Author |
Topic |
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 01:48:18
|
Har sökt men inte hittat info angående just det jag undrar över så här kommer det:
Om en stärkare har "Pre-Out" kan man då koppla in en hörlursförstärkare där? Hur går man tillväga? RCA från "Pre-Out" till hörlursförstärkaren och sedan klart?
Det står så här i en recension: "A pre-out allows bypassing the amplifier section to use the amplifier as a dedicated preamp". Betyder detta att förstärkardelen "kopplar ur" när man kopplar in en hörlursstärkare?
Jag är (som Ni säkert märker) fullständigt väck när det gäller hörlursförstärkare. Jag måste börja använda hörlurar om jag vill bo kvar. Mina grannar har börjat klaga och min hyresvärd har gett mig ett ultimatum. Jag har nu hittat en stärkare som jag verkligen vill ha och den har "Pre-Out" så det borde väl gå, eller....??
Edit: Stavvfel.....
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2007/12/08 02:32:16 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 02:00:47
|
Pre-out är väl överhuvudtaget ganska dåligt om du vill kunna använda volymkontrollen på hörlursförstärkaren. Pre-out betyder ju att försteget i förstärkaren sitter innan och att den integrerade förstärkarens volymkontroll kommer att reglera volymen. Huruvida du kopplar bort slutsteget beror ju på om du tar bort några byglar för att komma åt pre-out.
Bättre då att använda tape-out eller liknande som skickar ut en signal på samma nivå som kommer in i stärkaren, då kommer du endast att använda din förstärkare som ingångsväljare. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 02:31:46
|
Underbart med snabba svar, tack för det....
Tror att jag förstår vad du menar. Där finns inga byglar så då kopplar jag inte bort slutsteget iallafall men på din beskrivning verkar det som om högtalarna då kommer att spela med eller? För dom tystnar väl inte?
Tape-Out eller liknande finns inte, tyvärr.
Typiskt att det eventuellt fallerar bara för att man hittat en stärkare man vill ha som kostar mindre än hälften av ordinariepriset, och är sprillans ny till råga på allt
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 02:42:50
|
quote: För dom tystnar väl inte?
Nej, om din förstärkare är någorlunda normal så fortsätter högtalarna att spela. Finns det ingen knapp för att slå av dem? Det borde ju gå om det finns pre-out som inte är upptagna av byglar till main-in, kan man åtminstone tycka.
Är det möjligen en Opera Forbidden City Calaf? Blev nyfiken och sökte på ditt citat. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 12:24:37
|
Pre.Out är en utgång som är beroende av volymen på förförstärkaredelen. Det sitter förmodligen en bygel där som förbinder försteget med slutsteget. På nyare Receivrar brukar det vara innerfjäderkopplat och det betyder att när man kopplar in något i Pre-out så bryts signalen till slutsteget. Dumt men så är det numera. Den ända möjligheten är att du tar ut signalen från Tape out, men du säger att du inte har någon sådan vilket förvånar mig. Men du har väl en Phono på framsidan av din förstärkare. Kanske inte alltid så bra men det låter ju ändå och du stör inte dina omusikaliska grannar. |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 15:41:31
|
quote: Är det möjligen en Opera Forbidden City Calaf? Blev nyfiken och sökte på ditt citat.
Fy på dej.
quote: Finns det ingen knapp för att slå av dem?
Möjligt att det finns en "Mute-knapp". Har dock inte kunnat hitta en sådan på bilderna.
quote: Den ända möjligheten är att du tar ut signalen från Tape out, men du säger att du inte har någon sådan vilket förvånar mig. Men du har väl en Phono på framsidan av din förstärkare
Sånt trams finns inte på seriösa "dyrstärkare". En XLR, fyra RCA och en Pre-out är vad som finns när det gäller in- och utgångar. Thats it!
Har dock tänk efter lite och kommit fram till att den ända tiden jag kan spela lite högt är när jag kommer hem på natten, "lätt" påverkad av rusdrycker och då tittar/lyssnar jag bara på musikdvder!!
Kan jag då inte koppla RCA:n från DVD:n till hörlursstärkare och sedan vidare till den vanliga stärkaren?? På så vis kan jag väl använda volymen på hörlursstärkaren, eller?
Om detta fungerar måste jag då alltid ha hörlursstärkaren igång om jag vill köra ut ljudet genom högtalarna eller kan signalen passera utan att hörlursstärkaren är igång?
Många frågor bli´re
|
|
Edited by - Snoddas on 2007/12/08 16:04:38 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 23:32:26
|
quote: Sånt trams finns inte på seriösa "dyrstärkare"
Jasså på det viset. Men vad har du för dyr hörlursförstärkare? |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/12/09 : 10:59:35
|
Mute-funktionen brukar sitta i försteget, så det spåret är nog bara att glömma. Men som du skriver själv, RCA från källan till hörlursstärkaren är ett alternativ. Dock kan du då bara lyssna på CD/DVD eller vilken källa du nu har. Har du 2 scart på DVD'n? Använder du bara den ena? Koppla in hörlursstärkaren i den andra scarten (Scart->2RCA).
Hörlursstärkare finns ju i alla prisklasser, Benchmark DAC-1 med inbyggd D/A etc för runt 11' kanske är utanför din tänkta prisklass, men har andra fördelar kopplingsmässigt...
PS: När du kommer hem på natten; Gå och lägg dig!! Har själv upptäckt vad volymen står på morgonen efter då rusdrycker tenderar att göra en lite lomhörd... DS |
Edited by - huzze on 2007/12/09 11:01:33 |
|
|
|
Topic |
|