HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Laga dessa tunna hörlurskablar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/09/07 :  15:44:32  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Är det någon som har bra förslag på hur dessa hårstrån till kablar kan sättas ihop igen? Det är katten som inte förstod bättre än att tugga på dem.

Kanske blir det lättare att skala sig in mot hörluren (in-ear) för att hitta något stiftlíknande att fästa något grövre än de här stråna på?

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/09/07 :  17:40:55  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vilka "hårstrån till kablar" handlar det om? En eller flera bilder skulle göra det lättare att få ett eventuellt svar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/09/08 :  07:49:47  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det är sådana här moderna in-ear, Sennheiser CX 300. Jag har ingen bild, men hårstrån kan du se på medmänniskor (om det var länge sen du hade). *dåligt skämt*

Jag har inte hunnit testa att få ihop dem än, men förra gången jag hade att göra med sån här tunn koppartråd så korvade den ihop sej när jag närmade mej med lödpennan. (kanske inte hade avlägsnat all isoleringstråd den gången)
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/09/09 :  12:41:52  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag klippte av en decimeter, skalad bort så jag bara hade sex tunna koppar strån (de utgör en av de fyra signalledningarna).

Men det går inte sätta ohm-mätarens stickor mot flatsidan och få ett utslag. Inte ens när jag försöker finna på skärytan på stråna så ger det något utslag. Hmm...måste man typ doppa dem i någon syra för att få bort hinnan som verkar skydda dem.

Det blir till att skala sig in mot hör-snäckornas infästningspunkter istället...någon dag.

Edited by - Sundström on 2008/09/09 12:43:16
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/09/09 :  12:48:41  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Ofta är hörlurssladdar doppade i någon lack som man kan elda bort med en tändare.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/09/09 :  15:47:43  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Ska försöka med det....och ja! Då blev de där stråna lite strävare och mer medgörliga också. Jag klafsade ihop dem med löd-ten och nu har jag ljud.

Tack för tipset.

Edited by - Sundström on 2008/09/09 19:17:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000