HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dator med skapligt ljudkort eller "klämbox"?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  09:19:54  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Nu ska det byggas hus och då börjar ju hifi-nissen grubbla...

Vill ha ett skapligt smidigt system för mina digitala format och klämbox är ju onekligen smidigt.

Idag har jag en dator med ett skapligt ljudkort som jag kör digitalt in till min Sony-processor.

Resonemanget går så här:

Bärbar dator med skapligt/bra usb-ljudkort eller en klämbox. Vilket bör låta bäst och vilket är smidigast?

I mitt stilla sinne tror jag att datorn kommer ge bäst ljud, men klämboxen kommer bli smidigare att använda. Kan mitt resonemang stämma?

I båda fallen kommer de kopplas digitalt till Sonyn.

Kan det vara av intresse att köpa en jitter-mumsare att koppla mellan enheterna?

En bärbar dator får man ju för kaffepengar i dagens läge och en stor hårddisk kommer jag behöva köpa vad jag än väljer, så resonemanget här är endast ljudkvalitet/smidighet, inte vad som blir dyrast/billigast...

Ljudkvalitet väger tyngre än smidighet bör jag även tillägga...

Eller ska man försöka hitta en bra transport istället? Ja, alternativen är för många så hjälp en stackars vilsen hifi-nörd!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:37:32  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Själv vet jag inte vilket som ger bäst ljud då jag inte testat detta med dator/USB -> anläggning av den enkla anledning att jag inte har någon USB-Dac...

1. "Klämboxen" har fördelen att man inte behöver ha någon dator i närheten, eventuellt bara en nätverkskabel om det trådlösa haltar.

2. Har du en dator framför dig får du en bättre överblick över din musiksamling än vad SB3:anger i sitt begränsade fönster...

3. Nackdelen med Dator/USB är väl just den att du måste ha datorn fysiskt kopplad samt alltid igång. Det slipper du med SB3:an samt en "server" stående någonstans i huset...

4. Ljudmässigt, vet inte... Hänger väl mer på DAC:en då? Och dess förmåga att hantera USB-signalen... MEn rent teoretiskt borde väl USB-överföring vara att föredra framför en 75ohm koax. För sådana som mig som hör skillnader mellan digitalkablar så... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:45:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag skulle säga att datorn är smidigare och SB3 är bättre "drive".
USB är inte lämpligt för att skicka ljud via egentligen. SPDIF formatet må vara uselt men USB känns inte bättre på nåt vis...
Måste det vara en bärbar dator? Jag skulle föredra en mera stationär HTPC som har digitalutgång.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/20 :  10:55:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jittermumsare är intressant. Du får alltid en förbättring av ljudet. Hur mycket beror naturligtvis på kvaliten på digitalutgången och hur bra DA-omvandlaren är på att undertrycka jitter. Det går alltså inte att säga något generellt om hur mycket du vinner på det hela. Själv har jag en Monarchy DIP av äldre datum, men den förbättrar ljudet något även med en bra cd-spelare som transport och Benchmark DAC1, som ska ha en bra jitterdämpning. En fördel med jittermumsaren är att den har galvanisk avskiljning på in och utgångar. Det är något det fuskas med när det gäller elektriska digitalutgångar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:04:43  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ok, inget enkel nöt att knäcka!

Tanken på en ordentlig och tyst HTPC har föresvävat mig tidigare, men det blir så in i h-e dyrt om det ska bli bra så jag har nästan lagt det på hyllan...

Överföring av ljud via USB är det ju egentligen inte tal om, det är ju bara en digital koppling mellan dator och ljudkort och sedan slungar ljudkortet ut själva "ljudsignalen", men jag förstår resonemanget.

Vore intressant att prova en klämbox hemma för att utvärdera dess ljud ordentligt.

Jag tycker det är enorm skillnad på vilken digitalkälla jag använder hemma (med samma sorts kabel). DVD'n CD'n eller datorn som drive ger olika ljud och datorn låter utan förbehåll bäst i alla lägen. Är lite orolig att tappa ljudkvalitet bara för att datorn kommer stå för långt bort för att kunna kopplas "live" till stereon.

Annars får jag helt enkelt försöka övertala sambon att datorn ska stå vid stereon...

Går ju i nödfall att koppla datorn till plasman för att få överskådlighet i musikens värld, men jag är inte så pigg på att koppla en statisk bild till plasman (som dessutom bara har 1 st hdmi och ingen PC-ingång). Datorn i sig är oduglig för att spela upp film så då måste jag köpa ny burk i vilket fall...) Suck...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/20 :  12:29:43  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Re: Monarchy DIP
Den aktuelle versjonen av DIP leveres med innebygget oppsampling opp til 192 kHz. Prisen er heller ikke avskrekkende, 379$ + porto direkte fra produsenten.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/03/25 :  08:16:27  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Min laptop låter hela tiden från fläkten så den är uppenbart inget high end alternativ att ha den bredvid sig när man lyssnar.

Har du hus har du väl alltid plats för klämboxen i nåt annat rum om du nu skulle föredra PC för huvudanläggningen?
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/03/26 :  11:41:12  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Klämboxen ska ju inte vara "i nåt annat rum"...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/03/26 :  14:44:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kör HTPC med fläktlös grafik och nätdel. Ljudlös i princip.
Ljudkortet är ett Lynx 2, rekommenderas varmt!!!

Det enda som hörs nu är ett par externa hårddiskar som susar
svagt och de funderar jag på att ställa på ett annat ställe.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000