HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Wadia 170iTransport
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/07/03 :  09:20:53  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Hej,

Nu börjar Ipod bli lite intressant...
http://www.wadia.com/products/170i/170iTransport_home.htm

Nu kan man äntligen få ut bitstömmen digitalt från Ipod, dvs man kan lyssna på Apple lossless format och WAV, mp3,AAC, AIFF från en Ipod via sin favorit DAC i sin HiFi-anläggning.

Ladda ner nr 15 av Tone Audio för att läsa deras test
http://www.tonepublications.com/ToneAudio/Magazine.html

Priset i USA är satt till $379, vad kommer den att kosta i Sverige, och vem kommer att sälja den.

Nu funderar även jag på att skaffa Ipod :)
och kanske ett abbonemang från B&W Music Club på losslessmusik
http://www.bowers-wilkins.co.uk/display.aspx?infid=3550&terid=3558

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2008/07/03 09:39:27

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/07/03 :  09:22:37  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Oops, det kanske blev fel forumsdel...
Om Admin tycker den passar bättre i någan annan forumsdel, så får ni gärna flytta den.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/03 :  12:23:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag ser ingen vits med en sådan här produkt.
Det är bättre att streama direkt från datorn via en Squeezebox eller liknande.
Man har ju ändå musiken i datorn som backup.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan1
Member

83 Posts

Posted - 2008/07/03 :  12:38:43  Show Profile Send johan1 a Private Message  Reply
Waidan kanske är en bättre produkt en Squezeboxen? Jag hörde en gång en mp3 spelande Squezebox kopplade till en ganska bra stereo och det lät inte alls trevligt. Förmodligen dålig da omvandling, digitalsignalen lär nog vara samma i en dator som i en Ipod.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/07/03 :  12:45:38  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Nej för de som har squeezebox kanske det inte är ngn mening... men för de som har en ipod o vill ha ut välljud på ett enkelt sätt från sin ipod så är det nog en bra produkt.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/03 :  14:14:51  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Det här kan nog bli en i högsta grad attraktiv grej för oss audiofiler som vill ha med oss musik till varandra. Bara att plugga in sin iPod i den här stationen och koppla in till DAC:en hos kompisen. I teorin skulle man även kunna strömma ut högre upplöst ljud än 44/16.
Sen kan man ju iofs invända att det går lika bra att ha med sig en USB-pinne och lägga in det på datorn hos kompisen, sen strömma ut till SB:n. Men här blir det ju inga extra filöverföringar - en rätt genomskinlig och användarvänlig variant, nicht war?

OBS att det har funnits beskrivningar av hur man moddar iPods för att få ut digital signal sedan flera år, . Men att den här lösningen innebär att man slipper modda sin iPod.
Nackdelen är den lilla displayen - men det är ju en nackdel även med Squeezebox Classic och många andra liknande spelare.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/03 :  14:49:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Jag hörde en gång en mp3 spelande Squezebox


Man ska akta sig för att bedöma ljudkvalitet med MP3-filer, det säger bara att MP3 låter skit.

Jag tror inte på produkten. De som bara vill ha ljudet ur sin iPod köper en billigare ipod-docka, de som vill ha välljud ser väl ingen anledning att ta omvägen via iPod?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/07/03 14:50:37
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/04 :  00:23:11  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Man kan ju både vilja ha välljud och en användarvänlig pryl. För min del tror jag helt klart på produkten - men om vi verkligen skaffar en, det vete 17. Det beror på hur resten av familjen vill lyssna på ljud framöver, och macprylar har hög status i undertecknads familj... vi har redan en ipod. Inom kort kan vi ha fler...

Tack för tipset om B&W:s "musikklubb", kilgore. Har startat ett prova-på-medlemskap nu!

Edit: P.S. Som väl har märkts vid det här laget, så är jag nog mer av en push- än en pull-personlighet, om vi ska prata streamingspraaket. Jag vill fortfarande "gå fram och sätta på skivan".
Kanske det är därför som jag tror på den här produkten? D.v.s. jag utgår från att fler är som jag, och eftersom det känns naturligt för mig så tror jag att det blir det för andra också, d.v.s. att "gå och stoppa in skivan", i motsats till att "ställa in sin mottagare på rätt station". Inget av det är fel, det handlar ju bara om olika sätt att förhålla sig.

Jag lägger till det här för att jag tyckte det var en intressant diskussion i detta med nya media och synsättet på hur man använder dem i hemmet. D.S.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/07/04 01:07:25
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2008/07/04 :  08:36:27  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Håller med dig zix.
Det finns säkert flera som vill slippa wlan, servrar m.m. och vill på ett enkelt sätt kunna använda sin ipod i sin anläggning, och få ut maximalt välljud.
Jag skaffade ett 12 månaders abbonemang på B&W igår, så nu på semestern ska det laddas ner o testas :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/04 :  15:56:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
http://www.head-fi.org/forums/f7/wadia-170-itransport-owners-club-336213/

Vissa tycker att kombinationen låter bättre än en cd-transport.
Man kan alltså se det här som en möjlig uppgradering av ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/06 :  00:05:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Tja dåså!
Spara börjar nu. Julklapp kanske?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/07/06 00:05:33
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/19 :  17:09:51  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Det finns en till produkt som gör samma sak, fast snäppet billigare, under 300 dollar:
http://www.dlo.com/products/homedock_hd_Prod.tpl
Homedock HD.
Den har dock optisk digital ut istället för koax RCA. Å andra sidan har den en bra liten fjärr som följer med, och HDMI ut till TV:n, plus att den skalar upp till 1080i eller 720p. Som en AppleTV, fast med iPod alltså.


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2009/01/28 :  11:00:37  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Är det någon som vet hur man köper en 170i i Sverige?

Jag har kollat runt lite men har inte lyckats hitta någon återförsäljare.

Har provat maila till mcintoshnordic i Danmark men utan någon framgång.

Någon som vet hur man ska gå tillväga?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/28 :  11:50:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
http://www.wadia.com/directory/europe/sweden-

Ska vara Hifi art som tar in Wadia

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2009/01/28 :  14:34:34  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Tack!

Har nu pratat med dem och det verkar lösa sig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000