HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken digitalutgång på Squeezebox är bäst?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/23 :  19:08:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
För att få bäst ljudkvalitet, vilken utgång på sin Sb skall man använda?

Vad är skillnaden mellan dem 2?

mvh jon

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/04/25 06:00:23

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/23 :  19:31:57  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag känner bara till att det finns en digitalutgång på SB. Den andra är en optisk utgång. Så har du en förstärkare med optisk ingång är det bara att koppla och testa.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/04/23 :  20:12:15  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ehm, den optiska utgången är oxå en digitalutgång. Dvs det finns 2 olika och OhmBoy vill veta vilken som är bäst.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/23 :  20:21:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Alltså Om man ska ha en extern dac, vilken utgång ska man välja?

Den ena är mer spejsad där det lyser rött , eller hur. Den andra är en "vanlig" rca kontakt eller?

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/23 :  20:25:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Menar du Toslink och S/pdif?
Inte för jag har Klämbox själv,jag bara undrar.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/23 :  20:30:45  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vilken utgång du skall använda beror på vilka ingångsmöjligheter din dac har.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/23 :  20:43:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag förmodar eftersom frågan uppstår att Ohmboy kan välja. Vilken som är bäst...tjea..det kommer ettor och nollor genom båda. Jag utgår också ifrån att det är samma klockor etc på båda, bara en konverterings och sändarkrets för Toslinken.
Toslinken har ju fördelen att den isolerar elektriskt, annars brukar anlutningarna fungera (sitta fast) bättre vid SPDIF/RCA.

Vet att vid tester t.ex. H&M (om man har tilltro till dessa) föredras coax.

Personligen kör jag alltid coax om möjligheten ges.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/23 :  20:48:19  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
jag är helt amatör på detta område. Måste skaffa en dac först :)

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/04/23 :  21:35:01  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Du skall veta att den spelar riktigt bra direkt från rca-utgångarna, om du inte redan testat det.

Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/04/23 :  21:38:22  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Coax är mitt val, tveklöst.

Toslink-kontakterna gör mig skrikarg

Sen är min SB moddad med WBT NextGen-kontakt för coax, och då är valet lätt

Ljudkvalitet? Tja, vem vet. Men bara skillnaden i kontaktkvaliteten räcker för mig.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/23 :  21:46:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Varför är toslink "argframkallande"? Kommer jag också bli arg på den, och varför?

Är lite sugen på Electrocompaniets Dac. Den kostar dock 12 t kr ny och är nog svår att få tag på beg. Finns en för 8500 Nok på Hifisentralen dock. Måste spara först dock.

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2008/04/24 :  08:02:01  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Jag kan inte påstå att jag själv utfört några större A/B tester mellan optisk och coax, men jag har inte märkt några direkta skillnader. Dock valde jag coax då det verkade mest förnuftigt.
Jag resonerade som så, att vid optisk överföring så kommer två omvandlingssteg till in i bilden (signal->ljus->signal).

Om man har lång sträcka mellan sin Squeezis och DAC (typ 3-8 meter) kanske optisk kabel vara den bättre lösningen pga sin immunitet mot störningar.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/24 :  08:17:58  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Varför är toslink "argframkallande"? Kommer jag också bli arg på den, och varför?
Med bättre kabel och kontakter så kan den bli för tung för chassihonan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/24 :  12:52:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Toslink är den överföring av digitala signaler som brukar vara sämst. Bandbredden är dålig och jitternivån hög.
Elektrisk förbindelse har betydligt större bandbredd men där går det att fuska med digitalutgången. Bl.a. bör det finnas en galvanisk avskiljare på utgången.
Själv har jag fått både det bästa och det sämsta ljudet med elektrisk överföring. Men låter den elektriska överföringen sämre än toslink, då vet man att den elektriska digitalutgången inte håller måttet och att man kan vinna mycket på att byta transport. Själv tycker jag att den elektriska utgången på Squeezeboxen är bra och det är den jag använder.
Sedan beror det som sagt vad du ansluter den till. En bra DA-omvandlare låter betydligt bättre än via de analoga utgångarna från Squeezeboxen.
Skall du ansluta den till en hemmabioförstärkare med inbyggd DA-omvandlare, så är det nog bara att pröva vad som låter bäst, analog eller digital överföring.

Kvalitet på kablar spelar in även vid digital överföring. Jag har bl.a. testat Supras lite mer påkostade toslinkkablar med specialslipning av fiberändor för att minimera reflexer. Det gav ett lyft.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/24 :  13:17:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Konvereteringen o kablen i sig är väl Toslink:s akilles här.
Det andra optiska formatet som jag nu har glömt namnet på åker 8 runt S/pdif enligt dom "lärda"
ST/AT eller vad heter det nu ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/24 :  13:54:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
ADAT Johan?

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/24 :  14:08:19  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
OT
Är inte ADAT Ataris 8-kanaliga DAT på VHS-liknande band?
/OT
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/24 :  15:38:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Kan du ha rätt i.
Fel av mig då.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/24 :  17:46:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
ST kort och gott.
Den verkar dock ha försvunnit helt.

Toslink har en bandbredd på 6MHz
ST 150MHz
Elektrisk överföring 500MHz
Allt enligt Robert Harleys snart 15 år gamla "Guide to High End Audio" som jag flitigt använder för att ge intrycket av att vara kunnig här på forumet.
Jag antar att bandbredden kan ha en viss betydelse för resultatet, men det har debatterats här på forumet.
I vilket fall som helst så anses det allmänt att Toslink är klart sämst och det stämmer bra med mina erfarenheter. Jag har använt separata DA-omvandlare de senaste 10 åren och testat ett otal olika transporter.

Harley skrev att ST anses bäst av många p.g.a. att de elektriska utgångarna är svåra att implementera på rätt sätt. Teoretiskt så får man dock den bästa överföringen via elektrisk förbindelse. AT var däremot en komplett färdig lösning, precis som toslink, bara att montera in. Det gick inte att misslyckas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/04/24 17:54:42
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/24 :  19:04:26  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
summan av kardemumman verkar vara att skippa toslink och satsa på den andra utgången.

Usch, måste man ha en dyr digitalkabel då?

Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/24 :  19:18:05  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Krångla inte till saker!
Ta en kabel, vilken som helst, och lev med den.
Blir du sugen på att uppgradera kan du prova en dyrare/bättre kabel och se om du hör ngn skillnad.
Samma med SB, kör med inbyggda DACen och se om du blir nöjd. Om inte, prova några externa DACar.
/Micke
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/24 :  20:28:07  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Jo visst, men jag vill ju ha bra på en gång

Tycker om snygga kablar tyvärr..

Men visst, man kan inte få allt på en gång. Måste börja någonstans

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/24 :  22:36:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
På DAC-fejden i AÖ så körde vi hela tiden på en Clasohlson "high-end" coax dvs. deras finaste, från SB3:an. Det var ingen som klagade på ljudet. Jag har tre klämboxar och kör konsekvent med extern DAC om sådant finnes ( endast köket slipper, men där går ljudet in i ett Creative PC-system). De interna utgångarna är OK, men även en billig DIY TDA1543-baserad DAC eller motsvarande klår SB3:ans egna.

Edit:
Förresten, du skrev i första posten

quote:
För att få bäst ljuskvalitet, vilken utgång på sin Sb skall man använda?

Givet den frågan så måste det onekligen rekomendationen bli Toslink Coax dämpar effektivt allt av den varan.

- Kunde inte låta bli

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/04/24 22:40:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000