HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Apparat eller hyvel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:21:51  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
dyr men sanslöst dryg,


Kan bara instämma!!! Men inte om att den är dyr, snarare superbilligt!!
Jag har använt en Crabtree&Evelyn tvål jag köpte för fyra år sedan Det är nog halva tvålen kvar.... Men jag rakar mig bara 2 gånger i veckan eller så (Jag sa jag har skum hårväxt)

Tackar för länkar till tvålen Kunde vara kul med en ny som omväxling.

Borsten är en Kent T12
quote:
Traditional king sized, pure silver-tipped badger brush.

Min kära hustru förärade mig den för en sisådär sex år sedan. Som ny fast bättre Liksom inkörd nu

HojvojM

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:23:12  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
High-end rakning
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:33:19  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Vore kul att testa high-end rakningen. Men jag inbillar mig att det är totalt livsfarligt att raka sig med en såndär hyvel utan både hängslen och livrem, hur undviker man att se ut som en kocktumme i ansiktet efter en rakning? Nu rakar jag mig med Mach 3 Turbo, fast det är ju inget man gör i onödan om man säger så.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:37:06  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
quote:
quote:
dyr men sanslöst dryg,


Kan bara instämma!!! Men inte om att den är dyr, snarare superbilligt!!
Jag har använt en Crabtree&Evelyn tvål jag köpte för fyra år sedan Det är nog halva tvålen kvar.... Men jag rakar mig bara 2 gånger i veckan eller så (Jag sa jag har skum hårväxt)

Tackar för länkar till tvålen Kunde vara kul med en ny som omväxling.

Borsten är en Kent T12
quote:
Traditional king sized, pure silver-tipped badger brush.

Min kära hustru förärade mig den för en sisådär sex år sedan. Som ny fast bättre Liksom inkörd nu

HojvojM


Jag kan verkligen rekommendera ros-tvålen som jag kört med, den är verkligen toppen för känslig hy! Beställde precis en refill, £8,50 för ytterligare två års ljuvlig rakning. Köpte en resetub "GFT" också, deras nya doft (se där, en doft som inte varit med sedan 1800-talet...). Tänkte att jag skulle bredda mig, jag också.

Det är verkligen high-end känsla på de här grejerna, huzze. Det är härligt! För en introduktion, gå till valfri stormarknad och köp en enkel borste och palmolives palmraktvål (den är inte alls tokig, fast köp tvålen, inte krämen), och testa sedan enligt receptet ovan. Om inte annat så har du just köpt 2 års raklödderranson för 20:-...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:43:37  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
quote:
Vore kul att testa high-end rakningen. Men jag inbillar mig att det är totalt livsfarligt att raka sig med en såndär hyvel utan både hängslen och livrem, hur undviker man att se ut som en kocktumme i ansiktet efter en rakning? Nu rakar jag mig med Mach 3 Turbo, fast det är ju inget man gör i onödan om man säger så.


Menar du en sådan hyvel som jag kör med? Första gången var jag sjukt nervös, men sedan insåg man snabbt att det är inte farligare än en Mach 3, jag har aldrig skurit mig. Det är bara att köra precis som vanligt!

Det heter Safety Razor, eftersom det var säkrare än rakkniv...

Gilette uppfann (eller började sälja iaf) hyveltypen i början av 1900-talet, de använde precis som idag loss-leader tekniken, dvs man säljer hyveln billigt och sedan köper folk dyra blad. Efter ett tag började konkurrenterna göra billiga blad som passade, och då utvecklade Gilette nya "bättre" blad som de kunde sälja dyrt igen... Humbug-bransch!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/21 :  22:57:31  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Sen har jag dreglat över sakerna från Manufactum i mååånga år

Aldrig köpt ur deras raksortiment dock

http://www.manufactum.co.uk/Kategorie/174348/Shaving.html

Dominica Bay Rum.....Swiss Pitralon.....sug på de namnenOch förpackningarna


Hmmmm! Är det inte Jul snart

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:10:24  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
quote:
Är det bara mace och jag som kör med riktig våtrakning?
Här har du en till

Tycker rakning med bra produkter gör det till ett sant nöje.
Själv använder jag en hyvel som heter Merkur Futur 700 tillsammans med Taylor of Old Bond Street Avocado Shaving Cream och en borste med grävlingshår. Borsten kan lukta lite i början men det försvinner efter ett tag.

Till efter-vården använder jag Nivea for men Sensitive. Det är en Alkoholfri rakbalsam som är både bra och billig.
quote:
Själv kör jag med Gillette Fusion Turbo superhyperdyper med batteri
Skall jag raka mothårs använder jag gilette mach3. Blir en Gillette Fusion när bladen till mach3an är slut.


Skall pröva rakkniv verkar spännande

Film!http://www.youtube.com/watch?v=xjhIy9rgWQU&feature=related

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/04/22 :  22:27:27  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Här är det oftast Mach3 och rakgel som gäller. Gelen funkar mycket bättre än vanligt lödder tycker jag.
Någon gång när jag bara snabbt ska raka mig lite slarvigt så åker en gammal Braun fram, men resultatmässigt är den ingen höjdare.

De riktiga grejorna enligt ovan skulle jag nog inte våga mig på för då skulle det nog se ut som motorsågsmassakern efteråt.


Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/04/23 :  00:23:17  Show Profile Send Snoddas a Private Message  Reply

quote:
Apparat eller hyvel?


Själv använder jag alltid hyvel när jag rakar apparaten

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/24 :  10:01:10  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Merkur Futur 700

quote:
Merkur classic, billiga, jättevassa blad


Hur är bladen jämfört med Mach 3, som jag använder? Jag provade med en annan hyvel igår, man blev ju lite inspirerad
En PAL Injectomatic med PAL precision ground injector blades, har även ett gäng med Schick Ultra Platinum & Super Stainless. Verkar vara 60-70-tal?
Måste dock säga att den funkade mindre bra på mitt skumma ansikte. Medhårs tog den inte alls och mothårs högg den mest fast.

Konstiga blad de här injector-weber-solex-bladen. De är ju tjocka som bara den jämfört med "vanliga" dubbelblad.

Jag lärde mig också att jag gjort lite fel i alla år
Jag har alltid trott att man behöver en rakmugg för att få till ett tjockt och bra skum. I brist på mugg så har jag nöjt mig med lightskum med aspartam och kärnmjöl.
Efter lite intagande av informationsfilm på jotjoob så vet jag nu hur jag bygger upp ett tjockt och härligt skum ansiktet inom ca. 30 sekunder. VILKEN SKILLNAD

Om någon här använder/vill prova en injectomatic-hyvel så har hag som sagt en PAL Injectomatic och 17 oöppnade 10-pack med PAL precision ground injector blades, och lite blandade Schich

Tjo!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/04/24 :  10:12:22  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Mace:
Den här killen kanske är intresserad
http://www.collectorsencyclopedia.com/dettaglio_tutti.asp?PageTo=261&Cod=84562319&Order=YY&Descrizione=&From=pag&Who=g.lorenzi
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/24 :  10:15:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Den killen har säkert helskägg
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/04/24 :  12:42:58  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
In i duschen, mjukas upp där ett tag, lite peeling från ÖB på skulten och ansiktet, sen på med gel som blir löddrig. Därefter går jag över det hela med en Gilette Mach 3. Jag är lite sugen på den nya Giletten, men tycker också att det är lite ocker med bladen, så om man skulle få lika gott resultat med något annat så hade det varit kul. Dom där antika sakerna verkar väldigt charmiga. Ett tag körde jag också med raktvål, Palmolive på tub, och borste, men det var innan jag började med att köra huvet också. När huvudet började växa igenom håret ansåg jag det var bäst att förekomma, snarare än förekommas. Kör utan spegel i duschen, har lärt mig svänga rätt för det mesta. Jag har nämligen en skäggfrisyr, så det är inte bara att tuta och köra, utan man får vara lite försiktig i kurvorna också.

Genomläsning av arkiverad tråd kanske kan vara lite intressant:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=46609&
Go to Top of Page

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/04/24 :  13:05:12  Show Profile Send ChristianL a Private Message  Reply
Ingen hårding som kör med Bowiekniv?

Nä det blir gillete hyvel och gel för min del. Borste funkar bra att resa stråna med.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/24 :  13:49:06  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Genomläsning av arkiverad tråd kanske kan vara lite intressant:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=46609&

Ooops Vilket minne jag har

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/25 :  12:27:18  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
En engelsk ros är på väg

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/04/29 :  17:00:38  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
quote:
En engelsk ros är på väg

M


Grattis! Jag köpte precis en refill på rosen, och köpte också en tub med "GFT", väldigt trevlig doft, fräsch och manlig.

Nu väntar vi på rapport...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/29 :  17:56:04  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Rosen gillas skarpt av mig OCH kärestan, hon säger att jag doftar gott
Löddrar jäkligt fint, krämigt och gott.

Jag fick även små prov på rakkrämer

Ack-ack!!! Välja hyvel, välja blad

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2008/04/29 18:24:07
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/05/01 :  12:03:13  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tvålen från theenglishshavingcompany.co.uk är som skrivet underbar
Manisk som jag är så spånade jag in på badgerandblade.com
Där hittade jag ett inlägg om just Geo F Trumper, de med rostvålen.

De säljer ett prova-på-set för löjliga pengar Kan kanske vara av intresse för någon som vill prova på lite mer hifi-rakning

http://www.trumpers.com/product_detail.cfm?ProductID=111547656

Observera att det var minsann portofritt när jag beställde


Mycket med godis för £4

quote:
Geo. F. Trumper Sample Pack

£4.00

The Geo. F. Trumper sample pack featuring:

6 x Cologne sample vials (fragrances vary)

4 x Shaving Cream Samples

1 x Limes Skin Food Sample

1 x Coral Skin Food Sample

1 x Sandalwood Skin Food





M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/05/04 :  09:31:29  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Innan jag köpte rostvålen så pratade jag med Geo F. Trumper själva, och fick hem samplers gratis på två krämer och Skin Food...

Samplers bör ju vara gratis, faktiskt...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/05/08 :  23:02:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Bara jag som rakar mig på Lör när man skall gå ut? Sen blir man sunkigare och sunkigare för varje dag i veckan, men sen på Lör, fin igen..
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/05/23 :  13:08:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag har hört att mace numera rakar sig med någon typ av äldre Gillettehyvel... Nej, det går inte att smita undan på nätet!

Sitter själv och dräglar över diverse säkerhetshyvlar... Egentligen gillar jag ju våtrakning bättre (än elrakare jag kör nu) men de vanliga Gillettehyvlarna har ju hur dyra blad som helst och dessutom tar de inte ordentligt. Tittade i den hyllan när jag handlade för några dagar sedan och de var ju ännu dyrare nu än när jag senast nyttjade dylik apparatur. Nej, jag vägrar återgå till den regimen särskilt som det bara blir dyrare och dyrare. Bladen håller jag bara några få rakningar innan de är som att dra ett omanglat lakan i ansiktet.

Nåväl, jag upptäckte att jag hade ett nytt blad kvar sedan min senaste vända med hyvel för några år sedan så jag drog ett varv med den idag. Något Nivea-gelskum tyvärr som också fanns kvar, det faller ju ihop fortare än man hinner blinka men är ändå det bästa jag hittade för några år sedan, av mataffärssort då förstås. Upptäckte precis som tidigare att, helsike vad man får dra, skrapa, släpa och jag vet inte allt för att dessa Mach3 ska ta något på en del ställen. Man hör hur baldet tar i skäggstråna men inte sjutton går de av för det... Värdelöst, och nu kommer jag ihåg varför det slutade med elrakare senaste vändan. Jag tröttnade helt enkelt på svinaktigt dyra blad och mediokra resultat om inte hela ansiktet ska rakas bort. Enda skillnaden mot elrakare blir att själva huden blir lite lenare men mängden borttaget skägg blir inte bättre.

Frågan är ju bara vad man ska ha för hyvel...
Rakkniv verkar lite väl drastiskt även om det är häftigt. Såg förresten en tok på Youtube som rakade sig med någon typ av kökskniv bara för att bevisa att det går.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/05/23 :  15:21:31  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Jag har hört att mace numera rakar sig med någon typ av äldre Gillettehyvel... Nej, det går inte att smita undan på nätet!




Jag har en nästan likadan som jag hittade på loppis igår, vill Du låna den + ett par schyssta blad? Hyveln är självklart rengjord och har plaskat runt i långkok på spisen

Pm?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/05/28 :  15:35:12  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ni som använder "riktiga" blad, vilka/vilket märke använder Ni?

Själv har jag provat Aeterna från sveriges sista bladtillverkare.
Derbi och "svenska"Gillette Platinum. Feather är på väg.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/28 :  15:57:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Hemma är det Gillette som gäller, men i veckorna är det engångs som gäller.
Nog läge i dag.. om man inte ska vara med i skäggmurvlarna

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000