HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudkortsdjungeln!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/02/28 :  18:53:52  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Hjälp!!!

Har haft mitt Audigy i snart 7 år och kan inte hjälpa att känna att det skulle vara fint med en liten uppgradering på kortfronten...

Det roliga är att jag bara använder digital ut, dvs DA omvandlingen i kortet är av underordnad betydelse, bara digitaldelen är riktigt bra!

Krävs dock ett hörlursuttag också, men ljudkvaliteten från det är inte så viktig...

Vilka kort har vassa digitaldelar för coax och skaplig hörlursutgång? Har inte tänkt att lägga några enorma summor på uppgradering, dvs inget Lynx-kort för 7 papp... Snarare max 2k spänn.

M-Audio kanske? Filmljud och annat är inte viktigt heller. Det enda som är riktigt viktigt är att få en så bra digital signal ut som möjligt. Vad köpa? Såg att det fanns nåt digitalkort med nån sorts "bit perfect" driver... Ljudet körs via Foobar med Kernel-bypass till min Sony som sköter DA-biten... Tips?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/03/03 :  17:26:40  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Här har du ett bra alternativ. Även om DA-omvandlingen är "av underordnad betydelse" så är det ju inte helt fel med ett kort som är riktigt bra på det också...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=198898

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2008/03/03 :  18:00:58  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
http://www.emusic.se/default.asp?info=10052
Detta använder jag och tycker det är mycket bra på tvåkanal analogt, tror inte det är något fel på digitaldelen heller. Jag har haft lite problem med multikanalsljud innan jag fått till det med buffrar, drivrutiner i respektive program osv så något bra multilanalsalternativ är det kanske inte.
Det saknas hörlursutgång så om det är ett absolut krav så faller ju detta kort såklart direkt.
Det finns asio drivrutiner så bit-perfect bör väl inte vara något problem?

# Jon
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/03/03 :  18:52:33  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hur bra är de två alternativ som ni gett i jämförelse med tex cd-spelare, Squeezebox osv? Har ni valt någon av ovanstående framför någon annan källa pga ljudkvalitén?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2008/03/03 :  21:20:34  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag tycker jag har bättre ljud från datorn foobar->asio->juli@ analogt än från min denon 2910, får för mig att ljudet är något fylligare än från denon'en. Å andra sidan har jag inte testat ordentligt, orkar oftast inte hålla på med sånt eftersom det är roligare att lägga tiden på att lyssna på musik. :)
Är det någon som har lust att komma och lyssna är ni givetvis välkommna.

# Jon
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/03/04 :  17:02:29  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kan tillägga att redan nu så spöar min dator min Denon DCD 1550AR (som drive) med hästlängder...

Datorn har ett lugnare och tydligare ljud, samt bra mycket bättre detaljering och skjuts än via Denon snurran.

I samtliga fall är det min Sony som sköter DA-omvandlingen.

Ska kolla in de tipsen jag fått av er! Tack so far!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000