HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Finns det en DAC med "stampa takten"?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/05/17 :  15:30:14  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Är det samma slags skillnader som mellan olika förstärkare när det gäller DAC:ar? Bättre eller sämre på "stampa takten".

Är matchningen till förstärkaren viktig?

Det vore intressant om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/17 :  15:39:10  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Som allt annat inom hifi är matchning A & O.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/17 :  16:24:29  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Harmony Designs DAC har fått fin kritik för just stampa takten-faktor... Inte farligt dyr heller.

Väldans neutral och musikalisk enligt många tidningar.

Men matchning är viktigt! Har du ett såsigt system lär knappast en DAC frälsa dig fullt ut, men kanske kan bjuda på en viss (marginell?) förbättring.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/05/17 :  16:50:29  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Harmony Design är ett intressant förslag. Just det där lilla extra kan vara pricken över i:et i min anläggning.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/18 :  02:00:36  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vad har du för utrustning i övrigt?

Är så "frälst" i min nya DAC i övrigt...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/05/18 :  02:14:55  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Lavry DA10 var musikalisk i det systemet där jag lyssnade på den idag.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/05/18 :  08:56:15  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Linn Numerik har skönt flyt i återgivningen. Däremot är min erfarenhet att transporten inverkar mycket, kanske mer än DAC:en till och med.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/05/18 :  10:50:34  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Min utrustning består av Squeezebox - Euphya Alliance 250 (integrerad förstärkare) - JM Reynaud Twin Signature (stativare).

Jag hade tidigare en Roksan Kandy förstärkare. Min nya förstärkare slår Roksan på alla punkter med undantag för "stampa takten-faktorn". Euphya är inte såsig men skulle inte må illa av lite mera driv.

Ayn; Jag läste din jämförelse mellan Linn och Harmony Design

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=15614

Intressant läsning. Tror du att jämförelsen står sig idag? Det kanske inte har hänt så mycket på DAC-fronten?

BosseBula: Jag har hört det många gånger om Lavry DA10, att den är så musikalisk. Så du menar att det där musikaliska har mycket av takt, rytm och timing?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000