HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aikido och 1674-kopplat försteg, lyssningsintryck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/08 :  17:28:50  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Har snart en Pass F4 klar som måste köras med försteg. Är lite nyfiken på hur olika försteg låter och har snart en Aikido färdig (6N1P + 5687 tänkte jag testa).

Har också sett LL1674-kopplade försteget i länken http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=42878&SearchTerms=1674 och är sugen på att testa det eftersom jag har ett par 1674 hemma ...

Nu är frågan, finns det någon som byggt/lyssnat på både försteget av typen i länken och på Aikidon, och som kortfattat skulle kunna tala om hur de skiljer sig åt ljudmässigt? Jag har hört Aikidon och tycker den låter fint, öppet och transparent, men kanske vill jag ha lite mer "ös" ...

Ett annat försteg jag tittar på är det här:


Johan

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/08 :  22:57:35  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Hehe, jag har också ett Aikido med 6N1P och 5687 på gång... Fast jag tror du hinner före... Jag jobbar på lådan bara än så länge.
Jag har varken lyssnat på något, men jag valde Aikido, för konstruktionen verkar fin, och den saknar utgångstrafo. Jag är rädd för hyseres

Olle Norell
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/13 :  20:28:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
6T4 - det verkr vara ett rätt speciellt rör. Du behöver en 7-stifts sockel.
Fina grejer som killen med kretsschemat har gjort.

Jag har en aikido med 5687 och en annan med 6N6P på gång. Nån gång. Men har du LL1674 hemma, så bygg ett trafosteg, vetja. Aikidon är billigare att bygga, och strömförsörjning får du ändå bygga, och kan förhoppningsvis återanvända.
Själv har jag en 1660 hemma som skulle använts som IT i ett slutsteg. Det verkar tyvärr som om den inte är helt ideell där, jag borde nog ha valt en 1635, men med min byggtakt så lär väl trafolacken ha flagnat och kopparn ha ärgat innan det blir byggt i vilket fall.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/07/13 20:29:39
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/14 :  00:56:03  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hallå zix!

Aikidon är så gott som klar! Behöver bara byta till mig en annan trafo och skaffa en drossel till nätdelen.

Jo, ett 1674-steg kommer jag absolut testa! Använder mina 1674 just nu till en DAC, och jag anar hur ett sådant försteg kan låta ...

Men troligen börjar jag med Poindexters försteg, är väldigt nyfiken ... (du känner säkert till hans hemsida, men här är en länk om någon annan är intresserad: http://www.audiotropic.net/realIndex.html)

Johan
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/15 :  13:16:21  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Här är det någon som funderar på att bygga antingen Aikido, eller trafosteget:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67325&SearchTerms=aikido

Olle Norell
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/15 :  14:11:09  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tack Olle! Jag hade sett den tråden men den verkar ha självdött ... Hissar den och frågar hur det gick ...

Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000