HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Applicera rumskorrigering-filter på filer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/16 :  15:23:11  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag är "inne" på att trixa lite med rumskorrigering nu. Jag har en idé som jag inte vet är genomförbar men tänkte fråga om någon provat.

Jag har hittat program där jag kan generera rumskorrigeringsfiler med hjälp av en dator och mic. Denna fil som är av typen .fir blir då en typ av signatur av mitt lyssningsrum. Dessa filer kan sedan lyftas in i ett ljudediteringprogram. Borde jag inte då kunna applicera den korrigeringsfilen på min musiksamling och voila, all musik redan korrigerad? Är jag tokig?

"Learning by doing"

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/16 :  16:05:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
´Jobbigt när du ändrar rummet eller flyttar... Annars är det möjligt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/16 :  16:06:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
nu var det ett tag sedan sist, spelaren du nyttjar måste stödja filterfunktioner o det är den som tar hand om det.
Tex Foobar

Sök på DRC så hittar du tråden, söker du på Google "Jones Rush" +DRC så hittar du en guide

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/16 :  16:06:58  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
Vet inte om du är tokig, men du kan applicera rumskorrigering på ljud filer om du vill.

Jag har för mig att det finns trådar tar upp just detta, sök lite så hittar du nog något.

([Edit] Oj redan två svar, fler än jag som har degat ihop totalt på jobbet denna fredagseftermiddag?)

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Edited by - H on 2007/11/16 16:09:07
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/16 :  16:18:20  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Ja, alltså att applicera korrigeringen i realtid vet jag ju hur det fungerar. Vad jag är intresserad av är att skriva in det i filen som spelas.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/16 :  16:45:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
jag undrar om det går ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/11/16 :  19:38:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Det måste ju gå, går det i realtid så måste det ju gå "batch"vis och skriva till fil istället för att strömma till device. Tänk efter bara, det kan ju vara så att det tar tid, ansenlig tid, att göra det här, sen när du flyttar eller möblerar om, då blir det inte roligt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/11/17 :  11:21:06  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Om det finns någon VST-plugg som tar .fir (gör det säkert), så kan du ju rendera dom i wavlab. Vid sådan rendering kan du dessutom välja att höja samplingsfrekvens och antal bitar. Kan ju först tyckas knasigt att höja från exempelvis 16 bit / 44,1 kHz till 20 bit / 48 kHz. Originalljudfilen kommer ju inte få bättre ljud för det. Vad som däremot kommer ske, är att du får bättre upplösning i de filter du väljer att applicera, exempelvis rumskorrigering.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/17 :  12:27:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vänta nu, menar du att den inte resamplar innan den lägger på filtrena?! Det vore ju helt galet om det vore så?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/11/17 :  12:57:23  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Ehm, ärligt talat är jag osäker på i vilken ordning den resamplar och lägger på filter. Det grafiska interfacet säger mig dock att den lägger (t ex) 20 bits filter på en 16 bits fil och resamplar det med samma bitrate som filtren arbetar i.

Om det rent tekniskt är vad som faktiskt sker, låter jag vara osagt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/11/17 :  15:51:32  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Ja att applicera en .fir fil med hjälp av en VST var min plan...

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000