Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/16 : 22:14:30
|
Fem minuter innan stängningsdags igår rusade jag in och fick tag i material till bafflar åt bredbandarna. 59,5x82cm, tre lager 16mm spånskiva, här ser vi utskärningarna för att elementen ska kunna "andas" fritt bakåt. Notera High-endkablaget och de lödfria termineringarna...:
Höger kanal framifrån:
Ultralåg WAF som sagt... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/16 : 22:25:10
|
Lite intryck av de första tio lyssningsminuterna: Med samma filter som tidigare (4,5mH till basen och 40uF till bredbandaren, utprovat med öronen till en helt annan uppsättning element i en helt annan lådmodell) lät det betydligt mer balanserat än vad det gjorde med alla element i öppen baffel. Jag trodde basen skulle överrösta allting med tanke på skillnaden mellan elementens (påstådda) känslighet men så var inte fallet, snarare att bredbandarna eventuellt ska dämpas en liten aning.
4,5mH och 40uF borde vad jag förstår lämna en lucka mellan delningsfrekvenserna i nedre mellanregistret, det var inget jag direkt märkte av på dessa tio minuter men jag ska prova med större värden på kondensatorerna. Visserligen är ambitionen att köra med aktiv delning när jag byggt klart filtret men jag klagar inte om det går att köra passiv filtrering som alternativ. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/11/16 : 22:58:16
|
Hej, Rolla hogtalarna med latexbaserad strukturfarg. Eller battre, tapetsera med kraftig strukturtapet och mala dem.
Mvh, Peter |
Edited by - peterbrorsson on 2008/11/16 22:59:05 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 00:16:24
|
quote: Fn vad kul det blir att komma på besök nästa gång
Anytime!!
quote: Rolla hogtalarna med latexbaserad strukturfarg. Eller battre, tapetsera med kraftig strukturtapet och mala dem.
Tack för tipsen! Jag har haft liknande funderingar själv, rolla med någon tjock färg som jämnar ut spånskivans struktur alternativt smeta på glasfibermatta och polyesterplast. Har en hel del gles glasfiberväv kvar efter att jag gjorde väggarna, den skulle kanske funka. Nåväl, ingen brådska med ytbehandlingen. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 08:12:52
|
quote: Jag trodde basen skulle överrösta allting med tanke på skillnaden mellan elementens (påstådda) känslighet men så var inte fallet,
Vilken tur du kan köra 2st/kanal då
Kul att se att basarna kommer till användning, kommer upp med fikabröd när du börjar närma dig "färdig stadiet" på högtalarna |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 08:36:39
|
Ta överhandsfräsen och kör alla kanter och hörn med radie 1/2" innan rollningen så kommer det att se acceptabelt ut. Men Waf, det vete fanken....... |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 09:17:41
|
quote: Vilken tur du kan köra 2st/kanal då
Jag var inne på det ett tag men det kändes aningen överflödigt med tanke på rummets storlek. Fikabröd är alltid välkommet, blir det en kall vinter så kan man spara nån krona på att ha ett extra lager isolering under huden!
quote: Ta överhandsfräsen och kör alla kanter och hörn med radie 1/2" innan rollningen så kommer det att se acceptabelt ut. Men Waf, det vete fanken.......
Jepp, fräsa hörnen ska jag göra. Åtminstone på bafflarna, baslådorna är jag inte lika säker på att de ska rundas. Sitter och funderar på om det finns nåt bra spackel att mätta snittytorna med innan man målar, PP100 funkar förstås men jag skulle gärna ha nåt lite mer lättflytande. WAF är bara att glömma men det gör inget då W:et inte visar något som helst intresse för lokalen där högtalarna står
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 19:37:13
|
Har meckat lite med filtret idag, 40uF i serie med bredbandarna har blivit 70uF och det har tillkommit 3,75 ohm i serie med varje bredbandare. De ljudmässiga förändringarna gick åt rätt håll men det ska trixas vidare både med mängden kapacitans och dämpningen. Med endast seriemotstånd påverkas delningsfrekvensen av dämpningen vilket inför en variabel för mycket för att jag ska vara nöjd, ett par justerbara dämpsatser med konstant impedans vore inte helt fel. I brist på sådana får jag försöka gräva fram lite formler kring dämpning och delningsfilterkomponenter så att jag har åtminstone en liten reality check.
Lite trångt blir det med så stora högtalare i ett så litet utrymme, både fysiskt och akustiskt. Fysisk trängsel kan jag leva med men jag önskar att jag hade en meter eller mer extra i djupled och gärna lite mer på bredden också. I basen funkar de slutna lådorna (mycket) bättre än de tidigare bafflarna och det funkar rätt så ok uppåt också men "fönstret" mellan bafflarna känns lite väl smalt.
Kan vara inbillning men det känns som att direktljudet från bafflarna inte riktigt integrerar med det bakåtstrålade ljudet på samma sätt som det gjorde tidigare då jag körde med smalare bafflar och hade bredbandarna monterade närmare innerkanten på bafflarna. Innan jag börjar såga sönder nånting ska jag städa upp i svinstian så att det går att prova olika högtalarplaceringar utan att råka trampa sönder nåt rörslutsteg som står på gokvet och skräpar...
Jag kan nästan lova redan nu att det också kommer att testas en variant där både basar och bredbandare spelar i slutna lådor, man ska ju inte dö nyfiken som det heter. Som mellanting vore det kanske värt att testa att dämpa bort mycket av bakåtljudet från bredbandarna med en rejäl stack gullfiber bakom varje baffel. Visserligen sitter det BADpaneler där redan men nu tänker jag i termer av stenhård resistiv absorbering. Har för mig att Levande experimenterade med ett liknande koncept en gång i tiden, då med Lowtherelement i stora lådor utan bakstycke men med massor av dämpmaterial. Allt tål att testas, det handlar ju om att ha kul. När det kommer till kritan är jag egentligen ganska ointresserad av hifi, däremot tycker jag det är hysteriskt kul att bygga saker och jag älskar att lyssna på musik. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 20:47:47
|
Bra jobbat Fuling! Grymt roligt att följa dina upptåg.
quote: När det kommer till kritan är jag egentligen ganska ointresserad av hifi, däremot tycker jag det är hysteriskt kul att bygga saker och jag älskar att lyssna på musik.
Håller med till 100% :). |
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 21:12:14
|
quote: Bra jobbat Fuling! Grymt roligt att följa dina upptåg.
quote: -------------------------------------------------------------------------------- När det kommer till kritan är jag egentligen ganska ointresserad av hifi, däremot tycker jag det är hysteriskt kul att bygga saker och jag älskar att lyssna på musik.
--------------------------------------------------------------------------------
Håller med till 100% :).
Här är en till själsfrände Alltid kul att läsa om dina upptåg!
Prova att sätta dämpmaterialet runt om elementet, som en extra baffel över hela baffeln med hål för elementet, ca 5-7 cm tjock. Experimentera sedan med att dämpa direkt bakom elementet (mot korgen, likt Carlsson och 9710, också. Det bör lugna ner kantreflexerna betydligt. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 21:44:42
|
Tack gubbs för de uppmuntrande orden!!
Petters tips om dämpningen stämmer ganska exakt med hur jag har visualiserat hur det ska gå till. Jag har Isover (gullfiber) i tjocklekarna 45 och 95mm tillgängligt, plan A är att skära till två bitar 45mm i samma storlek som baffeln med hål i ungefär samma storlek som konerna (15-16cm) och fästa dessa baktill på bafflarna. Det borde som sagt göra sitt till mot kantreflexerna. Nästa steg blir att lägga till mer material utanpå dessa, utan hål för elementen. Att packa dämpmaterial direkt mot korgen känns aningen drastiskt i nuläget (lär påverka Q-värdet och känsligheten påtagligt) men jag utesluter inte alls att det kommer att testas.
Sen senast har jag grovmåttat med linjal och justerat in högtalarna så att de står någorlunda symmetriskt i rummet, det gjorde förstås sitt till för ljudbilden. Mer omplaceringar än så har jag inte gjort än, funderar på att mäta och märka upp ett antal referenslinjer på golvet så att det går fort och enkelt att testa olika placeringar.
Angående delningsfiltret så blev det två steg framåt och ett bakåt, hittade en onlinekalkylator som påstod att 4,5mH och 40uF stämmer väldigt bra med en delning på strax under 300Hz om man antar att baselementen ligger på 8 ohm och bredbandarna strax under 12 ohm med seriemotstånden inräknade. Den extra kondingarna kopplades alltså bort igen och vad jag kan höra låter det rätt OK nu.
Med tanke på avståndet mellan elementen är nog 300Hz på tok för högt delat så där finns det nog mycket att vinna på att dela lägre och brantare med aktiva filter. Basarna klagar nog inte heller om de slipper ha en stor luftlindad spole i serie med talspolen. Å andra sidan är deras Qts lite väl lågt för slutna lådor så de kanske mår bra av lite serieresistans, tål att funderas på. Oavsett vilket vill de säkert ha mer effekt än vad mina SE-rörpytsar levererar.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 22:03:43
|
quote: När det kommer till kritan är jag egentligen ganska ointresserad av hifi, däremot tycker jag det är hysteriskt kul att bygga saker och jag älskar att lyssna på musik.
Om nu hifi och det andra skulle vara motsatsbegrepp, vilket jag inte håller med om, så väljer nog jag det andra också. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 22:28:14
|
Motsatsbegrepp vill jag nog inte påstå att det är, jag ville nog mer få fram att det är DIY-aspekten som roar mig. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 22:34:53
|
Det håller jag med om....jag skulle lugnt kunna påstå att de senaste åren har jag utan tvivel spenderat mer tid på funderingar och i byggverkstan än i lyssningsrummet. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 22:46:32
|
känner igen mig lite av det där med bygga och tänka så det knakar(inte träskalle :) ) Har faktiskt kunnat njutit lite av musiken på senare tid, men visst har man det i blodet att lite till går det alltid att fila |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 23:04:04
|
Uuuh, nu ska vi inte börja fundera över hur mycket tid och pengar vi lagt ner på sånt här för då blir vi olyckliga hela bunten!! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 23:47:40
|
Hehe, men den 'tänk-tid' man lagt ner har man nästan säkert nån variant av utbyte från...eller?Man hoppas ju i alla fall det...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/11/18 : 07:43:29
|
Klart man blir lyckligare av att skapa och åstadkomma något, än att bara sitta i en soffa och passivt ta emot.
Angående ytbehandling...
Tidigt i min ungdom hade jag ett par spånskivebaserade högtalare, som dessutom var lite spacklade = vita. Detta var innan jag upptäckt faneringen ädla konst, så jag köpte träfanermönstrat klisterpapper, alltså sån där på rulle, och kladdade dit. Men det räckte bara till ena...just då.
Sedan kom några polare och de spanande in alstren...varvid en säger, - "När ska du måla den andra då?"
dvs. överväg att sätta fuskfanér på spånskivorna... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/11/18 : 08:52:44
|
quote: Att packa dämpmaterial direkt mot korgen känns aningen drastiskt i nuläget (lär påverka Q-värdet och känsligheten påtagligt) men jag utesluter inte alls att det kommer att testas
Q-värdet kommer sänkas, men eftersom du delar så högt som 300 så ska det inte spela någon roll. Snarare att det hjälper till en bit under delningen då tonkurvan på elementet faller något tidigare.
Har för mig någon stans att avstådet mellan elementen max ska vara en våglängd vid delningsfrekvensen, så 300 Hz borde ge strax över en meters maxastånd. Det borde alltså vara lungt. Då är det viktigare att basen får stråla i 2pi i hela sitt arbetsområde så att du inte behöver lägga in ett baffelstegskorrektionskret. Om avståndet mellan elementet och en begränsningsyta (vägg) är mindre än 1/10 av våglängden kan man "rillgodoräkna" sig vägg, som därmed ökar basens effektivitet med 6 dB. Ex 345 Hz -> 1 meters våglängd. Alltså måste basen vara max 10 cm från golvet för att få fullt stöd.
Ingvar Öhman rekomenderar inte att dela i områder 120 till 300 Hz har jag för mig han sa på Uppsalamässan. Detta för att örat är extra, och väldigt känsligt för fasskiftningar och långa grupplöpstider just där. Så 300 Hz för din del känns lagom. Hur är det med baffelstödet för bredbandaren ner dit? HAr du en edge- simulering att visa? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/18 : 20:26:16
|
Jag är glad att det ramlar in idéer och tips om ytbehandling, dock är det inget jag kommer att ägna mig åt än på ett tag.
Gällande Petters inlägg så har jag för mig att det är en halv våglängds avstånd mellan elementen som man ska räkna efter men där har jag säkert fel. Avståndet mellan bas och bredbandare är hur som helst drygt 60cm c-c i det här fallet, stort nog att motivera en låg delningsfrekvens ur den synvinkeln enligt mig.
Att man ska undvika att dela i området 120-300Hz har jag aldrig hört men det stämmer säkert. Det aktiva filter jag bygger har utbytbara kondensatorer i filterdelen för att man enkelt att kunna prova olika delningsfrekvenser och branthet (dock bara 6 och 12dB/oktav) utan att löda någonting.
Har inte simulerat någonting på bafflarna så jag vet egentligen inte alls hur långt ner de går.
Har ägnat ett par timmar av kvällen åt att flytta runt högtalarna och lyssna på skivor med melodiös bas för att se vilken placering som funkar bäst för basen. Fram till för en stund sen har jag hela tiden spelat med högtalarna ganska långt från bakomliggande vägg innan det slog mig att det hörs väldigt lite djupbas i lyssningspositions jämfört med i resten av rummet. Hmm... Flyttade högtalarna bakåt i etapper och vips så började basen krypa fram även i sweetspot och bästa placeringen hittills verkar vara med de inre hörnen av lådorna helt inskjutna mot väggen.
Har inte testat att knuffa in lådorna så att hela baksidorna står dikt mot väggen men jag misstänker att bafflarna med bredbandarna inte skulle gilla den placeringen.
Kan inte låta bli att muttra lite över att snedtaket hindrar mig från att prova en uppställning på andra ledden i rummet, vet inte om det vore ett så stort problem egentligen men det känns fel att ha olika takhöjd på höger och vänster sida. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/11/18 : 20:38:55
|
Går det inte att separera bas och bredbandarna och köra basarna som sub med delning runt 80Hz ? Antar att baffeln blir liiite större men det spelar väl ingen roll ?
Tror att dom där basarna mår bra av att delas så lågt som möjligt
|
Edited by - Guru on 2008/11/18 20:46:14 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/11/18 : 20:40:20
|
Kan vara en halv också, jag kom inte riktigt ihåg, men ligger du på cc 60 så ska det vara lungt. Örat är mindre riktiningskänsligt och därmed mer förlåtande vid så låga frekvenser också.
Lägg upp måtten på baffeln kan jag kolla hur det simulerar |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7953 Posts |
Posted - 2008/11/18 : 22:02:12
|
Guru: Om det faller sig så att bredbandarna hamnar i lådor istället för i bafflar så blir det aktuellt med så låga delningsfrekvenser. Större bafflar än de jag har nu vill jag inte ha! Vid de frekvenser som gäller nu tycker jag basarna hänger med riktigt bra, det enda direkt negativa jag märkt med dem är den där våldsamma peaken jag nämnde tidigare när man kör dem ofiltrerat (vilket förstås inte kommer på fråga).
Petter: CC strax över 60cm, men det har knappast nån betydelse. Måtten är som följer: B59,5 x H82 med elementens centrum 42cm från nederkan och 25cm från innerkant. Jag antar att baslådorna också ska räknas med och måtten på dem är B72 x H45 x D47 och de står med en 65mm luftspalt från golvet.
Kom på att jag glömt stänga av delar av utrustningen innan jag gick in så det blev en vända till ut till uthuset och då kunde jag förstås inte hålla mig från att flytta runt och lyssna lite till. Knuffade bak högtalarna en liten bit till, vinklade om bafflarna och drog ut soffan ca. 10cm extra från väggen... "it made a world of difference!" Jag antar att det främst var flyttandet av lyssningsplatsen som gjorde skillnad, lågfrekvensgången jämnade ut sig högst påtagligt bara av dessa tio centimeter!
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/11/18 : 22:23:03
|
Okej, då ska vi se...
Om hela baffeln vore sammanhängande (blir även såhär även fast baffeln inte är sammanhängande) skulle responsen från bredbandaren se ut på detta vis. Den gröna kurvan representerar nuvarande placering av diskanten. Den Lila var det snyggaste jag kunde få till (+- 1 dB får anses som "bra") Då skulle elementets cc ligga på en meters höjd och 10 cm in från vänster.
Basen "mår bra" av att placeras så långt ut mot sidan av bafeln som möjligt. Gärna mot väggen sett för basstödet, men å andra sidan tror jag stereobilden blir lidande, så det är nog bättre att placera den under diskanten. Det är dock inga stora skillnader (ca 1-2 dB) Så du kan lika gärna behålla nuvarande position.
Här finns det många bra program Svante på Faktiskt har gjort. De flesta, utom Basta! är gratis har jag för mig.
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/DT2420/software.php |
|
|
Topic |
|