HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dags att bänka sig.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2008/10/29 :  18:43:42  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Snyggt.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/29 :  20:16:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

emilivarsson - Slutsteget är ett Rotel RB1090.

Bänken har passande nog hamnat i barnens lekrum. Där har den blivit uppställd på två bockar för bättre arbetshöjd och fri åtkomst. Eftersom jag inte vill få skruvskallar över hela toppskivan får lösningen här bli lim. Jag har jagat reda på några rediga limknektar (var är dom när man behöver dom?) samt några rejäla tvingar.

Kartongbitarna mitt i bänken kommer agera mellanlägg för att spara på klämskador och repor vid sammanpressningen.

Det visar sig att toppplattan satt ganska bra även utan lim... Men efter lite snäll övertalning kunde den avlägsnas.

Här skall det limmas.

Det knevliga blir väl att få alla 38 pluggen linjerade med toppskivans hål utan att få aggressioner, kramp och lim överallt.

/M

Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2008/10/30 :  08:41:34  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
En variant:

Lägg ovansidan på golvet, lim i borrhålen, placera underdelen ovanpå och "pilla" dit träpluggarna..?..

För övrigt - Mycket snyggt arbete!!!!

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/30 :  10:03:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Det knevliga blir väl att få alla 38 pluggen linjerade med toppskivans hål utan att få aggressioner, kramp och lim överallt.

Se till att ha en yxa i närheten så du raskt kan undanröja orsaken för dina ohämmade aggressioner. Dessutom kommer ju nästa bänk du bygger att bli bra mycket bättre.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/30 :  15:44:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Bra tips där från bägge två. Dessvärre så har det redan limmats och satts i press...

Det hela var lite besvärligt men med hjälp av sambon och en rejäl träklubba hamnade allt rätt till slut. Tvingar och limknektar (de jag hittade) placerades ut och det hela såg bra och korrekt ut. Fint! Medans bänken sitter där den skall kan jag gå vidare till nästa steg.

Införskaffat från vår allas diy-källa nr.1:

Dessa snygga ben blev över från ett annat diy-projekt: Sten-Klen Och är helt klart värda att användas.

Inga bilder från den brutala sågningen. Benen halveras och snyggas till. Sedan kan man luras att tro att benen är gängade hela vägen igenom - vilket de alltså inte var - utan jag fick eftergänga med lämpliga verktyg för att kunna skruva från bägge håll. Glöm inte oljan när du gängar!

Tanken är alltså att dessa 'stumpar' skall bli fötter till bänken. Kanske inte den snyggaste/bästa lösningen, men det funkar: En islagsmutter och en bit gängstav (8mm).

/M

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/10/30 :  16:23:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fundera på Rampamuffar kanske!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/30 :  18:28:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Ned med bänken. *bära, bära* Så vänds den upp och ner igen för att komma åt botten. *vända, vända* Så tas stållinjalen fram för lite mätning. *mäta, mäta* Slutligen laddas borrmaskinen igen och... Just det. *borra, borra*

En försänkning fixar plats för islagsmuttern. Foten verkar passa perfekt.

Exakt bärighet har jag faktiskt ingen aning om. Alltså hur bänken kommer uppföra sig med olika benplacering och eventuell 'svikt' i bänken (annat än det uppenbart korkade). Den kommer ju lastas med en hel del kilon. Så benplaceringen får bli lite på känsla... Jag tror att detta kommer funka.

Om någon är falkögd kan man också se att jag avser att förse fötterna med spikes. Justerbara då golvet i vardagsrummet snarare går i vågor än våg.

/M
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/10/30 :  18:33:50  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Vilken energi ! Snyggt .

DIY och rör.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/10/30 :  19:11:12  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Härligt och underhållande att följa detta

Ser ut och bli snyggt också!

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/31 :  07:33:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Trevligt att ni gillar det! Vi får se hur forsättningen blir.

Tanken är att spikesen skall göra bänken justerbar i viss mån och lämplig spike hittade jag för en billig slant på Ebay.

Jag känner mig lite ur fokus här...

Efter att alla fötter och spikes hamnat på plats bar vi tillbaka "mordvapnet" - som sambon kallade det pga de sylvassa spikesen - och planterade det som test på plastmattan i barnenslekrum (vårat framtida kök).

Oooh, vad den blev fin...

Vad som däremot måste åtgärdas är vad jag räknade med. Spikesen sjönk nästan ned i husgrunden. Och om de där skall in i vardagsrummet krävs ordentliga skydd...

Jisses!

Nu är det inte så många moment kvar på den rackarn.

/M
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/10/31 :  12:17:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Kanonsnyggt Härligt att se diy med fabriksfinish!

Artphotography
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/31 :  13:49:33  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Vad är det vi ser? Spikarna ser ju att gå rakt ner i golvet

Olle Norell
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/10/31 :  14:45:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tack för trevlig kommentar, Dan. Och ja, vad är det vi ser, Olle? Så kan vi ju inte ha det. Men lugn bara. Det kommer strax bot.

Men jag skall ordna en annan grej först... Kan delvis ses i någon av bildserierna på första sidan när jag måttar in bottenskivan med slutsteget. Men för den som inte orkar bläddra tillbaka dit...

*klipp, klipp*

Bubbelplasten innehåller detta:

Inte helt svårgissat så är det luckorna jag valt till bänken. Alu-ram som matchar fötterna. Frostat glas för att dölja apparaterna i alla fall lite, men samtidigt släppa igenom den så viktiga fjärrstyrningen. Inte den estetiskt mest snygga lösningen. Men en kompromiss jag får leva med.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/01 :  10:55:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag hittade passande "renoveringsgångjärn" som man bara lägger an kanten och skruvar dit. Förborrar naturligtvis i massiva eken.

Mmm... Nice.

Jag har här fäst upp luckan med två skruvar för att få en bra justermån ut i fall att något verkar knas. Senare skall det dras i mer skruv för att det skall klara stabilare hantering. Om någon undrar över det ansenliga hålet i aluminiumramen på nedersta bilden - så är det där luckdämparen skall sitta. Oljedämpat för en smooth stängning.

Lite småjusteringar bara för att få luckan i våg och det här kan nog bli nåt till slut.

/M
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/01 :  23:34:50  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag är nu övertygad,
man KAN para ek och MDF.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/02 :  10:44:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Självklart kan man - med lite överväganden - få ek och MDF i samma möbel. Dessutom kan det bli hyfsat snyggt.

Andra dörren är borrad för gångjärn och varit provad med framgång. Än så längen blir det inget för att täcka mittpartiet. Hade det i tankarna först, men det går ju alltid modifiera på plats senare. Om man skulle tröttna eller inte behöva de frostade glasluckorna senare kan man byta till mer estetiskt rena och släta luckor. Exempelvis vitt med en liten bruten kant i samma anda som bänkens topp och botten.

Det var under "produktionens" förlopp också tänkt att luckorna skulle vara försänkta. Eller i alla fall inte utanpå-liggande. Det hade framhävt bänkens färgkombination bättre. Men det blev en omständig process att hitta lämpliga gånggjärn som passade till alu-luckorna. Och en modifiering äventyrade luckornas funktion. Så... det fick bli utanpå-liggande. Det funkar.

Det har blivit dags att göra det slutliga testet: Nämligen att få bänken på plats och lastad med godsaker. Eftersom huset bebos av barn i olämplig ålder för att hjälpa pappa med "pappas kablar" och "pappas grejor", fick merparten av denna stora rumstering ske under kväll, sen kväll och natt. Varpå bilderna delvis kan ha skiftande kvalitet.

Så här såg vardagsrummet med stereobänken och tv´n ut innan inflytt:

Jag antar att det är spänningen inför flytten som gör bilden suddig.

En rad saker skulle här sammanfalla som alla började med den där Metallica-tavlan.

/M

Edited by - rannagarden on 2008/11/02 10:44:42
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/02 :  12:10:27  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Hur ser det ut efter inflyttning av stereobänken?

Olle Norell
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/02 :  16:07:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Lugn, det kommer, det kommer.

Först måste ju allt kopplas bort och städas rejält. Här har gamla bänken och all apparatur åkt bort.

En stund senare har även tjock-tv´n fått maka på sina 60kg(!)

Nu är det strax klart för lite ny bänk. Klockan är sen och mörkret har fallit. Skall bara fästa upp en sak först (hålet under Metallica-tavlan är en hint, doh!).

/M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/11/02 :  21:00:42  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Än en gång har Rannagarden totalt hänfört mig, sanslöst snyggt det blir.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/11/03 :  07:26:27  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
snyygt repotage är bara förnamnet. Antar att det är planerat en plattis under metallica
/Mikael
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/03 :  08:56:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tackar för trevliga kommentarer. Och ja, det skall nog bli en "plattis" under tavlan.

Sen kväll (runt 23-tiden) och med brorsans hjälp kunde bänken bäras på plats. Här gällde det att måtta bra - för när bänken väl var på plats och lastad med elektroknik - är den inte lättmanövrerad. TV´n är på plats också. Rummet är i en gigantisk oordning och bilder får tas med blixt för att fungera.

En uppmärksam ser att en ny matta har lagts på golvet också...

NU börjar det ju likna nåt!

Nästa steg är att få hyllorna på plats. Jag hade stora och fräcka funderingar på en massa snygga lösningar på justerbara hyllplan - avkopplade och med en massa extra features. Det senaste på papper var några slags stag som skulle gå under hyllplanen och 'låsas' i bänkens sidoluftspalter. En inga-borrhåll-i-bänken lösning. Men... det blev omständigt och valet föll på enklast möjliga.

Ett slags vinkeljärn (kallas möbelvinkel) och har ett fast/runt hål och ett justerbart/avlångt hål. Det avlånga hålet möjliggör en enkel men bra justering höjdmässigt för att få hyllan i perfekt våg (kan höjas sänkas ca 15mm). En gummiplupp (genomskinlig sak som syns lite granna på bilden) mot hyllan dämpar en aning också. Det blir visserligen några borrhål och en inte så estetisk lösning jag tänkt mig, men jag kan nog leva med det.

Jag har dessvärre inga bilder på själva hyllmonteringen (sambon gav upp och nattade sig själv vid tolv-slaget. Just som hyllorna skulle upp?!). Men jag kan berätta att hyllorna sattes upp efter bestämd höjd mätt på apparaterna avsedda för platsen. De justerades i perfekt våg med vattenpass innan elektroniken lyftes på plats. Hyllorna i sig består av 16mm MDF lackad med samma strukturlack som topp och botten på bänken.

/M
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/11/03 :  11:18:19  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jahaja. Så det kan bli så där. Allt jag gör ser ju ut som nåt hemma hos Pettson.
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/11/03 :  11:54:50  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Vad är det du har på väggen runt plattisen och metallicatavlan? Kryddburksställ från ikea och dämptavlor?

/Mikael
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/03 :  23:42:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

He he... Det finns gott om 'Pettson' här hemma också, kaktus.

På väggen sitter det lite DIY-diffusorer gjorda av hålkälslist (30cm stumpar - tror jag köpte 18m list?!) limmade med MDF-distanser på en masonitbotten. Sedan är det målat i någon grå färg (6500-N eller nåt sånt). Inget vetenskapligt men ger viss diffusering och jag gillade det. Både för örat och ögat. De vita plattorna är någon variant av Ecophon (sitter mest uppe som snygg kontrast till de grå diffusorerna och skall nog bytas vad det lider då jag tyckte att absorbenterna rörde till precisionen i ljudbilden).

Spikes i vardagsrumsgolvet går inte för sig och en snygg liten 'spikepad' inhandlades som skydd.

Slamrande glasdörrar går också bort och avhjälps med den inbyggda 'soft-close' funktionen. Justerbar, tyst och oljedämpad.

Det blev en rätt okej färgkombo.

Löjlig detaljstudie.

/M

Edited by - rannagarden on 2008/12/03 08:04:48
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2008/11/04 :  07:14:38  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Kan man få en närbild på diffusorerna? En intressant (och enkel)lösning.

/Mikael
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000