HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Disklös HTPC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/10/05 :  20:53:28  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
Någon som har försökt sig på en disklös Windows baserad HTPC? Tanken är att starta från antingen en USB sticka eller ett Compact Flash kort. Någon som provat?

Linux burkar är ju inga problem att göra disklösa men Windows burkar är jag dålig på.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:06:46  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ett problem skulle kunna vara mängden skrivningar till "disken". I windows har du en swapfil som används flitigt och CF-kort och liknande system tål inte att skrivas om lika ofta som RAM och hårddiskar.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:13:41  Show Profile  Reply
Priserna börjar komma ner på acceptabla nivåer nu nästan, så man kan ju ta en titt på solid state diskar (ssd) http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/05 :  21:48:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Vista kan inte boota från USB enhter i alla fall, det är spärrat. Det går inte att installera Vista64 på en USB enhet i alla fall, jag har försökt nyligen, gick inte. Blockerat.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/10/05 :  22:14:48  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Det finns IDE och SATA till Compact Flash converters som det går att boota på. Det kan nog vara smart att lägga swap filen på ett separat kort och slita ut det för sig om man gör så.

En SSD disk kanske är dyrare (har inte kollat) men de bör funka mycket bättre eftersom de automatiskt sprider skrivningar över disken så att de håller väldigt länge.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/10/05 :  22:28:48  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
Kan inte Windows XP (om det spelar någon roll) fungera utan swap-fil? Tappar jag en mindre del prestanda är det helt okej för mig.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000