HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken förförstärkare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

erajmbn
Starting Member

18 Posts

Posted - 2007/12/10 :  20:56:17  Show Profile Send erajmbn a Private Message  Reply
Har följande frågeställning

Pg.a. frugans gnäll om estetik är jag tvungen att ytterligare banta mitt system. Hade en stor Vintage Technics för och slutsteg ala början 90 tal med Elac 310Jet samt Audi Pro aktiv sub. Nu har jag sålt förstärkaren och högtalarna går på fredag.

Jag har redan bestämt mig för högtalare Genelec 8020 eller 6020 men nu kommer mitt dilemma, vad skall man ha för förstärkare för att koppla in subben samt som också ser estetiskt bra ut?

Tacksam för synpunkter

hman
Member

159 Posts

Posted - 2007/12/13 :  17:46:35  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Du får nog bättre respons om du indikerar budget.

Ska du köra 2.1?
Har du tankar om flerkanal?

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

erajmbn
Starting Member

18 Posts

Posted - 2007/12/13 :  20:27:31  Show Profile Send erajmbn a Private Message  Reply
Japp. Bra ide. Jag är nog villig att lägga mellan 5-10000, begagnat eller nytt spelar ingen roll. 2.1? vet jag inte vad du syftar till men det kan nog bli aktuellt med fler rum och definitivt skall jag hålla subbaren om det vad det som du syftade till 2.1.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/12/13 :  21:26:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tycker det är tragiskt med bättre hälfter som klagar och inte låter sina bättre halvor njuta av sin hobby/sitt intresse.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/12/13 :  23:06:36  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Instämmer med Engelholm Har tyvärr inga förslag på liten hifi
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/12/13 :  23:07:44  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
2.1 = 2st högtalare med 1st separat subwoofer
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/12/14 :  07:37:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
erajmbn, hur bor du?
Det är inte händelsevis så att ni har hus? För isåfall kunde du esteta din fru ända in i Bolinstolen, och samtidigt skaffa dig riktigt bra ljud genom att bygga dig IB (infinite baffle). Alltså att montera in högtalarelementen direkt i väggen. Om du sen hänger tyg eller tavlor - eller varför inte målningar på genomsläppligt tyg - framför så blir det riktigt fint och osynligt. En annan kul kille här på forumet använder vinden som subwoofer, en riktigt bra idé tyckte jag det lät som (om man nu har en vind strax ovanför lyssningsrummet).
Allt detta om du får borra i väggarna.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

erajmbn
Starting Member

18 Posts

Posted - 2007/12/14 :  09:33:43  Show Profile Send erajmbn a Private Message  Reply
Tack för fina kommentarer av er angående bättre hälften. Dock finns det ju inte mycket annat än skilsmässa som kurerar detta. ja jag bor i hus.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/12/14 :  20:56:21  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
okeeej!
Kan du borra hål så finns det ju såna skojiga subwooferlösningar som till exempel
"rotary woofer" ("Want to hear what 5Hz sounds like?"): http://www.rotarywoofer.com/
Annat om IB:http://ibsubwoofers.proboards51.com/, https://home.comcast.net/~infinitelybaffled/

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/12/14 20:57:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000