HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nätdel-Squeezebox
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2008/10/05 :  20:47:22  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message  Reply
Har lite funderingar på ny nätdel till squeezeboxen och funderade på att använda en datornätdel. Kan det vara något tror ni?? någon som har provat??

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/10/06 :  06:24:04  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Harmony design har gjort en nätdel just för Squeezebox. Ca 2400kr tror jag att den kostar.

Snygg är den också.

Funderar starkt på att beställa en sådan inom en snar framtid.





Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/06 :  08:34:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Moddar han Squeezeboxar också?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/10/06 :  09:49:10  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Han sätter in ett bättre digitalt utgångssteg. Runt 1200 skulle det kosta.





Kanske skulle vi försöka göra ett gruppköp av nätdelen om det är möjligt

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2008/10/06 :  17:46:55  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message  Reply
Nu tänkte jag använda en nätdel till datorer,och bygga in den i någon låda, iofs lite overkill men men det blir ju billigt! sen får men ju fimpa fläkten(behövs nog knappast Squeezeboxen drar ju inte så mycket precis) Å sen får man ju riktig nätbrunn med ..

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2008/10/06 :  17:47:10  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message  Reply
Nu tänkte jag använda en nätdel till datorer,och bygga in den i någon låda, iofs lite overkill men men det blir ju billigt! sen får men ju fimpa fläkten(behövs nog knappast Squeezeboxen drar ju inte så mycket precis) Å sen får man ju riktig nätbrunn med ..

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/10/06 :  18:02:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Testa!
Sånt är alltid kul.
Du kan väl dela med dig av dina erfarenheter sedan.

Själv tror jag att jag ringer Mattias.

Någon som har erfarenhet av hans moddningar av Squeezeboxen?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/06 :  18:22:32  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Kolla i tråden på sweetspotforum (Ny nätdel till min squeezebox) - de användarna verkar vara nöjda med nätdelen...

Ni får VÄLDIGT gärna testa med det nya digitala utgångssteget och rapportera....själv ska jag köpa en Ear 9/90 så fort pengarna tillåter...men sedan blir det nog en nätdel också....

Edit - om det blir ett gruppköp av nätdelen är jag med...(allt är ju en prisfråga...men eftersom jag ändå kommer att köpa den förr eller senare kan det lika gärna bli "förr").

Massa Linnprylar...

Edited by - ahultin on 2008/10/06 18:24:35
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2008/10/06 :  20:25:19  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message  Reply
Testa!
Sånt är alltid kul.
Du kan väl dela med dig av dina erfarenheter sedan

Självklart Björn-Ola!!
men det kommer nog ta ett litet tag, (småbarnsförälder)

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/10/07 :  09:20:35  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Jag har en moddad nätdel från Welborne Labs. Fungerar bra och ger ett klart ljudlyft. Går aldrig tillbaka till väggbula igen, no way.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/10/07 :  09:53:04  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Frågan är vad du vill uppnå genom att byta nätdel?

Har ingen klämbox själv, men antar att den medföljande "väggbula" är en linjär sak (trafo, brygga, kondingar + ev reglering)!?

En datornätdel är vanligtvis switchad och har ofta en tendens att spy ut en massa HF på DC-matningen, så personligen hade jag passat mig för att använda en sådan i audiosamanhang.

Finns billiga linjära nätdelar på Kjell & Co om man känner att orginalet inte räcker till + de är även ganska enkla att "modda"!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/07 :  10:05:45  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Precis! En datornätdel är switchad och ger inte den renaste matningspänningen!
Jag skulle kolla upp det där gruppköpet istället...

Edit: Det finns kanske bra switchade nätdelar också, men dataprylar är nästan alltid massproducerad skit som bara ska vara billig...

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2008/10/07 10:06:55
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/10/07 :  12:15:04  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
de tagan datornätdelear jag har sett hade skärmade kablar och feriter på för att minska störningar. detta kanske är nått att ta efter om du ska använda datornätdelen. då de brukar vara rätt dyra så är det nog bäst att modda en billigare

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000