HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hemma hos Ubbe - Musik & DIY i massor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/05/16 :  08:49:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kroppen är av mahogny och mikarna är äuhhhm köpta hos Hasse på Adlib i Sumpan. Den har inget svaj för Ubbe tycker inte att den håller stämningen då och därför finns inte det stora hålet i kroppen som det annars skulle sitta i. Vidare finns det inget plektrumskydd för Ubbe gillar att det är så mycket trä som möjligt, klang och så där ni vet.

Kroppen är en exakt kopia av en Strata och det är Hasse på Adlib som gjort fräsjobbet på kroppen och Ubbe har fixat ytan och skruvat ihop. Men det blir andra bullar när vi kommer till den akustiska snart!!

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/05/16 :  08:53:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ojjjj glömde att den körs genom en Orange squeezer (kompressor) och en chorus box (samma som Knopfler & David Gilmour använder) Boss CE 2 plus ett Lexicon reverb. Nu är man i gitarrhimlen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/16 :  08:57:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mahogny !!
Det måste vara en underbar klang i den !
Fast Kompressor ger minus

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/05/16 :  21:14:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu ger vi oss på gitarren!!

Det här är alltså ett totalt DIY projekt byggd från lösa träbitar och annat smått och gott man behöver.

Hyfsad finish eller hur???



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2008/05/16 21:15:26
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/05/16 :  21:27:34  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
fint arbete ubbe, har en liknande hos frugans bror.
som jag byggt själv också.
vilka träslag har han i lock o botten?

jacaranda ser jag nu,locket är det sitka eller tysk alpgran?

18 ska de va.

Edited by - classe on 2008/05/17 07:59:52
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/05/17 :  13:15:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Hmm, skulle nog våga påstå att finishen är mer än hyfsad...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/05/17 :  20:45:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Så går vi vidare till gitarrkroppen som ganska många inläggningar och dekorer den med.





Jag har hört den och den låter väldigt bra i mina öron.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/05/18 :  21:46:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här ser vi ett nytt projekt som det snickras på med lite mindre kropp och lite annorlunda form.





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:11:42  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Wow!

Det här är en... entusiast Man blir grymt impad av alla grejer! Det ligger många timmar bakom dem! Jag vet inte om jag hoppas att jag har lika många grejer när jag kommer upp i hans ålder... Har kanske inte råd med två hus - ett för mig och ett för musiken Men man får bara gratta till snygga arbeten och fina samlingar!

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/05/18 :  23:55:03  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
000 med skruvad hals mmm blir byggsugen nu

18 ska de va.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/05/19 :  08:04:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ååååå läckert

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/05/19 :  09:14:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Träslaget i locket är sitka (amerikansk gran) som Ubbe köpt hos Martin (gitarrtillverkaren) och botten är gjord i indisk rosewood och halsen i mahogny. Lull-lull är fixat i abalone pärlemor.

Vill ni ha länkar till vart de är köpt?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/05/19 :  09:44:49  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply

Härligt Reportage Micke

Mvh Anders.S

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/05/19 :  19:53:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ubbe är noga med att påpeka att han valt en annan teknik i sammanfogningen av sidostyckena som ni ser på den här bilden.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2008/05/20 :  22:25:44  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Nej dra mig baklänges...! Detta är ju helt sjukt. Jag upprepar, HELT SJUKT!
Kanske lika bra att inte ens försöka hålla på med DIY själv...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2008/05/21 :  08:36:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Alla gitarrer får inte plats i musikrummet så några har hamnat på väggen



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/05/22 :  19:15:08  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Men jäsingen och ujujuj...

Det här ser ut att bli en fin bildtråd! Makalösa gitarrbyggen.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/05/27 :  00:21:29  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jag är fruktansvärt imponerad av det akustiska bygget..
Påminner mig om en Martin D45 med alla inlays.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2008/05/27 :  18:52:06  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
snacka om härlig verkstad, tänk om alla kunde få ha det så där

en fråga, pedalen till kickpaden, var det en sonor?

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000