HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Klass A för den halvhändige
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/28 :  10:54:56  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Har 2 trafos: 2x27Vac/250VA samt 2x24Vac/500VA.
Vilken är bästa valet i detta bygget?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/11/28 :  11:01:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är bra att du har dragit igång en bildtråd mayday även om jag inte har speciellt bråttom att få ihop slutsteget så har jag befolkat det med vad jag har hemma. Jag har lite andra projekt som skall först genomföras.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/28 :  11:32:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
250VA är lite för lite för två kanaler, ta hellre 2x24 500VA, Du förlorar lite effekt men bra marginaler. Filmkondingar över glättningen är alltid en bra metod.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/28 :  11:39:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Kalas =) Då är det bara stärkarkorten som saknas i lådan, trafo, kondingar o softstart sitter redan monterat...och kontakter, säkringshållare o switch såklart.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/11/28 :  11:51:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har fortfarande inte fått svar från firman som sålde IRFP240 /9240 så jag antar att de inte vill sälja till oss. men jag har ett annat förslag http://www.audioprojekte.de jag har handlat av dem innan och de är väldigt snabba att leverera där finns kondingar m.m. på deras sida. De är även billigast med IRFP240/9240 av alla ställen jag har tittat på ZTX653 kan man ju fråga om den finns tillgänglig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  12:17:19  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Har börjat lite smått jag med, tänkte åka till elfa om en liten stund och köpa dom sista sakerna :)

Men har ni ett schema på någon nätdel? annars får det bli den jag tidigare nämnt..

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  13:55:29  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hepp inte det det ? men räcker en likriktarbrygga som klarar 420v 8A ?

Och ska man sätta små kondingar över dom första stora 10000uF kondignarna ?
vad ska dom ha för värde isf? Är det någon annan stans man också bör sätta
sånna? isf vart och med vilket/vilka värde(n)?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/28 :  14:18:45  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Beror ju på hur mkt du vill lägga på PSU:n. Du kan ju göra egna bryggor på t ex MUR860

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  14:25:12  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
har nämligen en sådan brygga liggande, tänkte om den räcker eller om jag måste ha en som klarar mer,
hur många Ampere måste bryggan klara ?

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/11/28 :  14:27:48  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
8A brygga/dioder räcker inte använd helst 20A eller mer.

Ingvar

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/28 :  14:30:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
I min låda sitter 2 bryggor med alu-skal som är skruvade till lådan...kommer inte ihåg vad det är för några...men är ganska säker på att såna bör räcka va?

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  14:34:56  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Dom på elfa som har samma utseende klarar mellan 15-35A så rimligt vis borde dom väll göra det ?

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2008/11/28 :  14:43:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ja, man tycker det...jag kommer ju inte att köra stärkaren fullt ut vare sig med spänning eller ström.

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  15:01:36  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
i det schemat jag tänkt använda till mitt psu:

Är 470uF med 220ohms motstånden rc filter eller ? skulle jag tjäna nå på att addera tex en till 470uF med motstånd ?
Har tänkt att byta 4700uF kondingen mot en 10000uF, ska man sätta en liten kondig över den isf ? med vilken kapitans?
och till slut, 1000uF kondingen på slutet, skulle jag tjäna på att sätta dubbla 1000uF där eller inte?

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  19:27:34  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
ingen?! sitter och löder ihop det nu och vill inte göra nå fel...
Skulle det spela någon roll om jag adderade en extra 470uF med motstånd?

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/11/28 :  19:48:32  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det fyller ingen större funktion att öka kapacitansen före regulatordelen, om du vill behålla den så öka i stället kapacitansen efter till så mycket du har plats och råd med men åtminstone över 20.000u efter transistorena.
Ingvar

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/28 :  19:54:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har också 2x27V-trafar men de ska sitta i (dual?)monoblock SymAsym ...
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  19:55:11  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
så i stort sett låta 4700uf kondingen vara och byta den som är på 1000uf?
spelar det någon roll om jag sätter dit en extra 470uf med motstånd? det påverkar igenting negativt?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/28 :  20:43:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det där är ju en kapacitansmultiplikator från Rod Elliots site. Han vet
vad han gör. Bygg som den är beskriven, det blir säkert bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  21:00:41  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
okej, men kan jag paralell koppla 2st 1000uf på slutet? jag bör väll få 2000uf då?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/28 :  21:07:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Alltså, allt står ju beskrivet på siten.
http://sound.westhost.com/project15.htm
Han rekommenderar max 4700uF efter trissorna. Men det är när man kör klass AB, kretsen är som den är en bra lösning för klass A. Det är för övrigt ingen reglerad nätdel egentligen utan ett smart sätt att minimera ripplet utan att ha groteskt mycket kondingar med de nackdelar det medför.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/11/28 :  21:08:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:

okej, men kan jag paralell koppla 2st 1000uf på slutet? jag bör väll få 2000uf då?

Japp!

anders

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/11/28 :  21:49:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Oavsett om vi kallar transistorerna i beskriven nätdel regulatorer eller ej så har dom alla de egenskaper en regulator har och bör, till den här förstärkaren, följas av ett massivt kondensatorpaket. Intressant annars att koppla en Rod Elliot design till en av Nelsons då RE totalförkastar allt NP gjort, dom har ju haft lite olika framgång också. För övrigt bör stora lytar efter "regulatorn" shuntas med ca 100nF polypropylen eller liknande, värden helt okritiska, det handlar bara om att bibehålla en låg esr vid höga frekvenser.
Ingvar

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:08:14  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
hm satt just och kom och tänka på en sak.. vart ska alla kablar in på slutstegs korten ? :S

Ursäkta min okunnighet.. tycker det är jätteroligt med diy men måste lära mig också, lite
därför jag undrar vad som skulle hända om jag adderade en 470uF med motsånd och lite varför.
Tyckte det såg ut som ett rc filter och tänkte att det skulle bli bättre om jag satte dit
en till med tanke på att jag hade ett extra par liggande.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:18:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Intressant annars att koppla en Rod Elliot design till en av Nelsons då RE totalförkastar allt NP gjort, dom har ju haft lite olika framgång också.
Ja verkligen. Pass är ju Gud.

Jag har byggt den där kapacitansmultiplikatorn för ett antal år sedan och det fungerade väl bra, men numera föredrar jag om möjligt drosselfiltrering. Brukar bli mer driv i ljudet då, jag tror förresten Pass har drossel i en del nätdelar. SOZ kanske?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000