HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Enklare bygge åt kvinnan.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/03/10 :  17:51:18  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Blev lite deprimerad när jag och min särbo tittade på en film härom dagen... hörde knappt vad dom sa... Så nu har jag börjat snickra ihop ett enklare högtalarbygge...

Börjar med att såga lite spån...


Lite skruv och lim...


Fräsa lite kanter...


På med lite matta...


Och spackel...


Slipa Slipa...


Sådär då.


fortsättning komma skall...snart...

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/03/10 :  18:09:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Öppen baffel ?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2008/03/10 :  20:15:34  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message  Reply
Riktigt öppen

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/03/10 :  21:49:03  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Kom ett litet paket...

Filter...

lite fårull...


Lite beklädnad i form av fuskskinn...






Fast med filter...



Tyvärr lade mobilkamran av av allt MDF damm, så jag har inga bilder på själva fräsandet... men allt är gjort med handöverfräs och egna mallar.



Betsad, inte nöjd med detta.


Dock spelar den så bra så jag behåller den nog själv...

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2008/03/17 12:42:31
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2008/03/17 :  19:25:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Lite udda med diskantens placering under det större elementet, snyggt tycker jag! :)
betsen ser också fin ut, men det kanske bar är på bild, i övrigt ett välldigt fint bygge!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/17 :  19:58:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Tycker att det blev jättefint speciellt innan betsningen men jag är lite förtjust i ljust trä.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/17 :  20:04:08  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Håller med räven, men visst är det ett mycket snyggt bygge! Men du får nog allt bygga ett par till så att du även trivs hos din särbo! :-)
Det är ju fruktansvärt med "tv-ljud".. :-(

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/03/17 :  20:49:21  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Snyggt bygge!

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/03/18 :  10:38:56  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Grattis!

Kan inte annat än hålla med. Det blev snyggt! Kan man fråga vad budgeten gick på till slut?

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2008/03/18 :  12:21:17  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Hejsan!

Tack, roligt att ni tycker om grejorna!
Betsen blev lite orolig och planerna blev inte som tänkt från början därför betsades baffeln efter limning, och maskningen höll väl inte hundra tätt över allt. Man lär sig...

Totalt kostade det 2402:- inkl fusk skinn, dock så hade jag trä, matta lim och skruv gratis då. Detta är byggt på Acoustic Excellent typ B.

Efter ca 50 spelade timmar var jag inte överänse alls med diskanten och provade med min Vifa D25AG-35-06, den passade ypperligt utan några som hels justeringar i filter. Ljudet har ett helt annat lugn än mina tidigare burkar, midbas och integration mellan stativare och basmodul är underbar. mer än nöjd med detta. nu återstår problemet att min sambo inte har något att lyssna på... För inte kan jag ha henne här hemma hela tiden... Åter till ritbordet

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2008/03/18 16:57:48
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/21 :  08:57:35  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
skitsnygga men jag tycker inte du ska ha baffeln betsad var snyggare med ljus färg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000