Author |
Topic |
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 01:40:28
|
Ja, jag skall väl inte vara sämre jag. Sitta å titta på när andra gör jobbet har aldrig vart min grej.
En initialbeskrivning, med reservation för ändringar under resans gång. Grundkonceptet kommer dock att ligga fast.
Tanken är att göra en förhållandevis kompakt PA högtalare för hifibruk. Att alltså ta vara på PA högtalarnas fördelar och aplicera dessa i hemma miljö.
Det finns inga krav att den skall vara "neutral" vad nu det betyder, däremot skall den kunna spela högt,engagerat och utan att åhöraren drabbas av trötthet. Den skall mao vara "lättlyssnad" vad nu det betyder. Den skall kunna drivas av i stort sett vilken hyggligt specad förstärkare som helst.
Den skall gå att hysa i "vanliga" bostadsrum, ja, med möbler. WAF skall åtminstone vara acceptabel, dvs. att man inte skall riskera att utsättas för mer våld än nödvändigt när bättre hälften upptäcker den, LAIJV.
Den skall kunna byggas av alla intresserade, alltså en enkel konstruktion utan att det på något sätt blir simpelt. Det kräver: # Hög känslighet i SPL. ( ca 94 dB ) Inom parentes är LAIJV.
# Hög effekttålighet. ( minst 100W RMS, momentant över 250W )
# Kompakt låda. ( idagsläget bara ca 68L )
# PA-element med hifitycke. ( fn. SP-250P 10"bas, MHD152 1"aluhorn ) mer om elementen senare, nä det är inte Seas. Det är absolut inget fel på Seas, eller Vifa, eller något annat märke heller för den delen, lite för mycket använt bara, i mitt tycke. Kul med något annat ibland.
# Ett adekvat filter. ( Butterw. 12dB/okt. fdeln 2000 Hz )
# Vettig frekvensomfång. ( fmax 34Hz-20kHz. f3 39 Hz )
# Stabil impedans. ( Ja, det återstår att se, men simulerat ser det skapligt ut )
# Hanterbar kostnad. ( Inte över gränsen i alla fall )
Nä, nu bryter vi här. Det blev för mastigt redan, och jag börjar bli långtråkig. Jag fyller på efter hand.
mvh Mats
edit: tagit bort en del underligheter. |
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
Edited by - Musik Hemma on 2008/08/30 01:57:47 |
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 08:30:21
|
Passande och fyndigt namn på högtalare Ska bli roligt att följa ditt bygge..... |
|
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 11:21:22
|
Tack bröder. Jorå, bygget kommer säkert bli en spännande resa. Det är jag som har en tendens till att bli långrandig vid lättare exaltering.
Nå, då skall vi se, kostnadsberäkning var det ju inskrivet att man skulle ha med. En utgiftskalkyl helt enkelt.
En ingångskostnad, kanske behöver justeras, skulle bli som följer:
Baselement: SP-250P 850Kr x2
Mellan/diskant: MHD-152 495Kr x2
Terminaler: ST-975GM 307Kr x2
Filter: Spole LSIP82, Konding LSCP68R, Motstånd LSR68/20, LSR47/20, samtliga x4=440Kr
Kablage: SPC-13twist 25Kr/m x4
Dämpmaterial: MDM-40 285Kr
Låda: 19mm MDF sågat 600Kr
Övrigt: skruv, fogmassa, lim, färg, sandpapper, etc. 500Kr.
Felmarginalpott, alltså sånt som bara händer: 500Kr
Totalt: 5729Kr
Alltså hela bygget inklusive färdig låda, mao spelklar. Har jag glömt något?
mvh Mats
|
" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort". Sebastian Horsley. |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 13:37:29
|
quote: Har jag glömt något?
Det räcker väl att element kostnaden inte överstiger 7000kr. Övrig materialkostanad behöver väl inte räknas in. Eller har jag missuppfattat reglerna? |
|
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 14:07:31
|
Nä, du har fattat helt rätt.
Jag tyckte helt enkelt det var roligt att visa att hela bygget understiger maximalgräns för endast elementen.
Att tänka lite annorlunda och välja material därefter.
Förhoppningsvis går det att få det hela att både låta bra och dessutom att se vettigt ut, men det får framtiden utvisa.
mvh Mats |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Musik Hemma
Member
191 Posts |
Posted - 2008/08/30 : 19:01:42
|
Jag har beslutat att lägga ner mitt deltagande i denna tävling efter ett PM från Magils.
Ni andra önskas ett stort lycka till.
edit: bort med smily. |
Edited by - Musik Hemma on 2008/08/30 19:04:31 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/08/31 : 13:59:20
|
Det är inte förbjudet för branschanknutna att delta i tävlingen, men Hififorums generella regler gäller även tävlingen.
Jag kommer uppdatera regeltråden med en kommentar om detta. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
|
Topic |
|