HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ace bygger golvhögtalare... Färdiga!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/13 :  10:08:50  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
God morgon!

Lutar åt lack... men jag vet inte än...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/13 :  12:49:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Här går det undan minsann!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/13 :  19:39:28  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Jajamen!
Slår man ut det sen startdatumet så...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2009/10/13 :  20:05:58  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
vad är det för lutning på baffelnoch varför har du ändrat om man får fråga?
är ju både för och nackdelar med lutningen...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/13 :  21:25:04  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Halloj.
Det är inte mycket ändring mot orginalet alls. Möjligen diskanterna som jag skrev tidigare.
Ringradiatorerna betingar ett pris som jag tycker är uppåt väggarna för dyrt. Eller tänkte du på något annat? Möjligtvis porten som inte sitter 100 mot orginalet då jag har ett stag där.
Lutningen är enligt org, alltså ca 5 grader.
http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htm

mvh

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/13 :  21:43:15  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Blir tyvärr en paus i bygget på grund av feber och snor...
Men nästa vecka fortsätter det om jag bara står på benen!

Lägger in en pausbild på nuvarande setupen hemma i racken så länge.

Erik Anderson Triod 750. Ångrar inte en sekund att jag införskaffade den!
All heder och hatten av för en fantastisk förstärkare!

Egenbyggd preamp i vitt med blue velvet inuti.ReVintagemoddad med ledbias. (på test). Fungerar väl sådär, dock mycket bättre än orginalkonstruktionen enligt mitt tycke... Dock väldigt mikrofonisk å på tok för hög förstärkning mot triod 750 som har hög ingångskänslighet... EDIT: R.I.P... bara föör mycket mikrofoni... blir knäpp...

Moddad SonyCD, kanske blir med rör framåt....

Bra bildkvalitet... nopp...

GM 70SE Nu kör vi!!

Edited by - acebowler on 2009/10/19 00:27:03
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/18 :  19:31:34  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Ja då var förkylningen borta och man är igång igen!

Fixering av bakstycket samt lite grundläggande slip och spackling kan det bli på detta sätt..

Och så en stilstudie över paret so far...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/18 :  21:37:09  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Det här ska bli spännande att se hur det blir när det är klart. Ser ju väldigt lovande ut!

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/19 :  00:24:58  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Är spänd själv på resultatet!
Skall dämpa andra cabbet i morgon kväll och sedan limma baksidan.

Sen blir det provlyssning!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/20 :  21:55:01  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Dagens pyssel (ingen bild)

Dämpat andra kabinettet med asfaltsmatta och spacklat rillningarna.
Fräst upp 6,5 hålen lite så att elementen passar bättre.

PROVSPELAT 1 högtalare!!! Verkar mycket lovande!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/21 :  17:21:48  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Detta bygget har jag missat helt

Sanslöst välbyggda högtalare det där. Ser ut att kunna låta väldigt bra. Är tanken att andersson stärkaren ska driva dessa? Och om, hur tror det kommer funka? Scanspeak burkar väll vara rätt trögdrivna? Eller är jag ute och cyklar?

Hur som. Ser grymt snyggt ut
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/21 :  19:08:03  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Tackar mycket för det dwain!
Jo det är tänkt att andersson skall driva dessa tills nya stärkaren är byggd
Jag misstänker också att det kanske blir lite klent med 7 watt på dessa. Skall hursomhelst bli intressant att testa. Känsligheten ligger ju någonstans runt 85-87 dB ... Å andra sidan så är jag inte en spela-superstarkt-spelare men effekt behövs nog.
Har ju nya förstärkarchassiet på g i en annan tråd (med tjock alu ) om du vill följa det... Reservation för att det kan ta en viss tid bara... Högtalarna ligger i focus nu!

Lite av dagens uppdateringar;
Har limmat bakstycket på andra högtalaren och dämpat inuti med foam och ull i båda lådorna.
En blid klämmer vi väl också in...

Interkablage fattas, likaså ytan och spackling..... Börjar dra ihop sig!
S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/21 :  21:55:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Sluta maska nu och bygg ihop....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/21 :  22:36:05  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
OK!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/22 :  11:13:15  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Customdesignade portar måste också till!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/10/22 :  22:37:10  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Kvällens jobb..
Spackla till ojämnheter... tråkjobb, men det måste göras...
Fördelen är att man blir kul av spackellukten... det tråkiga är att man blir mindre kul efter 10 minuter...

Nåväl. Nu återstår slipning och beklädnad... frågan är.. lacka eller fanera... lacka eller fanera... hmm..

En bild i spackeldimman..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/10/22 :  22:46:54  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Jag tycker om trä. (Målat allt mitt eget )

Mvh /Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/03 :  12:10:32  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Lock för filtren provmonterade. Blev ok med tanke på att det är fräst på fri hand

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  21:28:25  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Snyggt!! spännande du ser ut att lyckas vad du än väljer för utsida. Vill se det klart och höra inspelat lyssningsintryck

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2009/12/26 :  22:54:32  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Nu är jag nyfiken på hur det går med dina lådor. Har följt hela tråden och tycker mig se ett par högtalare som tilltalar mig designmässigt och storleksmässigt. Frågan är hur det kommer se ut i slutändan och kanske än viktigare, hur dem låter?

Sedan en fråga från en nyfiken, vad hamnar pengen för inköpslistan till dessa på? Bara så man kan avgöra om de ryms i den aktuella budgeten :P

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/27 :  00:56:54  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Hallojs!
Kul att du gillar bygget!
Har slutfinishen kvar nu. Ca 5h skulle jag tippa. Sen kan jag avslöja att det är spikat med lack. Har en polare (lackerare) som har lokal och lovat att fixa lacken! Dom kommer att lämnas in efter nyår! Dom blir faktiskt VITA! Har tyvärr ingen lokal för att lacka själv annars har jag gjort det.Känns i.o.f.s. lite tråkigt att lämna iväg det sista men men .....
Pris? Tja tor att elementen landade på ca 10Kkr + filter, det var dock ett tag sedan. Sedan kanske material med lim och spackel, kabel och skruv o allt var det innebär kanske 2-3000.- Lacken är priset hemligt på

Ljudmässigt? Har provspelat en av dessa med gott resultat. Djup fin bas med ett detaljerat mellanregister, diskanten verkar också mycket lovande. Trots detta att inget är inspelat ännu. Det blir säkert trix med filtren, men vi får som sagt se om ett par hundra inspelningstimmar...

Har laddat Nikon kameran nu så det blir lite HQ bilder som avslutning i tråden!

Stay tuned!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/28 :  21:34:12  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Å så ett par sista bilder innan lackering!
Flytspackling å sista slipen!

Sen väntar högtalarkablage och inkoppling av filter!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:12:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande! Det ska bli kul att se!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/02/21 :  18:19:06  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Lite uppdatering för dom som vill

Var upp till lackeraren i Fredags. Nu är dom grundade och klara för lack. Nedräkningen slutar nu till veckan.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/21 :  22:46:52  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Spännande

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000