HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Marantz fråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/07/15 :  20:57:25  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Hej
Har bytt bort mitt Parasound försteg/processor och har lagt ut mitt Parasound slutsteg till försäljning (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68403) och jag är sugen på Marantz SR8002. Problemet är att den kostar ca 16 000kr medans Marantz SR7002 kostar lite under 10 000. Mjukvarumässigt (dvs avkodning och andra funktioner) är de närmast identiska medans SR8002 har mera "flås" både enligt specen och åsikter i div tester.

Jag har en fundering och den är att skaffa SR7002, koppla på Parasound slutsteget och bi-ampa frontarna. Skillnaden i pris är ju ungefär det jag skulle få ut för mitt slutsteg. Skulle detta funka tror ni? Finns det bra lågnivå RCA-kablar för detta?

Jag utnyttjar iofs bara fyra kanaler i slutsteget, men jag tror detta kan bli bra. Kan kanske hitta ett stereo slutsteg så jag kan bi-ampa centern också, problemet att Parasound förekommer inte så ofta här i Sverige så vad kan passa istället?

Se min tråd om mitt system här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67691

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/07/17 :  21:15:15  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag tror till och med att du kan biampa med de extra surroundkanalerna om du bara kör 5.1. Det kan man med min SR7500 som är en lite äldre variant. Kolla manualen. Externt steg kan säkert vara bra men det kan bli tokig klangmatchning och i receiverna har du identiska steg.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/07/18 :  19:13:04  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Sant att klangmatchningen kan innebära ett problem , men Marantzen har liksom många andra recivers en autosetup så jag tror inte att det ska vara några problem. Jag kommer framtiden enbart köra med Mingus högtalare av olika årsmodeller runt om med keramelement och detta kommer underlätta detta ytterligare.

De nya ljudformaten är ju 7.1 så detta vill jag gärna uttnyttja fullt ut, och jag har möjlighet att använda de bästa högtalarna (mycket subjektiv men sann åsikt).Man kan dock som du sa bi-ampa frontarna genom inställningarna i recivern.

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/07/19 :  20:14:04  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
quote:
Finns det bra lågnivå RCA-kablar för detta?

Har letat men hittar inga bra kablar (1xRCA hane - 2xRCA hane) bara billiga lakrisnören, finns det några bättre grejor någonstans ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000