HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Månadens skivor - Tracey Thorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/08 :  19:11:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tracey Thorn - Out of the woods



Label: Virgin (EMI)
Format: CD
Utgivning: 2007 Mars
Nummer: EMI-946 -3839012




Utan att veta om det har ni säkert hört hennes röst på radion, i någon av de nästan sönderspelade låtarna från hennes familjeband (EBTG).

Tracey Thorn är ingen nykomling i branschen, redan 1982 gjorde hon sitt första soloalbum "A distant shore".
Sen dess har det blivit ett antal skivor med "Everything but the girl", nio album är den korrekta siffran.
Gruppen lades på is, när Traceys make och bandkollega blev drabbad av en dödlig sjukdom. (Maken blev senare frisk)

Tracey var mamma på heltid till deras 3 barn och hade helt stängt dörren till musik, då Neil Tennant (Pet Shop Boys) på en tillställning undrade vad hon gjorde med sin "underbara röst nuförtiden"



På sin soloskiva "Out of the wood" sjunger delvis Thorn "enkla" kärlekssånger, oftast då om baksidan av kärleken och sjukdomen som drabbade hennes make.

Albumet är en härlig blandning av popens alla olika sidogenrer. Här rör vi oss från DJ-beat och drum 'n base till svepande panoreringar med lugna takter. Romantiska ballader och halvtempo låtar gör skivan härligt melankolisk, kanske inte en skiva som lyfter vid första lyssningen, men något som man kan njuta av länge.



Texterna känns annorlunda, ganska rakt på, men med en djupare dimension vid nogrannare analys. Tracey Thorn har arbetat med flera olika person på den här skivan, dock inte Ben Watt.

Produktionen känns fräch och en del skulle nog kalla skivan spretig, men jag tycker om soundet, som känns ganska unikt. Det gör att varje låt har sin egen stil och en egen historia att berätta.


Det känns som jag borde berätta med om denna skiva, men varje gång jag försöker beskriva nåt om den, så fastnar jag bara i lyssningen,,, och blir kvar där.
Faktum är att numera ingår låtar från denna skiva som en del av mina arbetsredskap på arbetsplatsen.


Några personliga favoriter på skivan är:
"A-Z", "Falling of a log" och "It's all true"

Mer information.
http://www.ebtg.co.uk


En intervju med Tracey Thorn.
http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml?xml=/arts/2007/02/24/smthorn24.xml

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2007/12/29 10:50:55

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/10/09 :  07:38:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Detta är en MYCKET bra skiva! Rekommenderas av matte76...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/10/09 :  10:43:43  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Gillar verkligen hennes röst på Massive Attacks "Protection", detta kan vara ett bra tips att lägga till attköpa-listan! Tackar!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/12/29 :  19:26:30  Show Profile Send hal a Private Message
Verkar mycket intressant. Skall inhandlas.
Tack Zalve

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000