HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Slim Devices - Transporter (squeeebox duet)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/03/17 :  10:21:39  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message  Reply
Hejsan

Jag är riktigt sugen på att gå ifrån CD-skivor en gång för alla och endast köra FLAC. Jag har redan rippat 80 CD-skivor med EAC och det funkar fintfint.

Finns det ngr. alternativ till SD Transporter, som låter bättre eller är det denna manick som gäller om man vill ha riktigt bra ljud trådlöst?

Kalle aka. Räven har en och den lät riktigt bra, men hur är det med Sonos?

//Sebastian

S.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  11:18:21  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Den vanliga "klämboxen" (SB3) som du hakar på en extern dac... Svårt att finna något mer kostnadseffektivt i förhållande till ljudkvalité? Och lägger du mellanskillnaden mellan SB3 å Transporter till en fin DAC så tror jag det blir svårt att finna något bättre? LINN kanske?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/03/17 :  11:28:16  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Linn - Akurate DS och Klimax DS är högintressanta.

Klimax DS


Akurate DS

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2008/03/17 11:51:20
Go to Top of Page

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/03/17 :  11:30:39  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message  Reply
Tackar för infon! Jag skall kolla upp era tips.

S.
Go to Top of Page

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/03/17 :  12:13:28  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message  Reply
Jo tjena...allt var roligt tills jag såg vad Linn Klimax DS kostar. 120kkr är "out of the question", men om jag vinner på lotto så :)

S.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  12:21:11  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Kostar att ligga på topp! ;-)

Men jag tror man kommer nära nog med SB3:an. Då är det bara DAC:en (läs bankkontot) som sätter gränserna!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/17 :  12:27:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Har för mig att Transportern klarar högre upplösning men jag kan ha fel.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2008/03/17 :  12:33:22  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message  Reply
Det lutar åt en transporter faktiskt, jag beställer en sådan i veckan.

S.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/17 :  12:36:46  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Länge leve cd-spelare, skönt att slippa blanda in datorn i hifi-avslappningens sköna värld......men ska kanske köpa en SB Duet framöver själv, men då som ett komplement till cd-spelaren att använda tex när man har fest etc.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/03/17 :  12:58:17  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jo, dina åsikter i ämnet har framgått vid det här laget matte

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/17 :  13:00:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
kul för dig matte76!
Men nu är det ju inte bara för smidighetens skull som jag valt en Transporter.
Ljudkvaliteten på den är HÖG.
Har åkt om många cd-spelare i samma prisklass och över.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/17 :  13:25:17  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Ayn: Så bra då!

räven: Ljudkvaliteten är säkert hög, det tvivlar jag inte på. Min skepsis mot SB har inte med ljudet att göra utan med andra saker...som användning, känsla etc.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/17 :  14:32:52  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Dacen i SB er ikke spesielt bra, IMO, og det hjelper godt med en ekstern dac.
Selv kjører jeg med iTunes, over Hrarddisc/iMac, Monarchy DIP og derfra inn i dac.
Det låter...bra..., men det er et godt stykke igjen derfra og opp til lyden av samme cd spilt av fra mitt drev og inn i samme dac.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/03/17 :  15:35:06  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
quote:

matte76 Posted - 2008/03/17 : 12:36:46 Länge leve cd-spelare, skönt att slippa blanda in datorn i hifi-avslappningens sköna värld......men ska kanske köpa en SB Duet framöver själv, men då som ett komplement till cd-spelaren att använda tex när man har fest etc.



quote:

matte76 Posted - 2008/03/17 : 13:25:17 Ayn: Så bra då!

räven: Ljudkvaliteten är säkert hög, det tvivlar jag inte på. Min skepsis mot SB har inte med ljudet att göra utan med andra saker...som användning, känsla etc.



matte, du skriver alltid att vinyl är ingenting för dig för att du gillar inte handhavande med vinylen och att du gillar fjärrkontroll!!??

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  17:05:37  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"Dacen i SB er ikke spesielt bra, IMO, og det hjelper godt med en ekstern dac."

- Intygas! det måste absolut till en extern dac för att det ska utmärka sig över vanliga cd-spelare.
Min gamla, och moddade, VRDS- maskin från TEAC samt min DVD från Primeer fick storstryk av SB3:an som drivverk. Jag planerar på att få testa SB3:an mot en fransk delikatess för ca 120 lappar. När det inträffar kommer jag dokumentera detta på forumet! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/03/17 :  17:21:24  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
matte, du skriver alltid att vinyl är ingenting för dig för att du gillar inte handhavande med vinylen och att du gillar fjärrkontroll!!??


Ja...och? Vad har det med denna tråd att göra?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/17 :  19:08:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Sonos har fördelen att de etablerar ett eget trådlöst nätverk. Squeezebox kräver ett redan etablerat nätverk.
Apparaterna har också ingångar så att man exempelvis kan skicka ljudet från vinylspelaren till ett annat rum. Eh, ja...
Ljudmässigt är det nog ingen större skillnad. De kräver nog en separat DAC för det yttersta välljudet, de med.
Jag tror att priserna på Sonos prylar kommer att falla ytterligare, nu när Squeezebox Duet dyker upp. Nu är inte Sonos ensamma om en fjärrkontroll med display längre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/03/18 :  13:42:35  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Sonos är en alldeles fantastiskt trevlig produkt. Enkel att konfigurera, funkar med många NASar (jag kör D-Link DNS-323) och det finns digitalt ut förutom både fast och variabel analog ut. Dessutom kan man ju köpa Sonos-spelare med inbyggd förstärkare och då behövs ju inte någon mer utrustning. Att sen kontrollenheten är supernajs gör det inte sämre. Rekommenderas utan förbehåll. Dessutom kostar den ju ungefär som en SB3.

Transporter är ju en rätt pinsam historia tycker jag. Att skapa en ji och för sig skojig produkt och sätta ett löjligt högt pris på den för att få den att framstå som bättre är ju inte direkt seriöst. Att köpa en sån framför en standard SB3 är nånting jag inte ens skulle drömma om. Lite sunt förnuft skadar ju inte när man handlar.

Edited by - UrSv on 2008/03/18 13:44:57
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/03/18 :  13:52:01  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Transporter är väl en helt annan produkt hårdvarumässigt än SB3? Eller ligger du på nån info som jag inte har koll på UrSrv?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/03/18 :  14:00:22  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Helt och helt. Det är en nätverkskopplad musikspelare. Klart att den är annorlunda men hur mycket roll spelar det? USD 300 mot USD 2000? Köp en SB3 är mitt råd om man vill ha SB.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/18 :  15:22:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Skillnaden mellan Transporter och SB3 ligger i något som vi här på forumet brukar kalla ljudkvalitet.
Många av oss här betalar rätt så mycket pengar för att få en hög ljudkvalitet. Men vi är väl lite dumma, som UrSv antyder.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/03/18 :  15:34:38  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Det har jag inte antytt alls. Däremot sa jag att sunt förnuft inte är fel.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/03/18 :  17:36:50  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Jag kör SB3 till dcs d/a och visst funkar det topp, men som drivverk så är inte SB3 helt optimal, min Sony 3000ES omoddad låter en hel del bättre som drivverk. Men nu har ju Harmony design moddar till SB3 så det kommer ju bli intressant:)


/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/18 :  18:04:41  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"Harmony design moddar till SB3"

- Spännande! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/03/18 :  18:48:11  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Ja, spännande är det
Pratade med Harmony här om veckan, och som jag förstod det så kan vi uppgradera med en ny nätdel och bättre digitalt utgångssteg


/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/19 :  09:13:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Intressant iaktagelse, Amund.
När jag testade mot min Sony CDP X5000 ES så upplevde jag att min SB gav ett ljud med mer påtaglighet och tydlighet och mer kroppskänsla.
Det var ett kort test med endast ett par låtar, men jag fick intrycket av att SB lät bättre som transport.
Vissa skribenter i olika tidningar påstår också samma sak. Att tappa informationen från ett minne känns också mer idealiskt än att lita på avläsningen av en snurrande skiva.
Men dina intryck gör väl att jag får kolla igen. Jag har inte min SB uppkopplad i min stereoanläggning för närvarande utan i sovrummet, men jag har tänkt att skaffa en DUET till stereoanläggningen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000