HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Tips hörlursförstärkare/uppspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1783 Posts

Posted - 2008/04/23 :  18:25:28  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Finns:
- Extern usb-disk med en massa musik i formaten wav, flac och mp3.
- Hörlurar Sennheiser HD-555.

Fanns:
- En dator som via Foobar2000 fungerade som uppspelare.

Nu har företaget där jag arbetar bestämt att inga externa hårddiskar eller andra typer av minnen får anslutas till datorerna, de har fått virus-frossa.

Ok! Detta får man acceptera då men utan musik vill man inte vara så nu frågar jag de eminenta deltagarna i detta forum vad finns det för prisvärda alternativ som jag kan ansluta ovan prylar till?
Ska alltså kunna strömma från en usb-disk, spela upp de vanligaste formaten (även flac, ett krav) och även fungera som en skaplig hörlursförstärkare.
Bör väl även vara utrustad med någon form av display så man ser att bläddra mellan låtarna.

Tackar på förhand för alla tips!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2008/04/24 15:25:48

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/04/27 :  14:00:35  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Tänker jag fel nu?

Du har en USB hårddisk med musik som ska kopplas till en hörlursförstärkare?
Hur får låtarna på disken att börja spela?

Nya x-can har ju en usb-ingång, men kopplar man en hårddisk till den kommer man ju inte åt filerna...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1783 Posts

Posted - 2008/04/27 :  17:31:23  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Tänker jag fel nu?
Nej, du tänker helt rätt!
Frågan är, finns det något alternativ till datorn som klarar av ovan krav?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/04/27 :  18:23:34  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
För att komma åt filerna på disken så behövs ju en dator av ngt slag.. eller iaf vad jag är medveten om.
Annars får du ju köpa en 160GB iPod, så har du plats för en hel del musik.. (med lite trix ska man kunna spela flac på iPod)

Edited by - bluemindboy on 2008/04/27 18:24:49
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1783 Posts

Posted - 2008/04/28 :  00:01:35  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tack bluemindboy, denna ser intressant ut. Var hittar man "trixsen" för att kunna spela flac?

Fler förslag någon?
Finns det ingen "Tvix"-liknande sak fast enbart inriktad på musik?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/04/28 :  10:11:48  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
Rockbox kan det, men det finns inte för senaste ipoden (ipod classic). Finns dock för 5.5.

EDIT: http://www.rockbox.org/

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000

Edited by - Henmyr on 2008/04/28 12:42:03
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/04/28 :  12:18:01  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jag har själv inga handfasta tips hur man får iPoden att spela flac.

Dock finns det nog spaltmeter på google att plöja igenom, eller ställ frågan på ett Appleforum eller likande.

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/05/03 :  09:49:45  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
En gammal bärbar dator med minimal konfig för att kunna spela.
Inte inkopplad till nätverket.
Borde räcka med 500MHz-are eller så.
Kanske med Linux i nån minivariant.
Gärna med USB-kjudkort/DAC

Borde låta helt OK.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2008/05/05 :  07:03:12  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
jag skulle defenitivt isåfall kört ipoden via docka. För jag har nu lyssnat på en hel del ipod i och med att jag säljer dom och nääää. Jag förstår inte hur det kan dissta som det gör. Kör du via hörlurs utgången så oavsett lurar så disstar det och det gör det även med ipod touch 32gb som dom ska ha fixat ljuddelen i. Men däremot i dockningsstation så är ljudet bra.

Kanske popcorn hour är något för dig? Kolla upp det på teknikmagasinets hemsida. Vet inte om den finns någon annan stans. Det är en ny produkt vi får in. Jag tror den ska kunna funka som så att du pillar i en hårddisk och sen fungerar den som någon multimedia uppspelare. Du får läsa själv. Jag vet dock inte alls om det är någon direkt hifilösning
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/05/05 :  08:27:15  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Varför inte köra Apple Lossless? Non-lossy komprimering precis som flac. Ljudmässig skillnad? Ingen.

Sen om Apple kunde stödja FLAC så småningom vore ju bra, men det är nog väldigt liten risk...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000