HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ambisonics, bygga och lyssna?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/12/09 :  10:53:08  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Edit: moderatorer - sorry, jag la den här i bildreportage teknik/DIY av misstag. Den får gärna flyttas till DIY eller till flerkanalsforumet. DIY för att jag vill veta om/hur man kan bygga sig dekoder. Flerkanal för att den kanske hittas av rätt folk där. Bildreportage är iallafall inte så bra...

Vi är på väg till nytt boende med lite andra möjligheter och begränsningar för min del vad gäller musiklyssnandet. Så byggandet måste stryka på foten tidvis p.g.a. ROT-projekt (renovering, ombyggnad, tillbyggnad), då främst R och O... kanske inte så jämförelsevis pengaslukande projekt till en början, men svettiga. Till exempel att göra en källare beboelig.

Som det nu verkar kommer ett rum i källarplan agera musik- och aktivitetsrum. Detta är ju positivt för mig, eftersom jag får större möjligheter att forma det som jag vill. Där kommer det att stå dipoler. Två stycken står (lite typiskt mig att börja på en sån grej precis innan vi vinner en budgivning på ett hus) i verkstaden, halvfärdiga. Men just nu funderar jag på om jag kanske har tagit i för lite när jag sågade till bitarna. Två högtalare räcker ju bara till stereo. Kanske det borde bli fyra?

Och då kommer vi till ämnet: Ambisonics verkar ju vara en kul och intressant lösning för att få ut mer av lyssnandet - till skillnad från den vanliga surrounden, 5.1. och sånt. Jag snubblade över webbsidor om det efter att ha följt en länk från "Beyond the Ariel"-tråden på diyaudio.
Men jag undrar: har någon här testat ambisonics eller om du fattar hur man får till det?

Behövs nån dekoderbox - och kan man isåfall bygga den själv? Och skulle det finnas möjlighet att även spela upp 5.1-ljud genom Ambisonicssystem med nån smart konvertering, säg på mjukvarusidan?

Jag har noll intresse av en traditionell 5.1-uppsättning. Filmeffekter i 120dB/23 Hz är ointressant för min del. Men ambisonics utlovar ett helt annat surroundljud, som funkar för högkvalitativ musikåtergivning. Min förhoppning är att det skulle gå att få till det hemma utan större ansträngning än det alla andra gör för 5.1-system.

Så mycket som att det räcker med fyra högtalare har jag fattat. Kanske fyra förstärkare också? Och att det finns en del inspelningar, till och med ett forum där folk lägger ut B-format, G-format och allt vad det heter. Hur kul som helst.
Men det var ju det där med dekodern som kanske måste till. Och hur det är med datorn... programvaror verkar finnas både för win och mac os (jag har mac), men min tanke är förstås att kunna typ strömma ut Ambisonics till nån Slimdevices eller liknande, för att vänta på någon ny sorts DVD-disk med stöd för ambisonics känns dödfött.

Tjaaa... det var väl ganska många frågor på en gång? Men jag har en illusion om att fler här kanske har gått i samma tankar - kunde man inte göra "sin egen" surround och få det bättre, plus att man får större kontroll på vad man använder både som musiksignal och som elektronik emellan.
Nåt bra, istället för nåt musikaliskt sett mediokert, som 5.1 m.fl. är idag?


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/12/09 19:53:35

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/12/09 :  20:41:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Verkar vara mer frågor om själva konceptet Ambisonics än själva byggdelen så jag flyttar den till flerkanal. Själv tror jag inte ens jag hört talas om Ambisonics.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/12/09 :  21:21:48  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Tack för den snabba hjälpen med flytten, ztenlund!

Michael Gerzon kanske är lite bekant?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/12/10 :  09:19:06  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Detta är helt nytt för mig men det verkar mycket intressant. Jag har läst lite och om jag fattar det rätt så verkar det ju vara hyffsat enkelt att testa med hjälp av datorn. Jag skall ta och koppla in lite högtalare och testa.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/12/10 :  13:22:07  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Gör gärna det! Min stereo är redan på väg ner i flyttlådor, så jag kan inte testa nåt - ens om jag hade haft fyra högtalare.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000