HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bättre ljud med Squeezecenter 7.2 ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/06 :  15:53:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Efter att a installerat senaste versionen så reagerade jag på att det lät lite annorlunda mot tidigare. Jag spelade samma musik som innan installationen och nu tyckte jag att det lät fylligare, lugnare, mindre ansträngt. Mer "analogt ljud" om jag får ta till det utrycket. Men jag är osäker, kan det vara inbillning beroende på en humöromsvängning eller något? Jag kan inte hitta någon ute på nätet som rapporterar om detta, däremot finns rapporter om ljudförbättringar vid uppgraderingar av gamla Slim Server.
Jag spelade musik som är av Apple Losslesss-formatet, och vi har ju tidigare konstaterat att dessa filer låter sämre via Squeezecenter än FLAC och WAV och AIFF. Kanske omkodningen av Apple Lossless till AIFF som jag låter Squeezecenter göra vid uppspelning har förbättrats?
Jag har inte testat mina filer i AIFF-formatet, men jag tror inte det är någon idé, jag litar inte på mitt ljudminne.
Enda möjligheten att bli säker är om fler upplever samma sak.
Jag kan ju inte byta programversion fram och tillbaka.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2008/09/06 :  15:56:18  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Kan tyvärr inte svara på det du tycks höra men låter ju inte omöjligt.
Spelar bara med Flac och wav. Men har inte märkt någon skillnad.

mvh

Edited by - Leif B on 2008/09/06 15:57:14
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/06 :  16:16:42  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Jag märkte iallafall skillnad men tyvärr till det negativa. Musiken började hacka och tydligen så fick den sämre mottagning än förr, men nu har jag flyttat fram mottagaren lite och då funkar det som vanligt.. Har dock inte hört någon skillnad..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/09/06 :  22:03:26  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Oavsett allt. Så tror jag att Björn-Ola är Squeezebox frälst

Du verkligen avgudar denna lilla låda.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/09/06 :  22:37:56  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Björn-Ola, jag har gjort samma iaktagelse. Efter uppgraderingen till 7.2 från 6.54 har det hänt mycket positivt med musiken.

Dock trodde jag att det par Place-Bo som skojade med mig, men det var skönt att du gjort samma iaktagelse.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/07 :  00:36:15  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Vem är inte squeezebox frälst? den lilla lådan har fått mig att verkligen lyssna mycket på musik... Underbar liten sak

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2008/09/07 00:37:06
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2008/09/07 :  10:09:01  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Håller fullständigt med föregående talare...

Den där lilla lådan har säkert fått många att uppskatta och upptäcka ny musik. Allt blir ju också mycket enklare. Inget springande efter att byta skiva och så låter den där grejen förbenat bra med.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/07 :  10:51:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jävla skit!
Jag upptäckte att Squeezecenter inte scannar in mina AIFF-filer.
Jag har letat runt bland inställningarna och hittat var man kan tala om för SC vilka format som inte skall scannas in. Men den rutan är inte ikryssad.
Har någon möjlighet att kolla om ni har samma problem?
Jag får väl återinstallera 7.1 så länge.

Visst är jag frälst. CD-skivorna är numera nedpackade och det är städat och fint i lyssningsrummet. Ingen risk att man trampar på cd-fodral längre.
Dessutom så låter den riktigt bra som transport.
År 2008 är året då nätverkspelare gör sin inmarsch. Kolla bara vad Linn, Arcam, Bladelius, Naim, A+T m.fl tagit fram.
Fortfarande är det många som rynkar på näsan åt det här men de har inte förstått någonting.
Spelare utan rörliga delar låter betydligt bättre än cd-spelare. Jag har själv experimenterat med avmagnetiserare och antistatmattor och har hört tydliga ljudförbättringar.
Snurrande saker inducerar strömmar och skapar distortion. Det har ju Bladelius gjort något radikalt åt på sin nya spelare genom att låta rippa av cd-skivan till ett inbyggt minneskort och sedan stänga av cd-verket när musiken spelas.
Det ska bli intressant att titta på allt det här på Arken-mässan.
Dessutom så kommer vi säkert att kunna köpa musik från nätet med högre upplösning.
Det är alltså inte bara bekvämlighet utan också möjlighet att få till ett bättre ljud. Så var det inte när cd-spelaren introducerades.
Nu predikar jag väl för redan omvända. Jag får väl skapa en ny tråd om det här.



Nu ska jag iväg för att införskaffa en ny DA-omvandlare! Det blir spännande.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/09/07 :  11:09:01  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Björn-Ola. Vad blir det då då? Du byter ut din Benchmark Dac mot vad?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2008/09/07 :  12:13:39  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag skulle vara glad om jag hade en Benchmark DAC... vad är bättre än den?
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/09/07 :  12:18:57  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Vad är det ARCAM har på G??

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/09/07 :  13:44:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle vara glad om jag hade en Benchmark DAC... vad är bättre än den?



Vill du ha välljud bör du titta på dacar från Danish Audio Design som säljs i Sverige av www.holistiskhifi.se.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/09/07 :  14:11:33  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
...och man kan även kasta en blick på denna annons:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,23862.msg25693.html#msg25693
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2008/09/07 :  14:12:23  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Skulle dem vara bättre än Benchmark DAC1 i dina öron sett?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/07 :  15:51:39  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Ok, alla är ju lite off topic nu så jag gör ett till off topic inlägg ;)
Jag måste också nämna alla dessa radiostationer... Helt fantastiskt, trots 128kbps eller 192kbps så hittar man så mycket ny musik, och är man i tex köket så hör man inte hur kvaliten är ändå...
Däremot hittar jag inte Lastfm i nya mjukvaran vilket är lite synd.. Men det kommer väl...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/09/07 :  17:45:10  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Skulle dem vara bättre än Benchmark DAC1 i dina öron sett?

Ja du, Benchmark har inte mycket att komma med i en jämförelse. Men då skiljer det även en hel del i pris.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/09/07 :  19:22:19  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Har Arcam en nätverksspelare??

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/07 :  20:28:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Arcam har en hårddiskspelare. Dyr! Naim har väl också en. Linn, Bladelius och A+T har satsat på nåtverkspelare.

DA-omvandlare?
För det första tänker jag inte säga något ont om Benchmark förrän jag fått den såld.

Skämt åsido, Benchmarken var ett rejält lyft för mig när jag köpte den för ett år sedan. Upplösningen är väldigt bra.
Vi får se hur min nya står sig. Men jag tror att den är bättre.

http://www.6moons.com/audioreviews/audioaero/prima.html


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2008/09/07 :  21:23:39  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Björn-Ola.
Den ser läcker ut den där DAC:en.
Kanske jag kan få chansen till din Benchmark DAC1.

mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/11 :  09:11:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag fick återinstallera en tidigare version.
7.2 vägrar helt enkelt att befatta sig med mina AIFF-filer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2008/09/11 :  09:26:28  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Oki... där ser man...
Bra att veta. Fast tycker bäst om flac.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000