HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Tips på bra lurar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2007/09/19 :  00:39:17  Show Profile Send kramer a Private Message  Reply
Hej,
Har idag sennheiser 570 men funderar på att byta upp mig. Tänkte först skaffa deras 650 men efter att ha läst här inser jag att det finns fler intressanta märken än sennheiser

Vad borde jag lyssna på innan jag bestämmer mig?

Jag lyssnar på alla olika sorters av musik.

Ljud är kul

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/09/19 :  18:19:26  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Beyerdynamics bör du lyssna på!! beror ju mycket på pris ljudideal,förstärkning o.s.v

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/09/19 :  22:05:47  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
AKG K701 och K601. Jag har inte gjort en gjort en direkt jämförelse med HD650 men har lyssnat vid lite olika tillfällen. De ger HD650 en match. Det som är lite jobbigt är att alla dessa (både Sennheiser och AKG) kräver ganska mycket av din hörlursutgång. Du bör därför vara lite noga med kvaliten på denna när du provlyssnar. Och du bör också budgetera för en hörlurförstärkare.

Jag är lite fräck och lägger in länkar till min blogg:
AKG - syskongräl
Pro-Ject Head Box II vs Rega Ear - vad vill man ha?
Det är på INGETVIS en heltäckande genomgång... men de sammanfattar hur jag har tänkt.

Och sen min favorit hörlurhandlare på nätet - de har MASSOR med bra info.
Headroom

Lycka till - berätta vad du kom fram till! Lurar is the shit!

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2007/09/20 :  00:00:03  Show Profile Send kramer a Private Message  Reply
Jag får tacka för tipsen.

Ang AKG K1000, tillverkas inte den längre? hittade den inte på deras hemsida?

Ang förstärkare så tänkte jag först på musical fidelity x-can, men har blivit mer intresserad av Benchmark dac-1 usb.
Har tidigare hört Benchmark dac-1 till en "vanlig" hifi anläggning och den imponerade stort.
Någon som testat till hörlurar?

Ljud är kul
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/20 :  01:23:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Ang AKG K1000, tillverkas inte den längre?

Nix.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Thurston Moore
Starting Member

3 Posts

Posted - 2007/09/21 :  17:18:32  Show Profile Send Thurston Moore a Private Message  Reply
Jag slår ett slag för AKG K701, underbara hörlurar om man gillar ett neutralt/balanserat ljud med hög upplösning och stor ljudbild. Om man är ute efter lite mjukare/fylligare/basigare ljud så är nog HD 650 ett bättre alternativ. När jag köpte mina K701 lyssnade jag även på Beyerdynamic DT 880...jag blev väldigt imponerad av bas och mellanregister, men upplevde diskanten som alltför "hissad".
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/09/24 :  07:38:50  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Slår också ett slag för AKG 701! Och för grado också! Lyssna på 325 eller bätre. En väldigt pigg lur, intre alls så laydback som sennheiser.

Och sedan detta med hörlursförstärkare, viken mängd det finns. Jag har en project som ovan och den är väl ok. Menb men men det finns så mycket annat Jag skulle rekommendera en billigare corda (arietta), sår det mesta, inklusive MF x-can och svenska harmony desig ear90 på fingrarna! http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/amplifiers.htm
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/09/25 :  00:59:35  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Vad hade du tänkt dig för prisklass? Om vi ska hålla oss kring HD650 i pris vore ju K701 ett utmärkt köp.

Men som du säger, det finns andra, 'roligare' lurar. K701 är enligt många ganska analytiska lurar. Väldigt neutrala och bra på att lyfta fram detaljer men kanske inte lika bra som andra lurar på att förmedla känslan i musiken, eller så att säga.

Titta på ett par lurar från Grado. De kanske inte ser så värst imponerande ut men ljudet kan jag garantera. Införskaffade ett par GS1000 (ca 11000kr i Sverige) i sommar och jag är minst sagt nöjd.

Men som sagt, ska vi hålla oss till din prisklass så rekommenderar jag varmt Grado SR225. De är i min mening de bästa hörlurarna du kan få för det priset. Ska du köpa lurarna dock så rekommenderar jag att du köper från USA, tjänar ett antal hundralappar på så sätt. Men vill du (och har råd) så finns de att köpa i Sverige.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2007/09/25 :  01:32:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ska du köpa lurarna dock så rekommenderar jag att du köper från USA

Menar du inräknat moms,tull och frakt då?
Har du nått billigt exemplel från staterna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/09/30 :  16:08:47  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Även inräknat tull / moms så blir det betydligt billigare. $200 i USA (som SR225 kostar) är knappt 1300kr, medans lurarna här kostar nästan 3000kr.

Jag rekommenderar Moon Audio. Drew (han som driver företaget) är den enda jag vet i USA som säljer Grado till så låga priser utanför USA.

http://www.moon-audio.com/ - all kontaktinformation finns där.
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2007/09/30 :  18:07:43  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
http://www.alessandro-products.com/

Deras MS-2 motsvarar SR325 och är riktigt bra om du frågar mig. Snäppet dyrare förvisso men då får man också en riktigt bra lur. Alessandro skickade med FedEx Express till mig, kom på strax under en dryg vecka. Fraktfritt var det också, och tror de hade värderat det till under en viss summa för att slippa tull. Hade väl varit surt om man behövt utnyttja försäkringen på försändelsen men..

[Edit]
Snäppet dyrare än SR225 som det talas om ovan menar jag förstås.
[/Edit]

Edited by - induce on 2007/09/30 23:58:36
Go to Top of Page

ingvar.olsson@nexus.se
Member

59 Posts

Posted - 2007/11/16 :  11:31:06  Show Profile Send ingvar.olsson@nexus.se a Private Message  Reply
Jag har ett par Sennheiser HD600 och ett BeyerDynamic DT880.
Båda är utmärkta lurar men med litet olika karaktär. Jag kan
inte säga att jag tycker någon är bättre men jag föredrar DT880
vid långa lyssningspass där HD600ans litet ljusare
karaktär kan bli litet ansträngande.

Till DT880 använder jag en ProJect Headbox mkII och till HD600 har
jag en Doge 6210.
Go to Top of Page

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2007/11/16 :  16:42:26  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
"Även inräknat tull / moms så blir det betydligt billigare. $200 i USA (som SR225 kostar) är knappt 1300kr, medans lurarna här kostar nästan 3000kr.

Jag rekommenderar Moon Audio. Drew (han som driver företaget) är den enda jag vet i USA som säljer Grado till så låga priser utanför USA.

http://www.moon-audio.com/ - all kontaktinformation finns där."

OJ måste jag säga. Jag blev nu extremt sugen på RS1 om de som du säger skickar till sverige. Speciellt intressant nu då dollarn är så låg. Skickade email och frågade vad deras pris är på dem nu, har ej fått svar ännu.

" Jag har ett par Sennheiser HD600 och ett BeyerDynamic DT880.
Båda är utmärkta lurar men med litet olika karaktär. Jag kan
inte säga att jag tycker någon är bättre men jag föredrar DT880
vid långa lyssningspass där HD600ans litet ljusare
karaktär kan bli litet ansträngande.

Till DT880 använder jag en ProJect Headbox mkII och till HD600 har
jag en Doge 6210."

Detta är verkligen en smaksak. Beyerdynamic är ljusare i de höga frekvenserna är Sennheiser, men möjligen mörkare i mellanregistret.

EDIT: Fick svar direkt. De skickar ej officiellt till europa (men det kan gå inofficiellt). Kostar då $670 inkl frakt. 4202.58kr med dagens valutakurs.

Mindless, köpte du GS1000 såhär?

EDIT2: Glömde att de tar en avgift för att skicka till europa. Ligger på $15.

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000

Edited by - Henmyr on 2007/11/19 09:42:41
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/11/19 :  01:38:26  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Ja, jag köpte mycket riktigt GS1000 på detta sätt. Var helt problemfritt för mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000