HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Jämförelse mellan olika generationers iPod
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/02/22 :  17:51:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har suttit och jämfört ljudet på min iPod 5G med iPod Touch.
Ljudet på 5G var lite bättre upplöst, mer dynamiskt och med mer fart och driv.
iPod Touch lät behaglig men maklig och grötade ihop ljudet lite mer i komplexa passager. T.o.m när jag lyssnade på operasång så lät det som sångaren sjöng långsammare och det blev lite småtråkigt.

En klar besvikelse. Särskilt som jag även har en 4G och där jag upplevde en markant förbättring när jag köpte min 5G.
Jag hade förväntat mig att Apple fortsatt på det spåret och levererat ytterligare ljudförbättringar. Men icke!
Dessutom så säger ryktet att den nya iPod Classic låter sämre än iPod Touch.

Det är ju känt att Apple har plockat in en enklare DA-omvandlare i den nya generationens iPodar. Tyvärr har det resulterat i ett steg tillbaka när det gäller ljudkvalitet och det är tråkigt att ljudkvalitet inte verkar prioriteras.
Så det här får ses som en varning. Straffa Apple genom att välja en annan produkt istället.

Här hittar ni en jämförelse mellan olika iPod-modeller. Den stämmer bra med min uppfattning.
http://homepage.mac.com/marc.heijligers/audio/ipod/comparison/comparison.html

p.s. Jag använde Sennheiser HD600 och Koss Porta Pro samt AAC 320 kBit/s-filer

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/24 :  00:12:51  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Hur vet man skillnaden om man står i butiken/begagnat-basaren och ska välja mellan 5G och 4G och Classic?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/02/24 :  10:32:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
De skiljer sig åt utseendemässigt.
Kolla länken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000