HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Amerikanska DVD-filmer.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/01/26 :  17:19:39  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
En korkad fråga kanske: Är det någon skillnad på Amerikanska DVD-filmer förutom att dom är region 1? Deras Tv-apparater har ju NTSC medans vi här i Svedala har PAL-systemet. Min fråga är således: funkar filmerna från USA om man har en regionsfri DVD-spelare, eller krävs det något mer? Min DVD-spelare är en Cambridge Audio DVD79. Den ska enligt uppgift vara regionsfri.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/26 :  17:44:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Alla nya dvd-spelare och tv/projar är väl systemfria - alltså både PAL och NTSC - så det borde inte vara några bekymmer.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/01/26 :  18:54:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det är förstås NTSC-format och det är ju inte direkt fördelaktigt - 480 linjer mot våra 576 linjer. Kvalitetsskillnaden på projektor är klart märkbart så det är inget att eftersträva att spara några kronor på att importera DVD från andra sidan Atlanten -- om det var det som var syftet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/01/26 :  20:02:20  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
rannagarden och EuphoniC: tack för era inlägg. Jag har en plasma-tv som har dvi-signal från nämnd DVD-spelare. Jag brukar köpa lite artiklar från ebay. Rör och lite annat. Jag har dock inte köpt några DVD-filmer ännu. Dom auktioner med DVD-filmer som jag har kollat på, har det i objektsbeskrivningen inte nämnts något om ntsc. Bara att det är region 1 eller ingen regionskod alls.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/01/26 :  20:21:11  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Om det står region 1 kan du räkna med att det är ntsc.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/28 :  10:50:25  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
NTSC = Not The Same Color

PAL = Perfect At Last



I övrigt håller jag med övriga inlägg, NTSC är inte roligt, men funkar gör det.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2008/01/28 :  13:15:41  Show Profile Send mikaels a Private Message  Reply
NTSCs dåliga tykte kommer ju främst från marksänd NTSC, som inte gör någon glad, tydligen är den känsligare än PAL för störningar. Från DVD däremot är inte skillnaden så stor, 480i istället för 576i låter mer än det är. Jag tyckte skillnaden var mer märkbar på min gamla tjock-TV (interlaceat) än på min projektor (uppskalat och progressivt), trots att projektorn är betydligt större. Sen ska man ju inte glömma att NTSC går i (nästan) rätt hastighet, det gör inte PAL, och för musik spelar det ju viss roll. 4% för snabbt är ju en hel del, 104 bpm istället för 100...

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000