HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nytt sommarjobb...F3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/17 :  15:57:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Efter en seg vår där jag inte hittat någon krage att ta mig i..
Så började så smått att peta i mitt F3 project.
Lite bilder..








Den lille feten..





Jämfört med Symasymen ble detta en riktig koloss.. Uppskattningsvis väger den nog bortåt 15-20 kilo..
ingångkännsligheter är mycket lägre än Symasymen så ett steg med en jefet kommer monteras i F3:an,om jag hittar något lämpligt schema.
Har inte lyssnat så mycket ännu,då jag inte gjort alla justeringar ännu..



Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/07/17 15:59:42

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/07/17 :  16:22:06  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Jäkligt snygg Ryssen. Ska bli kul att höra vad du tycker om ljudet. Det är när man ser sådant som det börjar rycka i DIY nerven så smått. Har kort och flänsar till både en Aleph 30 och en Aleph J liggande. Hur gjorde du trä arbetet och av vad? Snyggt var ordet.

mvh
Avundsjuk Tommy
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7796 Posts

Posted - 2008/07/17 :  16:23:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Snyggt!
Jag tror att vi köpt kylare på samma ställe, de ser liksom lite bekanta ut.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/07/17 :  16:29:31  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Kanske från firman Conrad i landet Down Under eller?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7796 Posts

Posted - 2008/07/17 :  16:46:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Så är det!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/17 :  17:39:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Hur gjorde du trä arbetet och av vad? Snyggt var ordet.

Ja,det var Ek som jag limmade och fräste.Med fräsar från överskottslagret.Dom gjorde det dom skulle.
Ideer`na poppar upp ibland,Och ibland funderar man (jag)vad man håller på med...

quote:
Kanske från firman Conrad i landet Down Under eller?

Ja,just det.
En var ju lite klämd i ena hörnet,den delen är vänd bakåtneråt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/07/17 17:42:02
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/18 :  00:07:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Klarar denna sak att lämna 12-15vP-P med 4vin och max spänning på feten?




Är villrådig..





jag har ju 2st färdigbyggda JISBOS = JFET Input Stage, BJT Output Stage,behövs "bara" en nätdel...

http://www.diamondstar.de/jisbos/jisbos_design.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/07/18 11:22:54
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/18 :  14:51:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Testar mitt mobila BBB bredband just nu,och passar på att beskriva ljudet efter ett par CD skivor..med rörförsteget kopplat mellan DEQ2496 och F3,så ger detta något "fetare"fylligare ljud än Symasymen som jag tycker är mer analytisk.
Nu tror jag att rörsteget har mycket med det "feta" att göra så,jag åter kommer när JISBOS är inkopplad.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/07/19 :  13:23:00  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Klarar denna sak att lämna 12-15vP-P med 4vin och max spänning på feten?


Carlos "preamp" som den är ritad kommer inte ens att fungera.

Vill man prova nåt riktigt enkelt men väljudande så rekommenderar jag den här kopplingen:
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/19 :  13:27:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Carlos "preamp" som den är ritad kommer inte ens att fungera.

Tack för att du uppmärksammade detta!

Fick nys om denna igår.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=1555551#post1555551
Beställde lite delar från "dyr Elfa"

Edit:Eken är bestruken/penslad med "Herdins VAX OLJA"Finns på färghandeln funkar "skitbra".

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/07/19 13:38:54
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/07/19 :  13:57:57  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=1555551&stamp=1215343219
Jo då, det här CFP PP-steget kommer fungera alldelles utmärkt.
Möjligen skulle jag vilja ha mosfetar på utgången isf jfetar...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/19 :  14:27:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Möjligen skulle jag vilja ha mosfetar på utgången isf jfetar...

Har man sagt A får man säga...B..
Varför samt designförslag uppskattas!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/07/19 :  16:58:11  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Skulle ha utgått från följande schema / komponentvärden.
Som vanligt när man jobbar med jfetar och mosfetar så är man tvungen matcha dem map Vgs. Och eventulett justera resistorvärdena något.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/07/19 :  20:52:17  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Fick blodad tand när jag såg trä designen på din stärkare, himla snygg. Tänker göra något liknande på min Aleph 3. Men hur har du fått till ventileringshålet (fyrkanten) så snyggt, provade med sticksåg och sen fräsen och det blev riktigt kackigt i hörnen för mig. Använde du nån fräsmall?

Tommy
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/19 :  20:58:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ställde in med mothåll från kanterna,ja man får vara försiktig i hörnen,fick raspa lite efter åt.
Ta ca 0,5cm på djupet i taget.

Edit:Man får ha lite varv på maskinen så det inte hugger!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/07/19 23:25:04
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/19 :  23:44:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ludo:Du råkar inte ha 2 par matchade IRF:er?
Om jag provar att bygga på experimentboard tillsammans med nätagget.
Om nu inte ludo ordnar kretskort,detta försteg ju användas till andra saker oxå..
(Eller kan jag hålla i ett GB bara filerna ordnas..)
Nu drog jag iväg...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/07/20 00:25:30
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/07/20 :  11:14:57  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Ludo:Du råkar inte ha 2 par matchade IRF:er?
Om jag provar att bygga på experimentboard tillsammans med nätagget.

I så fall så finns det nog några par matchade mosfetar.
Jag menar om du orkar labba med kretsen och redovisa resultat här på forumet (exvis som distmätning)...
quote:
Om nu inte ludo ordnar kretskort,detta försteg ju användas till andra saker oxå..

Ja, ökar man biasen och förser mosfetarna med små kylelement så skulle man kunna driva hörlurar utan problem.
quote:
(Eller kan jag hålla i ett GB bara filerna ordnas..)
Nu drog jag iväg...

Ja, nu drog du iväg litegranna...

Edited by - ludo on 2008/07/20 11:15:49
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/20 :  15:42:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag menar om du orkar labba med kretsen och redovisa resultat här på forumet (exvis som distmätning)...

Ja,kretsen ska ju byggas till F3:an ändå.Jag
bygger den på veroboard och kör en RMAA,ev med olika strömmar till mosfetarna,om det är det du menar?
Hur viktiga är "gatesatoppers"?
Det är alltså R1 och R13 som bestämmer "gain"?

Ingen tidspress vill jag dock ha...
Du har P:M

Jag behöver en gain uppemot 4,men det ska väl inte vara några problem?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/07/20 18:30:46
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/07/21 :  20:01:24  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Det är R13,R14 som bestämmer förstärkningen i kretsen.
Kretsen är icke inverterande (i motsats till den föregående simpla lösningen) och förstärkningen kan väljas rel fritt från x1 och uppåt.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:59:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det är R13,R14 som bestämmer förstärkningen i kretsen.

Okej,är det R13/R14 som göller då?
Den har legat på operationsbordet idag,1 jfet och 1 mosfet utbytta.
Och nu har jag justerat den enligt Pass rekomendationer,men ändå behövs det kanske 2 ggr förstärkning för att DEQ/DCX2496 ska orka.
Den som väntar på något.....

Tycker ändå att den ljuder lite fetare (även utan rörförsteg)än Symasymen,igenom dessa talare som jag (måste...)ha,just nu..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/08/06 :  17:19:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
För en vecka sedan kånkade jag ner mina "gamla datorhögtalare" och kopplade upp dom.



Kopplade även i subben som jag "fick på köpet" med XZT talarna..



Med LTS 6,5" och Gamma Bandiskant,förbättrades detaljerna mångfalt i ljubilden,samtidigt som förväntats,lite sämre lägre mellanregister.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/08/06 17:21:01
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/08/08 :  12:40:53  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Om nu inte ludo ordnar kretskort,detta försteg ju användas till andra saker oxå..

OKEJ då...

Nu (eller kanske nån gång framöver) ska det labbas lite.
Är nyfiken på ett par saker.
- Stabilitet (cfp/sziklai topologi har tendens att trilskas lite...)
- Hur pass temperaturberoende är utgångsoffseten. Kan man hitta nån sweet spot där offseten håller sig runt nollan i temperaturområdet 20-50*C?
- Dist som linjesteg (låg strömbias för utg.trissorna)
- Dist som hörlusdrivare (högre bias för utg.trissorna)
- Konvertera labbkortet till current mirror amp - topologi och mäta ovanstående egenskaper igen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/08/14 :  20:27:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Lite OT:Bemödade mig att koppla duetten till batteriet:



Tyckte mig uppfatta en uppstramning av registren,samt att inspelningarnas kvalitet (bra-sämre)spelar in mer i ljudbilden.(Svammel..)Ingen annan som provat?Batteri eller annat nätagg på Duett?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/08/14 21:51:58
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/08/18 :  09:47:19  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Så, nu har jag hittat lite tid för att preparera preampkortet för testning...

Adderat små kylelement som egentligen inte ska behövas när man kör kretsen som preamp... Men iom att de bidrar till att hålla nere tempen hos sluttrissorna så bör även utgångsoffsetens variation bli mindre.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8472 Posts

Posted - 2008/09/14 :  20:26:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kopplade tyvärr in (eller vad jag ska säga )Symasymen igen och hörde att den spelade mer med bredd i mellanregistret övre registret.(mer detaljerat)..F3 och XTZ lät inte så bra..
Så nu spelar Symasymen..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000