HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Letar efter ett bra ljudkort med Coax ut
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2007/11/04 :  16:35:30  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Hejsan
Fick tag i en fin dac häromdagen. Med 2st Koax in på. Tänkte då köra dvd spelaren i den ena och sedan datorn i den andre. Någon skillnad borde det ju göra :)

Tänkte höra era tips på bra ljudkord. Sitter med ett Creative Audigy ljudkort idag, så gärna något som låter bättre och som inte samplar om ljudet vore fint ;)

Budget runt 1000-lappen.

MVH Micke

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/05 :  08:09:08  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Tja!

Du ska ha en 3,5 mm digital utgång på ditt kort. Jag köpte en Supra kabel som är 3,5 mm i ena änden och vanlig rca i den andra och kör den som digitalkabel mellan dator och min Sony-processor. Fungerar mycket bra.

Byt sedan ut drivrutinerna till KX-Audio och du kan själv ställa vilken samplingsfrekvens du vill köra på. Kör själv på 44,1 och det fungerar utan problem.

Testa det till att börja med kanske? Jag upplever inte Audigy-kortet som dåligt på något sätt när man kör det digitalt (förutsatt att man tagit väck Creatives usla drivers och programvara förstås...). Analogt låter det betydligt tråkigare dock oavsett drivers.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2007/11/05 :  10:31:02  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Okaj okaj. Så jag har redan digital ut mao.
KX-audio har jag kört med sen 2005 så de känner jag väl igen :)

Får prova och se om det funkar helt enkelt.

MVH Micke
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:47:37  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Det ska funka utan några problem! Lycka till! Enda kruxet är att du måste ha en 3,5 -> RCA kabel, men det finns att köpa lite varstans. Just den Supran jag har är riktigt prisvärd med ett detaljerat och neutralt ljud över hela registret.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/11/05 :  16:39:53  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Man brukar rekomendera att köra optisk utgång från datorn till hifi, pga jordningsproblem eller något och att man riskerar strömspikar. Kan någon ge mer exakta skäl kanske?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2007/11/05 :  19:55:03  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Har ju en separat dac emellan, borde la funka.
Supra fixar jag på jobbet, vet du vad den heter?

MVH Micke
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/05 :  23:00:45  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Den heter Trico och finns i en rad olika längder och med olika kontakter.

Har inte upplevt några problem med jordning eller strömspikar i mitt system iaf...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/11/10 :  02:34:20  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Sweex SC003 med C-Media Open Source drivrutin.
Läs mitt inlägg i ämnet:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64130

Kostnad ca 200 kr. Funkar perfekt om du bara vill få ut den digitala signalen i oförstört skick optiskt eller via koaxialkabel till extern DAC.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/10 :  10:28:31  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
NewMount-> Torde vara ungefär samma som att köra bypass på Kernel-mixern i Windows med tex Foobar2000 och ASIO eller någon annan Kernel-bypass driver? Eller är jag ute och cyklar då?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/11/10 :  14:05:02  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
OcA, jag kände inte till Foobar2000 eller ASIO, men nu har jag läst om dem och det låter som om samma resultat borde erhållas med dem och kmixer-bypass. Denna matris är om C-Media-kompatibilitet är intressant: http://cmediadrivers.googlepages.com/featurematrix.
Där omnämns även kernel mode streaming med Foobar2000 och Winamp. C-Media med Open Source-drivern skall även stödja bit-perfect SPDIF med WaveOut/DirectSound/WASAPI och erbjuda mixer control. Om sanningen skall fram har idag jag inte all kunskap som krävs för att greppa allt detta, men kan konstatera att det fungerar bra med min externa DAC...

Mitt on-board-audio borde ha kunnat användas, men jag fick inte till det med befintliga drivrutiner, därför kopplade jag ur on-board audio i BIOS och stoppade in ett dedikerat ljudkort och nya drivrutiner.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2007/11/10 16:11:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000