HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Val av Projektor <11kkr
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/03/23 :  02:40:19  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Det kanske inte är rätt forum men det är dags att ska skaffa en projektor för runt 10kkr inom kort. Jag har sneglat på Epson TW700 och Sanyo PLZ-5 (LCD), men sen började jag fundera om inte en DLP projektor vore bättre. Rummet är relativt mörkt och får aldrig in direkt solljus (pga kvarteret mittemot)och projektorn kommer att fästas i taket för att projecera mot väggen mittemot fönser sidan. Skulle vara väldigt tacksam för förslag eller input i frågan LCD mot DLP.


Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2008/03/23 :  03:54:28  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Jag har en Optoma HD70 (DLP) som jag är helnöjd med.
Full HD men den har mycket bra bild på alla ingångar.
Fläkt och färghjul hörs lite men jag tycker inte att det stör trots att jag har projektorn hängade rakt ovanför min sittplats.
Bra bild direkt ur kartongen gjorde mig glad,verkar vara mycket bra förinställningar på den.
Justeringsmöjligheter finns naturligtvis om man vill optimera bilden.
Jag har enbart justerat te-int (hudtoner)lite grann.
Jag har inte koll på marknaden så det kanske finns kokurrenter i prisklassen som slår HD70 men den är (enligt mig då)ett bra köp.

http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF/O/OptomaHD70_screen.pdf

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/23 :  14:52:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Finns en efterföljare till HD70 som heter HD65. Kostar ca 6500 från tyskland. Sen finns även LG BN315 för samma peng som verkar intressant.
Men om du har budget upp till 11k så finns det nog intressantare köp men jag vågar inte ge några tips där
Berätta gärna vad du väljer!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/03/24 :  10:49:23  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
HD70 är inte Full-HD såvitt jag vet.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/24 :  18:05:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
UrSv: Korrekt. Det är en 720p projektor.
LG BN315 är en 768p vilket är perfekt om man har en dator som källa
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/24 :  18:39:50  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Kör oxå Optoma HD70 och är mycket nöjd.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/24 :  18:45:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Svårt det där med projektorer, i varje fall om man enbart läser spec'en och sedan drar en slutsats. Själv sitter jag med en Toshiba TDP-MT8 (InFocus ScreenPlay 7200) som har en del år på nacken och för ett par år sedan köpte vi en Optoma HD72i till jobbet.

Min gamla projje må ha en låg svärta som jag har gjort allt för att få lite bättre med en grå (S2000) och ett filter på linsen medan Optoman har en mycket bättre svärta.

Blev dock mäkta besviken på HD72i när vi provade att spela TV-sändning och DVD-video på den då bilden är så långt ifrån "analog" som man kan komma, den kändes hård och digital oavsett om vi körde progressiv bild in eller nyttjade projektorns deinterlacer.

Jag är nöjd med min gamla projje då bliden är makalöst analogt biolik men då har jag överseende med oljudet (för den låter en del, massor jämfört med dagens stealth-maskiner) och den har bara 1400:1 i kontrastomfång. Förresten beter sig en bioprojektor (på bio alltså) mer som en gammal DLP är en CRT när det gäller svärta

Så, de kan ju vara värt att spana in hur projektorn beter sig "live", och jämföra några med varandra innan man köper en.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2008/03/24 18:45:45
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2008/03/25 :  08:36:00  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
HD70 är inte Full-HD såvitt jag vet.

Hmmm,det slirade lite där,får väl skylla på vädret.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/03/25 :  14:50:04  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jag gillar Sony HS-60, gammal men bra. Den dom har på Hifi-klubben för 7500:- är också trevlig.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/03/25 :  15:00:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag har en TW700 som jag är nöjd med.
Kompisarna har en Z5 o syrran TX300 alla har väldigt lika prestanda så jag tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer.

Tror att Z5 är tystast vilket kan vara en trevlig funktion.
Tycker att min TW700 låter lite väl mycket ibland fast den är knäpptyst jämfört med min gamla Z1:a

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/03/25 :  15:55:26  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Tack för alla förslag. Ska ta med sambon och åka till Hembioconsult under veckan för att titta på lite olika projektorer och dukar. Vi Ska främst titta på:
Optima HD65
Epson EMP TW-700
Sanyo PLV-Z5

Det blir spännande att se vilken det blir i slutändan.



Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/03/25 :  16:11:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Om du vill jag kan jag ta med min TW700 ner på DIY-träffen så kan ni få låna den över helgen.

Hälsa Maria från mig.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/03/25 :  17:10:37  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Tobbe du har PM!

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2008/03/25 :  19:35:27  Show Profile Send period a Private Message  Reply
Jag köpte en Sanyo Z5 för några veckor sedan. Jag är väldigt nöjd med den, tyst och bra bild. Det är dock min första projektor och jag har inte jämfört med någon annan projektor.

Mvh // Per
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/03/26 :  11:16:57  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Tänker man köpa DLP-projektor måste man kolla om man får "regnbågsproblem" eller inte, människor är mycket olika känsliga för det. Annars har både LCD och DLP olika fördelar och nackdelar.

Bästa sajten för projektorkunskap är component.se

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/03/27 :  11:47:31  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Det blev en Optima HD65. Den har en djupare och mer analog bild. jämförde med epson TW700 men den var lite för hård. Återkommer med intryck när jag har monterat upp projektorn och duken.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000