HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Nätadapter till Grado RA1?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/06/06 :  16:38:01  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
Har en RA1 på ingång. Den är batteridriven av två stycken 9V batterier.

Då jag för det mesta kommer ha den hemma så vill jag ha en nätadapter till den. Har lite frågor om en sådan.

1. Jag måste troligen själv tillverka en kabel till nätadaptern som delar sig till två 9V kontakter, går det bra att dela upp en sladd på det sättet och ge 9V till två kontakter?

2. Någon aning om vilken ampere som krävs för bäst ljud?

3. Något förslag på en bra nätadapter för det här ändamålet.

4. Nu vet jag inte om RA1 har batterierna i serie eller parallellt dock. Behöver jag en 9V nätadapter eller en 18V?

5. Ska den vara stabiliserad eller ostabiliserad (vad är skillnaden?), switchad eller oswitchad (vad är skillnaden?).

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000

Edited by - Henmyr on 2008/06/06 16:39:19

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2008/06/23 :  18:52:38  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Mitt förslag är att faktiskt använda batteridriften eftersom den innebär det mest störningsfria alternativet. Du må ha en begränsad strömkapacitet från batterierna, men jag tycker att du ska behålla den som det är.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/07/02 :  02:11:42  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Håller med Karlstorck.
Köp ett set med uppladdningsbara batterier, så har du alltid ett fräscht par liggandes.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/07/02 :  02:12:45  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Håller med Karlstorck.
Köp ett set med uppladdningsbara batterier, så har du alltid ett fräscht par liggandes.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/07/05 :  23:12:30  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Jag funderade precis som du för flera år sedan men gjorde som bluemindboy säger, köpte fyra uppladdningsbara batterier. Ett par räcker mer än tillräckligt länge för att ladda det andra paret.
I mina öron hörs det när batterierna börjar ta slut, det låter hel enkelt för j*****t men det tar bra många timmar innan jag når dit med mina SR325.
Go to Top of Page

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/07/06 :  00:32:37  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
Jag ska nog köra på uppladdningsbara batterier. Har ni hört någon skillnad på olika märken? Tydligen ska Maha 9,6V vara speciellt bra, men lite dyra.

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000