Dags att lysa upp höstmörkret Har snickrat länge och väl på ett par dipoler. Det började med en mässa på Goodmorning Hotel i Växjö. För en förebild måste man ha:
Knegade i väg till Hjem & Fix och köpte spånskivor och MDF.
Elementvalet föll på Peerless SLS12" och FostexFE207E. Bytte till mig Fostexarna på DIY-mässan i Göteborg. Tack Hoktuna!!!!!!!!! Dina TL-ådor i furu har fått nytt liv. Med andra element blev det bra partyhögtalare på en bekants altan.
Har testat lite andra bredbandare Fostex 203 och Coral Beta 8. Coralerna är mycket bra men dyra och svåra att få tag på.
Fostexarna mår bra av att EQ:as lite i toppen. Har lite hög output där.
jonasz: Skall kolla simuleringen när jag kommer hem.
Dessa högtalare skall filtreras aktivt. Har hittills använt Tolvans program "Edge" för att simulera eq för basen. Skulle behöva ett program som kan simulera olika eq-kretsar för toppen. Några förslag?
FE207E ska det väl inte vara några särskilda problem med i jämförelse med Fe206E t ex, se: http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d39.html . Man får vara lite försiktig att övertolka Edge-simuleringar, man får bara baffelinflytandet inte väggars och framförallt golvets inverkan. Här är en simulering av basarna i din baffel med placering enl Edge-bilderna och med ett 'öra' på 1 m avstånd 90 cm över golv (Martin J King's standardpresentation), ingen frekvensdelning inlagd. Simuleringen är alltså gjord i MJK's MathCad modeller, för OB-teori och MathCad modellerna se: http://www.quarter-wave.com/ . Simuleringen:
Måla måla måla Detta momentet tog betydligt längre tid än alla de andra tillammans. Inte nog med att det tar evigheter att slipa alla skrymslen utan färgsprutor och kompressorer mm gick sönder. Ny färgspruta blev det. Kompressorn lånade jag av an kompis. En STOR. Hu för den lede att släpa ner den i källaren. Sedan skulle den upp med
blir riktigt snyggt detta. måste säga att jag har tänkt i samma banor efter att hört jamo r909 på mässa för nått år sedan. men det blev aldrig av. tur att de finns driftiga menniskor. ska bli kul å höra lyssnings intryck
Ljudrättsaktivist
arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Ser hur läckert ut som helst! Mycket intressant projekt! Hur har du tänkt med filter? Förstår att det blir någon typ av aktiv filtrering men blir det ungefär som Orion konceptet? Dvs en förstärkare per element?