HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Omkoning av baselement
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:11:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Jag har under mina år som insnöad PA- och Hifi-nörd tvingats kona om högtalarelement vid ett flertal tillfällen. För att de flesta nu inte ska tro att jag är en "högtalar-misshandlare" av högsta rang så bör jag genast påpeka att de flesta elementen jag konat om inte har varit mina egna ... även om det senaste elementet som jag konade om "råkade" vara mitt eget ... I samband med omkoningen av detta element så passade jag naturligtvis på att dokumentera arbetet. Jag vill inte gärna avslöja några pinsamma detaljer hur skadadan på elementet uppkom. Däremot kan jag avslöja att konen hade fått sig en rejäl smäll varvid talspolen hade rubbats från sin centrering i magnetgapet. Detta gav således upphov till missljud då talspolen skavde mot magneten.

Disclaimer:
Denna tråd är startades i rent ett informativt syfte. Omkoning av högtalarlement bör utföras av fackman. Jag avsäger mig således ALLT ansvar för såväl materiella skador såsom personskador som eventuellt kan uppstå i samband med omkoning av högtalarelement med utgångspunkt från denna tråd

Hur går man då tillväga om man har ett trasigt högtalarelement som är i behov av omkoning Det finns säkerligen ett flertal sätt att gå tillväga men nedanstånde beskrivning är hur jag brukar göra för att kona om element ...

Förutom element och omkoningssats så kan det vara bra att ha följande verktyg till hands:

  • Kniv

  • Rakblad

  • Sax

  • Smärjelduk (eller fint sandpapper)

  • Sidavbitare

  • Lödpenna


Elementet som behandlas i denna tråd är ett PA-element av märket JBL. Typbetäckningen är 2226H ... Man börjar förstås att plocka ut elementet ur lådan ... Det kunde väl ingen ha gissat va'

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:35:32

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:14:01  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
När elementet är urplockat ur lådan så avlägsnar man konen och talspolen. Har talspolen "svetsats fast" i luftgapet så måsta man försöka få bort den utan att skada varesig polstycke eller magnet. Var noga med att luftgapet är rent från smuts och damm när du väl lyckats avlägsna talspolen.

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:35:45
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:15:37  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Nu är det dax att rengöra elementet från bl a limrester. Det är viktigt att hålla luftgapet rent och det kan underlätta en del om man tejpar igen luftgapet. På nedanstående bild så finns det även kvar rester av spindeln som måste avlägsnas.

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:33:17
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:17:16  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Rengör elementet (avlägsna limrester och delar av spindeln). När rengöringen är klar kan tejpen som skyddar luftgapet mot smuts och damm avlägsnas.

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:33:31
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:19:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Plocka fram konen och förbered för monteringen ...

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:33:44
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:20:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
I vissa konsatser så följer det med en litet "rör" (till höger i bilden nedan) som skyddar talspolen under transport. SLÄNG ABSOLUT INTE "RÖRET"

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:33:59
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:21:06  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
"Röret" placeras i luftgapet ...

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:34:09
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:22:09  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Röret underlättar nämligen arbetet med att centrera talspolen (och konen) i luftgapet. Nu kommer den kritiska delen av arbetet ... Innan konen och talspolen sänks ner på sin plats så stryks lim på kanterna för konupphängningen samt för spindeln. När konen sänks ner i korgen är det ytterst viktigt att få både konen och talspolen korrekt centrerat. "Röret" hjälper till viss del men man kan behöva justera konen lite åt något håll för bästa resultat. Efter det att talspolen och konen har blivit korrekt centrerat så kontrollerar man att limmet fäst på alla ställen. Låt limmet torka ordentligt innan nästa steg.

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server




Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:34:24
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:23:11  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
När limmet torkat så avlägsnar man "röret" och limmar dit skumgummi-kanterna som på denna modell var självhäftande ...

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:34:44
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:24:13  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Nu är det dax att limma dit dammkåpan. Här är det noga att man är försiktig så att man inte råkar få lim i luftgapen under tiden man utför själva limarbetet. Det vore ju inte så lycket om man limmade fast talspolen i polstycket

Bilden finns tyvärr inte kvar p.g.a av att jag råkade ta bort dem från min server

Sist av allt så ansluts trådarna från talspolen till elementets anslutningsterminaler. Anslutningarna löds för bästa kontakt och hållfasthet ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2008/06/30 19:35:14
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:38:19  Show Profile Send JM a Private Message  Reply
MYCKET ! Intressant. Kanon !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/12/16 :  23:50:06  Show Profile Send ZAC a Private Message  Reply
Antar att det är svårt att få tag i omkoningssatser till hifi-element?

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/17 :  00:20:41  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Sånt här är kul att läsa samt kolla bilder om/på... =) Bra jobbat! Blev det något välljud från den efter reperationen då?


Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/12/17 :  05:59:59  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Intressant! Bra förklarat!



/Mattias
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/17 :  06:59:47  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Finns det någon hifitidning som kommer i närheten...
Bildreportage när dom är som bäst!!!

Tack neriks för att du bidrar med detta till våra arkiv!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/17 :  08:30:29  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Nope! HifiForum är helt klart bäst...


Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/17 :  09:18:48  Show Profile Send tkiuru a Private Message  Reply
Neriks:
Jag har en fråga du skrev:
"När konen sänks ner i korgen är det ytterst viktigt att få både konen och talspolen korrekt centrerat. "Röret" hjälper till viss del men man kan behöva justera konen lite åt något håll för bästa resultat."

Är det ögonmåttet som gäller eller mäter man sig till att det är centrerat?


Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2002/12/17 09:20:26
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/17 :  10:51:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kom på en sak , du ville inte säga hur du hade pajat elementet. Men med tanke på att det var 15" som sitter överst i dit MEGA system så tror jag det blev förmycket headbanging , o att nicka en 15" ska man inte göra

Skämt o sido , VÄLDIGT informativt Neriks , med bra bilder.
En fråga: självhäftande kanter. Kommer det att hålla i längden ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/17 :  13:13:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by ZAC

Antar att det är svårt att få tag i omkoningssatser till hifi-element?

Z



ZAC,

Det är väldigt vanligt att det finns omkoningssatser till PA-element men det finns även för hifi-element (i.a.f lite finare typer av element). Hur man får tag på dessa kan kanske vara lite problematiskt. Det bästa är nog att fråga tillverkaren ...

Ett företag som klarar av att kona om väldigt många olika typer av element är Orange County Speaker Repair (http://www.speakerrepair.com/OCSAuth.html). Tyvärr ligger företaget i USA ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/17 :  13:20:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by tkiuru

Neriks:
Jag har en fråga du skrev:
"När konen sänks ner i korgen är det ytterst viktigt att få både konen och talspolen korrekt centrerat. "Röret" hjälper till viss del men man kan behöva justera konen lite åt något håll för bästa resultat."

Är det ögonmåttet som gäller eller mäter man sig till att det är centrerat?



tkiuru,

Ögonmåttet brukar fungerar bra ... När man tror att man har centrerat konen så kan man "simulera" ett konutslag genom att trycka på konen lite lätt. Genom detta så borde man kunna detektera eventuella missljud (som om talspolen t ex skulle ligga mot magneten) och korregera centreringen tills att den är perfekt.

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/17 :  13:24:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by johan_björklund

Kom på en sak , du ville inte säga hur du hade pajat elementet. Men med tanke på att det var 15" som sitter överst i dit MEGA system så tror jag det blev förmycket headbanging , o att nicka en 15" ska man inte göra





quote:

Skämt o sido , VÄLDIGT informativt Neriks , med bra bilder.
En fråga: självhäftande kanter. Kommer det att hålla i längden ?



Det verkar i.a.f hålla väldigt bra

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/17 :  13:28:15  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Neodynium

Sånt här är kul att läsa samt kolla bilder om/på... =) Bra jobbat! Blev det något välljud från den efter reperationen då?



Neodynium,

Jodå, det omkonade elementet fungerar precis lika bra som ett nytt! Jag har några likadana element liggandes (helt nya) och när jag testar mot de nya elementen så hör jag åtminstone ingen skillnad ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/17 :  13:51:35  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Låter gött! Då var ju operationen lyckad.. hehe..=)

Alltid bra om man kan laga produkten själv istället för att skicka iväg på lagning/köpa nytt. (om nu inte garanti finns och kan användas).





Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:21:33  Show Profile Send dax a Private Message  Reply
Vad är prisförhållandet nytt element/omkoningsats?

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:31:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by dax

Vad är prisförhållandet nytt element/omkoningsats?



dax,

Pris-förhållandet varierar nog en del mellan olika tillverkare. Dessutom så varierar nog pris-förhållandet lite mellan olika modller. Om vi tar JBL 2226H som jag konade om sist så kostar själva elementet runt 4.700 kr (inkl moms). Om jag inte missminner mig så gick konsatsen till detta element på runt 1.500 kr (inkl moms) ... För konsatsen skulle detta i så fall resultera i ett pris-förhållande på runt 1/3 av nypriset för ett element.

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/19 :  20:11:41  Show Profile Send dax a Private Message  Reply
Jaha, antar att det lönar sig mest för lite dyrare/större element!
Tackar för bildreportaget, intressant!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000