HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 akg k601 herrejösses
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:35:21  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Har precis köpt mig ett par akg k601 från hificonsult. Och oj säger jag bara ljudet är helt fantastiskt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag är helt förälskad måsste jag säga. Har nu lyssnat på precis allt i snart 3 timmar konstant och det är fasen bland det bästa jag hört i hörlursväg. Det enda bätter jag har hört är 701 och stax dyra lurar.


Nu ska jag bara fixa lämplig drivning till dessa när jag använder min ipod

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/06 :  07:31:47  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Grattis!

Vänta bara tills de blir inspelade, mina 701 tog mååånga timmar... Skillnaden är såpass stor att det inte bara är inbillning!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/08/07 :  22:40:01  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Jag håller med. Lyssnade på många lurar, bla K601 och K701 innan jag till slut köpte ett par K601 och jag älskar dem.
Skillnaden mot K701 är väldigt liten, men K701 är lite mer lättdriven. Men en bra hörlursförstärkare så är skillnaden i mitt tycke ohörbar.
Fast just om du vill ha en iPod som källa så kan jag tänka mig att K701 utseendemässigt passar in bättre.
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2008/08/23 :  17:24:16  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
:-)

Behöver jag säga att jag instämmer?

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

LecToR
Starting Member

25 Posts

Posted - 2008/09/22 :  06:11:07  Show Profile Send LecToR a Private Message  Reply
Beställde mig precis ett par K601 utan att ha lyssnat på dem efter mina sennheiser hd595 sprack ganska ordentligt i plasten (över 3 år gamla). Så jag hoppas verkligen jag blir nöjd med ljudet.

"The only thing more powerful than the system, is the man that will underthrow it."
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/09/28 :  10:03:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Kan man ha dessa akg 601 till en portabel spelare undrar jag

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/28 :  23:33:59  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Mja, de är definitivt inte tänkta att användas med en portabel spelare.
Dels så läcker de en hel del ljud som många öppna lurar gör, så de är störande för omgivningen om du t.ex. har dem på publika transportmedel eller i kontorslandskap etc.
Nästa sak är att de i likhet med andra seriösa lurar har stor kontakt (6.3mm), så du måste använda den medföljande adaptern för att köra med i 3.5mm uttag.
Och slutligen så har de relativt låg känslighet fast ganska hög impedans, så de vill gärna ha lite voltag sving, men är inte så känsliga på strömdrivningen. Nu har jag inte provat runt så mycket, men de bör göra att de drivs relativ dåligt av portabla spelare (som har litet spänningssving), fast de bör drivas relativt bra av enkla drivningar i stationära apparater, som t.ex. hörlursuttaget i CD-spelare eller förstärkare.
Det jag har provat är att jämföra dem i uttaget på en CD-spelare och på en riktigt seriös hörlursförstärkare. De låter riktigt bra från CD-spelaren, men lyfter sig rejält när de drivs av en bra hörlursförstärkare.
Lite förvånande eftersom de bör vara rimligt lätta att driva. Kanske har just min CD-spelare en hörlursutgång av mer tveksam karaktär.
En portabel spelare med en lämplig portabel höglursförstärkare kan förståss ge riktigt bra drivning av dessa lurar.

Om intresse finns så kan jag prova mina i min portabla spelare.

Edited by - silvervarg on 2008/09/28 23:34:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000