Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/10/07 : 22:50:30
|
Jo, rubriken är sann!
Sätter man sig för nära hornet så siiter man inne i hornet och lyssnar. Rummets hörn utanför hornet är en del av hornet. Hornets nettovolym är ca 2 kubikmeter medan den nominella volymen med rummets hörn ligger mellan 10-15 kubikmeter.
Det handlar alltså om ett nytt horn jag konstruerat som skall slå ut det mesta i hemmahornväg!
Från början skulle nettovolymen vara ca 1000liter men efter efter att ha mätt upp gipsskiveväggen upptäckte jag att skivan kommer att bukta ut och in för mycket om jag använder rummet hörn som en del av hornets första del. Därför byggde jag ut lådan så att den första delen av hornet får riktiga och stagade väggar.
Det var inte helt lätt att ta fram detta horn. Jag använde Hornresp till att räkna ut frekvensgången för hornet med rummets hörn inräknat. problemet är att Hornresp max kan räkna på 100000cm2 hornmynning och att det redan i formlerna ingår beräkning för hörnet. Frekvenskurvorna blev förskräckligt dåliga. Jag beslutatde då att inte räkna med rummet hörn i Hornresp utan bara använda formlerna för hörnplacering (0,5xPi). Jag fick då avsevärt bättre kurvor men väldigt smalbandigt. Genom att plocka bort den slutna lådan och använda elementen till att spela ut i rummet löste jag plötsligt problemet. Jag provbyggde en miniatyr av hörnhornet med två 12 tolvtums element och mätte frekvensgången. Mina teorier om att rummets hörn inte kan bakas in i Hornresp som vilket segment som helst visade sig stämma. Men det tog lång tid att komma på det, Phuu...
Resultate blev över förväntan! Här är två frekvenskurvor sammansatta. Det översta är TheSubHorn medan det understa är de blivande bakkanalshögtalarna Imperial (). Ser man någon skillnad ?
Så här simpelt ser hornet ut. Den första versionen ritatde jag så att den skulle försvinna in i hörnet lite mer osynligt. Men den skulle bli allt för krånglig att bygga. Jag försöker köra med enkelhet i första hand och det andra i andra hand (förutom ljudresultatet).
Vill man läsa den kompletta förklarineg, titta bilder, grafer och ladda hem ritningar så får man nog gå in på min ljudhemsida: http://linnaraudio.kensonpro.com/
Grejerna är gratis för var och en att ladda ner därför kan inte detta ses som reklampostning.
Håll till godo!
PS Därmed börjar jag närma mig programmeringstiden av året (Vintern). Mitt jobb med ljudgrejerna börjar då bromsa ner. Men jag skall försöka hinna med att ta fram en ny mikrofon med kalibreingslåda så att man kan kalibrera sin mikrofon till +- 0,5db 10hz-20khz eller nått sådant. DS
|
Edited by - linnar on 2008/10/07 23:00:44 |
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 01:07:42
|
Det där verkar kunna vara lite av en mäktig upplevelse.. Kan man måla den med transparant färg så den blir osynlig?? Är nog det enda som kan få WAF:en att nå normal nivå ;)
PDF:erna om elementen på din sida funkar inte btw.. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 05:37:47
|
Vilken dräpare! Vill ha! Bas kan man inte ha för mycket av. Eller?
Hornet ser ut att vara uppdelat i fyra segment. Går det att bara använda ett segment? Vad gör man avkall på i sådana fall? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 06:16:05
|
markusb: Pdf'erna är inte på plats ännu. Det är därför dom inte fungerar. Så fort jag fått tag i pdf-filer så lägger jag in dem.
Bardis: Jo, visst kan man dela på hornet. Men kopplingen till hörnet blir inte fullständigt. Frekvenskurvan kommer att luta från 200hz med 7-8db ner till 20hz sedan stiger nivån ner till 16-17hz och därefter faller nivån brant. f3 hamnar på ca 14hz. Totalnivån hamnar 7-10db under orginalets. Frekvenskurvan ser ut precis som när man kortar av ett horn och det är ju vad som händer när man inte längre har koppling till hörnet lika bra. Hornet kommer fortfarande att ge ägaren bas så det blir över.
När ljudvågen lämnar hornets öppning i lådan skall rummets hörn (som nu är utflyttad till hornet mynning) kopplas till det inre av hornet mjukt och fint. Lådan som står i hörnet ger utbredningen en exponentiell väg ut i rummet. Denna exponentiella utbredningen är inte medräknad i frekvenskurvan. Det innebär att kurvan blir ännu rakare och verkningsgraden stiger motsvarande kanske 1-2db.
|
Edited by - linnar on 2008/10/08 06:27:29 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 06:31:30
|
Hornet är ca 225cm högt. Det kan innebära att hornet måste byggas i två delar som måste skruvas ihop när den är på plast. Det gäller de som inte har tillräckligt hög takhöjd. Jag skall försöka få med detta på hemsidan. Har man betydligt mer än 240cm i takhöjd måste man bygga en sockel från hornet och upp mot taket för att inte tappa anpassningen till rummet.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 07:20:58
|
Så med andra ord kan man inte lägga ner det då ??
Hade varit fräckt som sub i en hembio
*edit* Vilken bestyckning är tänkt att användas ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2008/10/08 07:21:51 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 08:02:46
|
Smart med linjekälla från hörn, ger en väldigt trevlig fortsatt utvidgning från hornet. Har du kapat hornet när tangenten från munnen jfr horn axis är 45° |
|
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 10:10:53
|
Kan man bygga hornet i 4 delar, altså varje del av hornet byggs 1/4 på höjden med både undersida och över sida. Sedan stackas 4 st ovan varandra? Eller måste luften inne i hornet sitta "ihop" om du förstår vad jag menar?
Det skulle underlätta enormt om man kunde bygga flera mindre och baxa upp på 5:e våningen =) ..om man nu får för sig att testa dessa galenskaper vill säga ;) |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 10:16:34
|
"Har du kapat hornet när tangenten från munnen jfr horn axis är 45°"
Inte exakt men på ett ungefär.
"Så med andra ord kan man inte lägga ner det då ??"
Jo, det kan man. Om man reser upp golvet så blir det ju ett hörn. Det man skall tänka på då är att det inte får vara för brett mellan väggarna. Hornet är byggt för en takhöjd på 240-250cm. Om rummet är 400cm brett förlorar man ca 5db i nivå rakt över. Kurvan blir marginellt kurvigare. Fortfarande smiskar den Imperial på alla områden.
har själv försökt plantera in tanken att placera en 2,2m lång byrå i rummet. Fick dock ett NJET!
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 10:23:17
|
quote: Kan man bygga hornet i 4 delar, altså varje del av hornet byggs 1/4 på höjden med både undersida och över sida. Sedan stackas 4 st ovan varandra? Eller måste luften inne i hornet sitta "ihop" om du förstår vad jag menar?
Det skulle underlätta enormt om man kunde bygga flera mindre och baxa upp på 5:e våningen =) ..om man nu får för sig att testa dessa galenskaper vill säga ;)
Jag tänkte först rita den i fyra delar som sedan sätts ihop. Jag kanske gör det senare, valde att rita i ett stycke pga tidsbrist. Om man bygger i fyra delar (eller annat antal) så måste innrevolymen "sitta ihop". Om man inte gör så är inte längre hornet optimalt. Delar man den i fyra delar så hamnar man duktikt långt från optimalt. Men det skll väl inte vara några problem med att ha hål under och över alla delar utom topp och botten? man lägger bara lite gummilist runt hålen och skruvar ihop det hela. Jag tror tom att de kan ligga lösa alltså man behöver inte skruva ihop dem.
Och visst är det galenskaper! Förbaskat kul galenskaper!
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 10:35:34
|
quote: Och visst är det galenskaper! Förbaskat kul galenskaper!
Kan bara hålla med. Skulle tro att det kliar i många fingrar nu, eller? |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 10:37:44
|
Vem blir först ???
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 10:39:30
|
Ok, jag är med. Då är min nästa tanke givetvis stagen i munnen, dom "delar ju upp" luften i lådan till fyra olika sektioner. Hur påverkar det då? Försöker bara förstå hur det funkar, har ingen erfarenhet alls av horn (inte mer än dom som ibland växer ut när man sitter i bilen) ;)
Galet ska det vara! =) |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 11:19:16
|
Värre än Imperial!! Härligt
Time - Blir du först?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 12:51:03
|
quote: Ok, jag är med. Då är min nästa tanke givetvis stagen i munnen, dom "delar ju upp" luften i lådan till fyra olika sektioner. Hur påverkar det då? Försöker bara förstå hur det funkar, har ingen erfarenhet alls av horn (inte mer än dom som ibland växer ut när man sitter i bilen) ;)
Galet ska det vara! =)
Uppdelningen i hornet är inga problem. Det finns en öppning hela vägen ner i början av hornet för att fördela skillnader mellan de olika sektionerna. Sedan är det bara att åka!
|
Edited by - linnar on 2008/10/08 12:51:46 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 19:07:14
|
Samtidigt som jag tog fram detta horn håller jag på med ett hörnhorn till. Fast det är inget subhorn det går ner till ca 40hz men ända upp till 400hz. Det är lika högt som TheSubHorn men tar upp avsevärt mindre plats. Kommer senare.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 19:49:01
|
Om man "bara" skulle nöja sig med att bygga 4st moduler, men placera 2 på varje sida, skulle det bli kattskit då eller hyfsat funktionabelt ? 8st 15" ger iofs en hög nivå och låg dist, men oxå ett pris, även om elementen endast kostar 995:- st |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Eddie
Member of Nerikes Audiofiler
624 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 22:07:28
|
Skulle väldigt gärna följa ett byggreportage av detta!
Själv har jag inte tid nu. |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 23:08:18
|
quote: Om man "bara" skulle nöja sig med att bygga 4st moduler, men placera 2 på varje sida, skulle det bli kattskit då eller hyfsat funktionabelt ? 8st 15" ger iofs en hög nivå och låg dist, men oxå ett pris, även om elementen endast kostar 995:- st
Jo, det blir dyrt! Om man har två sektioner i varje hörn kommer frekvenskurvan att se ut som om man bara hade en st. Men disten blir halverad mot en st där basen jobbar i mono.
Det har visats ett intresse att skala ner denna högtalare. Ett bättre sätt än att plocka bort sektioner är att ta fram en version med mindre total membranyta. Nu är membranytan 3400cm2. Om man går ner till hälften alltså ca 1700cm2 så kan man teoretiskt klara sig med halva storleken på hornet och ändå nå aningen djupare ner i frekvens. Får jag tid skall jag titta på en sådan lösning. Först skall jag dock färdigställa ritningar till det andra hörnhornet som har ännu högre verkningsgrad är en tredjedel så stort men använder hela 6 element per sida. Det hornet är inget subhorn men jobbar väl ner till ca 40hz. Därefter skall jag slutföra Mätro-K och därefter den nya mikrofonen jag jobbar på. Puuhhh...
|
Edited by - linnar on 2008/10/08 23:11:15 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 23:17:51
|
Det är väl lite olika, men platsen har jag, dock känns 8000:- på element lite i värsta laget.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 23:23:42
|
När kommer bilderna? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 23:48:50
|
Jag har lagt in två bilder högts upp. Resten finns på min hemsida. Orsaken till detta är att jag försöker spara tid.
Är det någon som vill ha fler bilder här?
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 00:13:50
|
Jag har räknat lite på antal element i TheSubHorn. Använder man 2 av de föreslagna elementen kommer frekvenskurvan att se ut så här:
Den går lika djupt ner som med 4 element. Det är den där toppen på slutet jag vill undvika. Orsaken till toppen är den att mindre membranyta i samma låda höjer verkningsgraden ur hornet men minskar från elementen. För att få ner toppen borde man då kunna minska verkningsgraden från själva hornet. Alltså 2 element i stället för 4st borde minska nivån 1watt in med 3db. Jämför man kurvorna så ser man att det minskat med 3db medan verkningsgraden från själva hornet ökat med 3db. Egentligen blir det mindre än 3db då förlusterna också ökar.
|
Edited by - linnar on 2008/10/09 00:18:27 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 09:03:32
|
quote: Är det någon som vill ha fler bilder här?
Med tanke på att du postar under bildreportage är det väl rimligt.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/10/09 09:04:05 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 09:10:52
|
Ursäkta om jag blandar mig i, men bara för att ta ett exempel på detta med 4 st 10". Elementet i fråga är en högpresterande PA-bas, B&C 10HPL64,
http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=2&id_descrizione=44&prodotto=42&id_descrizione_prod=38
Nöjer man sig med f3 på 27 Hz så blir totala nettovolymen endast 650 liter. Munarean är 10000 cm2, alltså ca 220*45 cm. Yttermått på hornet skulle bli 220*50*60 cm plus material ett trevligt litet horn
Det går at optimera frekvensgången ytterligare, men på 5 minuter blev det rätt skapligt
Nackdelen med denna typ av horn, som (enligt mig) egentligen borde kallas BVR (Big vented reflex, Stor hornladad basreflexlåda) är att man hornladdar nästan bara de frekvenser som är omkring resonansfrekvensen. Över det blir det sker en blandning mellan direktljudet och hornets ljud, som på en basreflex fast denna typ av låda "hjälper till" högre upp i frekvens jfr renodlad basreflex.
Här är enbart portens bidrag
Den stora fördelen däremot att pga hornets (ej summan av horn och element) utformning kommer resonanser från vibrerande lådväggar och stående vågor som bildas i kompressionskammaren och horngången inte förstärkas akustiskt, som är fallet i ett "riktigt" horn. Det är således så väldigt mycket lättare att få ett distorsionsfritt ljud från denna typ av låda än från ett riktigt bashorn då dessa bör muras. En annan fördel är självklart storleken. Ett riktigt horn med samma frekvensomfång (och samma elementkonfiguration) som linnars horn blir omkring 5-6 m3 men man vinner endast 2-3 dB... |
Edited by - PetterPersson on 2008/10/09 09:24:12 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 11:34:32
|
PetterPersson:
Det är helt ok att du postar med bilder osv. Det efterfrågas bilder och jag som inte är hemma just nu kan inte posta bilder mer än någon enstaka gång.
TheSubHorn är tveklöst ett BVR! Precis som Imperial och några andra subhorn.
Vaför en BVR? BVR är egentligen en basreflexlåda där man kopplar ett stort horn på porten. Fördelen med detta, förutom det som PP skriver här ovan, är att man kan komma djupt ner i frekvens med en tämligen rak kurva. Om man skall göra samma sak med ett vanligt horn kommer hornet att bli enormt stort. Kanske 10ggr större än TheSubHorn.
Jag har en annan konstruktion som är frontladdad. Det är ett rent hörnhorn och är på omk 1500liter. I den sitter en st 18 tumms RCF-element som kostar rimliga 1500-1800kr. Orsaken till att jag inte sattsade på den högtalaren är att den helt enkelt inte når ner till subbområdet. Den går ner till omk 28hz -3db. Output vid 1 watt in är nära 115db om jag inte minns fel. valet gjorde jag därför att jag märkt en önskan att just kunna spela ner under 20hz. Om jag fick välja horn skulle jag tveklöst välja det sistnämnda. Det finns flera orsaker. Priset är ett, den försvinner in i hörnet och syns mindre är en annan orsak. Men framförallt för att den kommer att låta bättre i basområdet med mer kontroll. Dessutom är det övereklamerat med basljud under 20hz. TheSubHorn skulle jag välja om jag hade ett mycket stort rum, kanske en mindre biosalong. Där skulle den vara outstanding med möjlighet att kunna spela otroligt högt med låg dist ända upp till öronen börjar blöda.
|
Edited by - linnar on 2008/10/09 12:03:12 |
|
|
Topic |
|