HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TRIOD DIY
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/01/06 :  16:19:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Något för den klurige rörbyggaren kanske ?
http://dailymotion.alice.it/video/x3wrzo_fabrication-dune-lampe-triode_tech
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/01/06 16:20:53

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/01/06 :  16:50:21  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Jösses, en blandning av gubben Pettsons snickarbod och Frankensteins laboratorium. All respekt till sådana människor.

Tommy
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/06 :  17:29:53  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Varför köpa dyra rör när det är så enkelt att tillverka själv...!

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/01/06 :  20:09:41  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Så fick man lite mindervärdeskomplex då!

Inte är jag mycket till DIY'are egentligen, jag använder färdiga rör...
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/01/06 :  20:58:52  Show Profile Send dmr a Private Message  Reply
Woohaa! Hardcore DIY. Riktigt galet
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/06 :  21:19:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Åååå vilket hantverk

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/06 :  22:05:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Det där var riktigt vackert arbete. Respekt.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/01/06 :  22:36:12  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
En riktigt skön snubbe som står och svarvar i Kavaj! Jag vill också ha enb sådn verkstad. Det är inte dåligt att kunna göra egna rör. Undrar om de kan mäta sig med "köperör".

comfortably numb
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2008/01/08 :  01:39:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Magoo-
Jag kan lova dig att om man stått och svetsat elektroderna själv så kan inget "köperör" i världen mäta sig med ens eget!

Inte för att jag nånsin gjort det. Fet respekt till snubben!

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/01/08 :  12:34:14  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Dom kan säkert inte mäta sig rent mättekniskt med köperör...men det är väl inte riktigt det det handlar om. Kännslan att gjort det själv slår väl allt. :-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2008/01/15 :  23:52:45  Show Profile Send Zoggy a Private Message  Reply
Rören han tillverkar är en modell som användes under första världskriget och enligt utsago så var metoderna ganska lika när dom tillverkades. Livslängden på rören är väl inte så lång osv. Men denna farbror är århundrats DIYare i min mening iaf.

/Zogg
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/01/16 :  21:51:03  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Fasiken vad coolt!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/01/16 :  22:48:23  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Dj-vlar vad vackert!

Johan
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/27 :  19:23:01  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Att man hantverksmässigt lyckas göra rör med data helt enligt den specen som du vill ha är nog inte så lätt.
En manuell tillverkningsprocess kommer alltid att avvika från idealet.
Först när man har en automatisk process där man kan styra varje enskilt processsteg noggrant och repeterbart då kan man lyckas med att uppnå det perfekta.
Så är det alltid!

Men jag kan inte annat än bli superimponerad av denna gentleman!!
Hatten av!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/01/29 :  11:21:26  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Här är en till
http://www.ruediger-walz.homepage.t-online.de/robaen2.htm
http://www.ruediger-walz.homepage.t-online.de/Pump2006.pdf
Här äe det fråga om en helt annan nivå, riktiga replikor.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/02/09 :  19:52:18  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
quote:
en modell som användes under första världskriget

Ja, det såg ut som en gammal god design, många gamla typer är ju riktigt bra. Varför skulle livslängden på rören vara dålig? Dåligt vakuum?

Fantastisk video. Man blir både lycklig och sorgsen över att se den. Lycklig för att det är så kul att se sånt hantverk. Sorgsen för att kunskapen om handtillverkning av rör från start till mål antagligen kommer att dö med den franske farbrorn.
Om nu inte Rüdiger Walz och hans kompisar kan föra vidare den förstås.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/02/09 19:58:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000