HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på högtalare till NAD Silverline S300
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/06/29 :  13:35:24  Show Profile Send atomjohan a Private Message
Hej!

Jag har för närvarande ett par QRS Tellus som drivs av NAD S300 med S500 som cd.

Nu har jag flyttat till lägenhet och mina QRS känns lite stora för mitt vardagsrum. Jag funderar på att byta till ett par mindre och smidigare högtalare typ stativare. Dom får gärna vara fina att titta på.

Någon som har koll på vad som passar till min setup, vill gärna ha kvar lite av basen (förstår att det blir svårt att matcha Tellus). Men det viktigaste är väl ändå att det låter bra.

Prisklassen ska ligga runt omkring mina Tellus, jag kan nog lägga till några tusenlappar om jag hittar något bra.

Kom med tips!

Mvh Johan

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2008/06/29 :  14:13:18  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Killen som jag köpte mina Sonus Faber Concerto av (för många år sen) hade kört med en NAD S300, så SF kan vara ett tips. Ser inte fel ut heller, f a om man har matchande stativ.

No hay banda
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/06/29 :  15:20:48  Show Profile Send Blue a Private Message
Kanske dessa...

http://www.pmc-speakers.com/product.php?mode=view&pid=171

eller dessa...

http://www.guruproaudio.com/newguru/?page_id=10

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/06/29 :  17:58:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Till den förstärkaren kanske du skulle prova någon Dynaudio modell, tex Dynaudio Contour 1.3mkII, SE eller focus 140. De är också rätt baskapabla för sin storlek, tror inte Sonus faber hänger med i baskvantitet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/07 :  23:39:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Instämmer med Goldfinger.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/07/08 :  10:57:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Fast jag instämmer nog ändå mest med mig själv. ; )

Så hur går det nu atomjohan?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/08 :  18:13:15  Show Profile Send OcA a Private Message
S300'an har jag ägt faktiskt... Trevlig stärk med ett varmt och mysigt ljud. Ingen mästare vad gäller upplösning eller "hammarbas", men trevligt och varmt ljud. Den är inte så strömstark som man kan tro dock... Rätt mycket effekt under huven, men inte så mycket ström enligt mätningar som HF&M gjorde. Kommer ej ihåg hur många ampere, men H/K's integrerade gav iaf betydligt mer ström även om effekten var lägre.

Så köper du ett par baskapabla stativare så lär du inte sakna botten iaf. Det du däremot kanske saknar är lite driv, jäklar anamma, det sista i detaljupplösning samt snabbheten i basen. Iaf mina erfarenheter av både S300 och S500.

Just Dynaudio är väldigt snälla att driva och bör passa bra till denna kombo. Även PMC som Blue föreslagit är lättdrivna och ger hiskelig botten för sin storlek. Om du gillar snabb, torr och djup bas parat med mycket bra dynamik samt ett mellanregister och diskant som slår det mesta i prisklassen skulle jag kika närmare på PMC.

Dynaudio är lite för snälla och tillrättalgda för min smak. Inte heller i närheten av samma blixtrande dynamik och detaljupplösning som PMC. Kanske om du går upp på Countor iofs... Lyssnade på Focus stativarna härm sistens och de var helt ok. Varken bra eller dåliga på något, jämntjocka helt enkelt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/08 :  18:45:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Just Dynaudio är väldigt snälla att driva och bör passa bra till denna kombo

Snarare motsatsen skulle jag vilja påstå. Dynaudio överlag är lite mer trögdrivna än genomsnittet av andra märken/modeller.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/08 :  18:57:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Du hann före FBK, tänkte just skriva samma sak, inte första gången heller..

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/08 :  23:13:20  Show Profile Send OcA a Private Message
De modeller jag har sett mätningar på visar snarare på motsatsen. Väldigt snäll impedans och faskurva överlag jämfört med andra högtalare i samma prisklass. Dynaudios kurvor var mer eller mindre spikraka, medans konkurrenternas åkte upp och ner som Katarina-hissen....
Däremot brukar väl Dynaudios känslighet vara lite lägre än andra märken?

Gamla Audience-serien har på pappret en otroligt snäll impedans och fas. Kanske inget för en rörstärk på ensiffriga watt, men en normal stärk bör utan problem driva dem.

Kommer man upp i de högre serierna börjar det iofs böka till sig av nån anledning... Varför ska dyra/exklusiva högtalare vara en bökigare last en än "billig"?

Nåväl, ni kan ha rätt i vad ni säger, men ser man bara mätmässigt så har iaf de billigare Dynaudio en väldigt snäll last. Ni kanske tänker på känsligheten? Stativare överlag brukar ju ha lägre känslighet och kan kräva lite mer effekt för att få att spela lika högt, men det är väl knappast samma sak som att ha en impedans och faskurva som ser ut som Balder på Liseberg?

Har hört Audience stativare med en Lavardin på 2x30 watt och det lät bra så länge man inte vred kranen i botten så att säga.

Är ju alltid lätt att tro att en högtalare med över 98db i känslighet är lättdriven, men så behöver det ju inte vara. Se bara på Klipsch Paladium-serien som är en rätt otrevlig last även om känsligheten är hög.

Sen är ju frågan hur pass bra förstärkaren klarar att driva låga impedanser och knasiga faser hit och dit. Då kan det vara bra att ha mätfakta i bakhuvudet när man handlar, men givetvis är det ju öronen som ska avgöra om det låter bra eller inte.

www.stereophile.com har ju många bra och intressanta mätningar när de testar högtalare. Väl värt ett besök även om sidan i sig kan vara lite bökig att navigera sig igenom.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/09 :  01:50:48  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
De modeller jag har sett mätningar på visar snarare på motsatsen. Väldigt snäll impedans och faskurva överlag jämfört med andra högtalare i samma prisklass. Dynaudios kurvor var mer eller mindre spikraka, medans konkurrenternas åkte upp och ner som Katarina-hissen....

Brukar ta mätningar och siffror med en nypa salt då jag många gånger har fått andra erfarenheter än vad siffrorna säger, och det händer ju då och då att siffrorna stämmer ganska dåligt även enligt tidningar som testar och mäter.
quote:
Gamla Audience-serien har på pappret en otroligt snäll impedans och fas. Kanske inget för en rörstärk på ensiffriga watt,
men en normal stärk bör utan problem driva dem.

Audience är som alla andra Dynaudios dvs känslig för vad man kopplar dem till. Gjorde för en del år sedan en jämförelse mellan två olika Av-receivers i butik, Pioneer (minns ej model) och Yamaha (Z2an som har en seriös nätdel för att vara en Av-receiver) i "14" och "16" tusen kronors klassen och då användes de minsta Audience stativarna. Skillnadera var enorma till Yamahans fördel utan att överdriva, och det var framför allt i basen och den totala Dynamiken som skillnaderna fanns. Pioneer är ju ganska dåliga rent ut sagt på att bygga strömstarka Av-receivers.
quote:
Däremot brukar väl Dynaudios känslighet vara lite lägre än andra märken?
Lägre än en hel del andra märken i alla fall.
quote:
Kommer man upp i de högre serierna börjar det iofs böka till sig av nån anledning... Varför ska dyra/exklusiva högtalare vara en bökigare last en än "billig"?

Bra fråga, någon annan som vet?
quote:
Nåväl, ni kan ha rätt i vad ni säger, men ser man bara mätmässigt så har iaf de billigare Dynaudio en väldigt snäll last. Ni kanske tänker på känsligheten? Stativare överlag brukar ju ha lägre känslighet och kan kräva lite mer effekt för att få att spela lika högt, men det är väl knappast samma sak som att ha en impedans och faskurva som ser ut som Balder på Liseberg?

Ett exempel.
På en mässa så demades ett par Countor 3.4 med MC 2102, 2 x 100W rör slutsteg och jag har aldrig hört ett par 3.4or låta så dåligt som de gjorde med det slutsteget, totalt odynamiskt och tråkigt med noll punch i basen. Har själv haft ett par 3.4or så jag vet hur de kan låta.
Krells integrerade 400vxi (tror jag den heter) har ju varit lite poppis ihop med 3.4orna och det säger lite om vad folk allmänt tycker passar ihop med dem. Och mina intryck av alla Dynaudio som jag har lyssnat på så passar de bäst ihop med strömstarka och neutrala återgivare som har punch i basen, annars så blir det lätt snällt och odynamiskt, men smaken är ju som baken också.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/09 :  11:27:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Bra skrivet FBK!

Håller med dig i mycket av det du skriver.

Har själv haft en Yamaha AZ-2 precis efter min S300 och den hade betydligt bättre kontroll på högtalarna än vad S300 hade. Antagligen mer potent rent ström och effektmässigt. Det märktes framförallt i basen och då är mina PMC rätt lättdrivna fast med relativt låg känslighet (87db).

Hoppas att atomjohan har fått lite mer kött på benen iaf och kanske genom våra råd hittat nåt trevligt att köpa!

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/09 :  11:34:44  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:

Bra fråga, någon annan som vet?
Vet, gör jag kanske inte helt, men är det inte ofta så att i viljan att få fram lägre bas med mer pondus, så tvingar kompromissen fram trögheten.

Om jag inte minns helt fel, så skrev H&M i sitt test av Palladium (för det är väl den med tre "utblås") att de offrat den lägsta halva oktaven för att inte göra dem alltför svårdrivna.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/09 :  17:33:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Pga att ett mera avancerat delningsfilter krävs för att bli kvitt eller dämpa de sjukdomar de billigare modellerna lider av, tex distortion, brus, fasvridningar, frekvensfel etc. Det innebär i praktiken fler komponenter i filtret som signalen skall passera vilket ger högtalaren en lägre känslighet i slutändan. Thats my guess!!

Edited by - Goldfinger on 2008/07/09 17:35:23
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/09 :  22:10:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, men ser man på tex Dynaudio Audience så är ju faskurva och impedanskurva i princip helt spikraka. Tittar man sedan på mätningen av Dynaudios jubileumsstativare så ser mätningen inte alls lika rolig ut... Vad jag inte får ihop är hur man kan bygga ett mätmässigt snyggt filter till en relativt billig modell, medan en modell för många 10k kronor mer har ett mätmässigt sämre filter som kräver enormt mycket mer av förstärkaren?

Fast nu har vi snurrat rejält OT här känner jag... Kanske dags att öppna egen tråd i ämnet?

Och ja, enligt HF&M så offrades sista oktaven på Palladium dels pga av att hålla känsligheten så hög som möjligt samt att inte göra dem ännu mer trögdrivna än de redan är.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/09 :  23:05:59  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Kanske dags att öppna egen tråd i ämnet

Du fär gärna göra det då det skulle vara trevligt med lite svar kring detta.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/10 :  17:06:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En annan aspekt vad beträffar känsligheten är att brus och distorsion tillför energi i ljudet, när man på dyrare modeller dämpar detta blir alltså den totala utnivån lägre per instoppad watt jämfört med den mera brusiga/distorderade modellen.
quote:
ser man på tex Dynaudio Audience så är ju faskurva och impedanskurva i princip helt spikraka. Tittar man sedan på mätningen av Dynaudios jubileumsstativare så ser mätningen inte alls lika rolig ut...
Skulle tro att det beror på att konstruktören inte riktigt rott i land, man har helt enkelt fått kompromissa i nämda fall för att åstakomma de önskade ljudmässiga egenskaperna.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/07/17 :  15:30:04  Show Profile Send marens a Private Message
Det går väl utmärkt med nästan vilka högtalare som helst? Kanske är enklare att säga vilka högtalare förstärkaren inte passar till.

Det finns ju så väldigt mycket annat mer betydelsefullt som högtalarna ska passa till. Rummet, önskad placering och dina ljudmässiga krav/önskemål är väl de viktigaste. Där kan man verkligen reducera ner antalet kandidater så det blir hanterbart.

Edited by - marens on 2008/07/17 15:31:17
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2008/07/18 :  08:52:00  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tycker du kan ta och slänga ett öra på Monitor Audio GS10. Lättdriven och väldigt allround. Har fått mycket bra kritik. Tror även att dem kan passa ganska bra till NAD.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000