Author |
Topic |
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2008/01/08 : 21:27:32
|
Titta igen.. och sen en gång till Efter det.. kolla så elementen är inkopplade "rätt" och inte fasvänt..
Täta lådor..?
För mycket dämpning i lådan?
Dämpning i vägen för porten/elementen?
Succe!!?
/Z |
Signatur.. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 16:24:28
|
de hade för mkt dämning i, vilket iofs inte var så mkt. Ett lager av biltemas syntesmaterial på varje kant utom på baksidan där det var dubbelt. Jag ryckte ut hälften av allt som fanns i och då kom den. Nu återstår bara att se om jag drog ut för mkt så att basen blir bumlig istället. Återkommer med det om någon dag antar jag. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 20:36:29
|
Så, jag har haft dessa i ett år nu och jag har inte en tanke på att byta. Däremot har jag hittat några småsaker som stör mig. 1: de är för feta. 25-30cm över den bredaste delen. 2: De är aningen skeva, även om andra inte tänker på det så gör jag det. 3: Lite annat.
Så, för att banta ner dem så köpte jag nytt material på Optimera i Bulltofta (Malmö). Snacka om välsågade bitar, som att lägga pussel. Nåja, ingen 22mm MDF denna gången, botten, baffel, bakstycke, topp och stag är i 19mm av den enkla anledningen att de inte hade 21mm. Sidorna är bara av 12mm dock. Detta för att en ca 15mm smalare baffel inte påverkar resultatet markant.
Resultatet blir då en högtalare med en 2cm smalare front och betydligt smalare mittparti. Tanken är att skippa all fanér och måla dem istället, detta helt enkelt för att kunna byta färg när jag känner för.
Första tanken är att testa att måla dem i samma ljusgråa nyans som väggarna, exakt samma färg t.om. Frågan är bara hur resultatet blir med väggfärg. Oljebaserade lackfärger vet jag funkar bra dock.
Tankar någon? |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 15:24:00
|
Väggfärg är inte bra! Den blir seg och kletig. Mycket lätt att få repor. Eländigt att få bort om man vill måla över med annan färg, eftersom all färg måste bort om man vill få den andra färgen att fästa.
Har just renoverat ett par högtalare målade med väggfärg. Hade sagt några mindre väl valda ord till den som målat dem om jag vetat vem det var. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 17:10:07
|
ah, ok. Då skippar vi väl den idén. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2009/12/06 : 09:30:11
|
Ja, här hade jag ju glömt att skriva med. Sedan senast har jag fixat färg på dem. Efter att ha spraymålat ett par slutstegslådor och kommit fram till att det kostar för mkt, innebär för mkt arbete samt inte blir direkt bra, så lämnade jag in dem till den lokala finsnickaren som med glädje slipade, spacklade och spraymålade dem åt mig. Nån måtta fick det vara.
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 08:10:26
|
|
|