EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/11/25 : 14:23:16
|
Hej M3,
Det finns olika simuleringar för detta och dom stämmer oftast tillräckligt bra för att man inte skall behöva bli "snopen" över t.ex. "Oj, impedansen blev visst 2 ohm...vilken stärkare skall driva denna?".
En sluten låda karaktäriseras av en impedanstopp vid resonansfrekvensen. Även den elektriska fasen är rätt förutsägbar.
En basreflexlåda har två imp-toppar och dippen mellan dessa toppar är vid portens resonansfrekvens.
Till detta går det också att förutse Z-min och Rdc förhållandevis pricsäkert.
Till detta kommer sedan "oävenheter". Dessa kan vara många olika saker. Ju mer utanför skolboken man går desto större osäkerhet får man och vissa element med extrema slaglängder, knasiga membranmaterial, etc kan ge fenomen som inte täcks av standardsimuleringarna. Dessutom finns t.ex. membranuppbrytningar, resonanser i själva baslådan eller rent av läckage. Jag drabbades av läckage genom mina högtalarterminaler till Mino. Detta upptäcktes lätt vid impedansmätning att det var en extra (men liten) topp nån oktav över Fs (och fixades genom att täppa igen terminalerna).
Det går också att förutsäga hur stora (hur många ohm) imp-toppar och (grader) fasvridningar blir, men detta kräver lite mer matematikberäkningar.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/11/25 14:27:24 |
|
|