HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Wallraff bygger akustikpanel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/01/06 :  11:37:30  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Det blev ju helsnyggt!!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2008/01/06 :  11:50:04  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tjusigt!

Ja vad kostar en påse goldenhorn-kuber?

Hur tätar du reglarna mot väggen? Jag kör med gummilist a la fönster/dörr...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/06 :  12:43:18  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Stort tack för feedbacken!

Jag är själv mycket nöjd med panelen, därför jag valde att göra ett litet reportage

Högtalarna är hemmabyggen. Började -02 och då var det i form av golvare. Nu några år senare är formen stativare. Det tog sin tid att hitta rätt lådvolym och filter. Men nu verkar det i hamn.
Elementen är Scanspeak 9700 samt ett Skaaning 6,5". Låter ju ljuvligt om ni frågar mig

Någon tätning har jag inte mellan ramen och väggen. Hela huset är ett fuskbygge så det finns inte en plan yta någonstans Men visst skulle man kanske se över det om man gör basfällor inuti ramen.

Pris på kalaset återkommer jag med när alla fakturor har kommit.

Det som är mellan brudarna och TP300 är skum i pyramidprofil. Har väl en något med absorberande effekt trots sin geometri.

Några mätningar har jag tyvär inte gjort. Får lita till de egna öronen Men visst hade det varit kul att verkligen SE skillnaden!

Färgsättningen måste jag erkänna att jag är nöjd med. Brudarna innehåller alla de färger som de andra komponenterna har. Matchning på hög nivå! Sen Ferrariröda högtalare, men lite måste man ju sticka ut!

DubbelA, ta med dig en stärkare och kom över!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/06 :  12:52:12  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Panelen börjar få sin form och de sista delarna sätts på plats.


Tejpen hade endast funktionen att hålla masoniteskivan på plats under montering


Som ni ser på bilden är inte alla delar i panelen av samma höjd. Golden hornskivan sticker lite längre ner än de andra delarna. Men det är inget som stör faktiskt. Ger en extra artistisk touch bara

Bredvid TP300 sitter som sagt en skumprofil. Denna är limmad på en masoniteskiva som skruvats i ramen. På masoniteskivan har sedan en isoleringsskiva klädd med fruntimmer skruvats. Då isoleringsskivan redan var klädd och sydd sedan innan valde jag att sätta skruvar bakifrån istället för att sprätta upp hela kalaset och sätta brickor osv. Detta borde kunna sitta lika bra, så länge man inte är och pillar för mycket på dom!


"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/06 :  13:29:27  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Ramen vändes på rätt håll och hängdes upp.

Skruvades fast.

Vid det här laget var det svårt att sitta still så stereon åkte på plats omedelbums! Dammsuga kan man ju göra senare


"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

Edited by - wallraff on 2008/01/06 13:29:56
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/01/06 :  13:40:30  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Och du har inte damsugit sedan dess förstårvi


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/06 :  13:53:18  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Hehe, nä det ger lite extra diffusion med sågspån och dammråttorna absorberar en del nu när de vuxit i volym...

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/01/06 :  13:53:21  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Det är självklart att jag kan ta en förstärkare med mig en dag! Mina Bow:ar är nu avdammade och uppvärmda (börjar komma iordning här hemma).

Vi fixar till en tidslucka

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/06 :  13:55:57  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Stereon uppställd och ljudet letar sig fram till nyfikna öron...

Vad som saknas är en vettig bänk. Men det får jag nog snickra ihop något själv för så låga bänkar har jag inte hittat någonstans.

Kanske två monoblockställ?




"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

Edited by - wallraff on 2008/01/06 14:06:38
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/06 :  14:50:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Klart bland de stiligare akustikfixarna jag sett! Snyggt jobbat.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:11:20  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Jävligt schysst hur de röda lådorna bryter emot den gråskaliga bakgrunden!

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:28:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jag tyckte det var riktigt snyggt som det var. Skaffa en såndär antivibrationsplatta och ställ elektroniken på

Högsta betyg!
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/06 :  16:01:11  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Tack tack!

Kul att ni gillar det!

Vad det gäller bänk så har jag funderingar på att ta en ekskiva och olja och sedan ha 10cm ben under. Borde ju bli snyggt och enkelt!?

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2008/01/06 :  17:35:24  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Jadå! det hade nog sett helt Ok ut.
Själv skulle jag byggt med som en låda och antingen ha ett nätfilter i den eller bygga absorbent utav den.
Bara det inte blir så hög så blir det bra :)

OT: vad är det för stativ du har?

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2008/01/06 17:36:12
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2008/01/06 :  19:29:02  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Sååååå stilrent!
Blir ju nästan sugen på att lacka om HFLS-ettorna här hemma *tihi*

Vart har du hittat tyget med bruden och vad är det i den delen av absorbenten?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2008/01/06 19:31:25
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/01/06 :  19:35:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Härligt, ännu en som satsat på akustiken och gjort det snyggt och stilrent.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/06 :  20:01:56  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Man tackar!

Nu får man extra energi med sina andra projekt

Stativen kommer från Hifiklubben och heter VM Acoustics Reference

Tyget kommer som jag nämnt från AJ's tyger här i Karlskrona.


"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/01/07 :  00:15:18  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det där ser ju relativt "osvårt" ut att åstadkomma..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2008/01/07 :  00:15:35  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Jag får extas när jag ser AudioTechnology/skaaning element :)
Har själv AT bas och scanspeak diskant i mina (kommande) högtalare. Skulle bygga transmissionline först med CQ-15h52. Men det slutade inge vidare :/. Så kommer att ha ett par AudioTechnology/ScanSpeak stativare jag också innom snar framtid . Vi får bilda klubb eller nått .

Det är kul att se att ungefär 1% (vild gissning) utav hifi-entusiasterna förstår att akustiken har inverkan!
Kör bara med absorbenter än sålänge i mitt rum. Föredrar både ljudet och priset. Man brukar få en väldigt stor och närvarande ljudbild med diffusorer. Man får en mer "överskådelig" ljudbild med absorbenter, mer djup, banden kommer lite längre bort.

Du får ta och fixa lite basfällor och så sedan :)Byggde ett par väldigt simpla. De är baserade på hårt ihoptryckt stenull. Allt ifrån baskaggarna och uppåt fick ett rejält lyfft. De var bara 35x35x60CM (BxDxH) så de dämpar inte mycket längre ner. Kanske ett galet förslag! Men sånna absorbenter skulle nog göra en bra stereobänk :D. Om man gör en som bygger på längden och djupet och har en hyffsad höjd (ca20cm kanske). Kostade ca 500-1000:- att bygga mina 2.
Recept för en: X antal meter trästav, 4st 90* vinklar+skruv (typ 50:- på claes), stenull (minst ett paket, ca 200:-), en masonit skiva i botten, finnish.
Man bygger en kub utav trästavarna som man skruvar ihop med vinklarna. Sedan drar man fast masonitskivan i botten. Nu till den kluriga biten. Hur ska man kunna bygga en ram som en kub och sedan hårt pressa stenull i den? Drog några varv spikband på det innerstavarvet utav absorbenten. Har man en annan lösning så bör man gå på den. Fick lite utbuktningar mellan varven, sedan var det jobbigt att spika. Ska dra tyg runt mina. Men är man ambitiös så bör man distansera väggarna ifrån utbuktningarna och köra med eccuphon plattor och lister eller nått. Om man är ännu abitösare så kan man dra en spånskiva eller masonitskiva runt absorbenten och borra hål i den som är avstämda till en viss frekvens och bla bla bla bla bla :D .
Aaa, om du ska göra bänk då så blir det bara till att lägga på en bänkskiva på absorbeten. Och du kan lätt gömma din fula grendosa bakom den :D . Fast du får nog ha några tvärstående spånskivor med lite hål i som stagning till ramen.
Så långt som jag kan se så borde det vara ett praktiskt sätt att dämpa ett hörn på den mest kritiska väggen, och dämpar säkert neråt en 100-200Hz . Några akustiksnillen som har något att inväda?

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2008/01/07 00:30:01
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/07 :  08:31:16  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Vem har sagt att det måste vara svårt? Men ofta är det de enkla lösningarna som tar tid att komma på.

Tack för tipset Breddan! Ja jag har klurat på det där med rejäla basabsorbenter men inte riktigt bestämt mig för hur det skulle lösas. Det är ju rätt ont om plats i lägenheten så det måste till något platseffektivt. Och tanken att bygga ihop det med stereobänk har också passerat pannbenet. Tänk dig en liggande V4

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2008/01/07 :  08:55:17  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Är tyvärr lite anti svanå så v4 sure .

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/07 :  09:00:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Du är på HELT rätt väg Wallraff. Ska du komma åt den djupare basen, så krävs det nog basmumsare på av något slag.

Fortfarande bland det snyggare som är installerat i vanliga hem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/01/07 :  10:00:12  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Tack Zalve!

Jaså breddan, du får gärna återkomma via PM om dina åsikter om Svanå, intressant att höra. Mina åsikter baseras på mina erfarenheter, vilka speglas av detta bygge.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/07 :  12:24:15  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Skulle nog inte vilja placera anläggningen ovanpå en "basmumsare" då det knappast blir det stabilaste underlaget att placera elektroniken på...?

Vill man sedan utnyttja "basmumsaren" mest effektivt så bör de placeras där de gör mest nytta, vilket oftast är hörnen samt vägg/golv och vägg/tak...

Men man kanske kan finna "friplaceringar" av "basmumsare" om man mäter noga, i o för sig...

ps. du är helt klart på rätt väg, wallraff! Både estetiskt och akustiskt. Anser jag...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2008/01/07 :  13:03:07  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Mycket stiligt bygge... Om du har lust kan du ju lägga ut lite fler bilder på hur resten av rummet ser ut.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000