HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SQUEEZEBOX frågor...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/12/04 :  02:54:20  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Jag är lite sugen på att köpa en SQUEEZEBOX till min DAC.

Undrar dock ifall det är någon skillnad på Slim Devices och Logitech version förutom till det yttre. Tycker Slim Devices är något snyggare...

Är det föresten någon som jämfört SB med en hyffsad ren cd-transport? Hade gärna sluppit behöva använda en sådan...


"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2007/12/04 02:55:30

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/04 :  07:02:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Martin sover, så vi får väl "gissa" oss fram,
Logitec köpte upp "Slim devices", så det är väl Logitech som gäller nu i design, fast SD finns väl att köpa beg.
Du behöver inte använda nån CDtransport. Rippa av skivorna ordentligt bara så räcker det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/12/04 :  12:25:04  Show Profile  Reply


Nej det ska inte vara någon skillnad (säger dom själva i alla fall).

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/12/04 :  15:22:28  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Okej, inga skillnader alltså#8230;
Men som sagt hur är SB som drive? Märker man stor förbättring med en extern seriös dac eller är det en marginell skillnad? Kör idag med en ca 10 år gammal ren transport och de nyare cd-spelare jag testat för ca 3-5tkr har inte haft chans som transport. Hade gärna hoppats att SB inte tappar allt för mycket gentemot min transport.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/04 :  15:26:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag tror SB3 är utmärkt som Transport, du ju en extremt "ren" PCM signal och inga vibrationer eller mosvarande. Det är ju på DAC-sidan som de ( Slim Devices) sparat pengar eftersom den kostar såpass lite som den gör, så en extern DAC gör nog mycket.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/05 :  17:48:47  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Min gamla (moddade) Teac VRDS 7:a fick lätt stryk mot SB... Och den gamla Teac:en har stått sig stark mot ett flertal transporter genom åren!
Och för att inte nämna min dvd från Primare!

SB3:ans dac är "spelbar", ganska snäll i sin karaktär med lite slö dynamik osv. En extern dac är vägen! Så det är dac:en som sätter slutresultatet! Enligt mina åsikter och bedömande...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/12/05 :  18:15:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
SB3:ans dac är "spelbar", ganska snäll i sin karaktär med lite slö dynamik osv.

Det kan väl även vara analogdelen (opamp)som har dom egenheterna,behöver väl inte vara DAC:en?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/12/05 :  20:52:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Skillnad på design? Har dom ändrat något?
Jag tycker den ser likadan ut som tidigare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/05 :  20:59:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Finns ju modeller som inte heter Logitech, fast det är V3 oxå...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/12/05 :  21:33:18  Show Profile  Reply
Dom modeller som finns/fanns ... svart/svart svart/silver vit/silver

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/12/13 :  12:25:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En squeezeboxfråga..Är blir/det någon konsekvens av att ha den ståendes på "paus" en längre tid?Jag menar det finns ju ingen laser som kan ta skada.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/12/13 12:25:55
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:03:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Om jag fattat rätt vid handhavandet så har den massor av buffertminne ca 64MB.
Vet ej om den spolar rent minnet när man stänger av den helt. Men det spelar ingen direkt roll.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/12/13 :  13:59:05  Show Profile  Reply
Nej det är inget som kan ta skada. Även när den är "avstängd" så ligger den uppkopplad mot nätet också.
För att verkligen stänga av den måste man dra ur kontakten.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/12/13 :  17:15:01  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Det enda som händer när man "stänger av" den är att det ändras lite text på displayen. I övrigt är den fullt på, "pausad" om man så vill.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/12/13 :  18:10:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har ställt in min så att den i "avstängt läge" visar en klocka.
Folk på besök tror att det är en klockradio.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/14 :  00:14:11  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Samma här! :-)
Cool klockradio var en de första kommentarerna jag fick! :-)


sedan ramlade hakarna ned... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/12/14 :  01:13:13  Show Profile  Reply
Nästa box ska få agera väckarklocka här hemma, sovrummet är nästa anhalt, sen fattas det bara en till köket, sen får det vara bra

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/12/19 :  07:09:32  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Någon som har haft problem med SB och MS Vista?

comfortably numb
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/12/19 :  13:24:00  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Ja, jag tror det. Kolla forumet på www.slimdevices.com
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2007/12/19 :  16:12:07  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message  Reply
Vad menar du med problem, de flesta med Vista har problem med det mesta! Tänkte du köra servern på Vista? Borde ju funka, enligt nerladdningen så ska ju Windows 2000/XP/Vista stödjas, och läser man release-nötterna så har det lösts ett antal Vista-problem. Jag kör ju Linux så det rockar som bara den!

Edited by - konraqu on 2007/12/19 16:15:48
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/12/20 :  11:58:25  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Eventuellt tänkte jag ha två olika datorer som servrar, (det kanske inte fungerar?), den ena med vista den andra med nån gratis version av linux. Jag är ingen mästare på det här med nätverk och datorer i allmänhet men målet är ju att lära sig ett och annat.

comfortably numb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000