HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bra ljud ur en dator, ljudkort?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/03 :  00:58:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jo, har satt ihop en ny dator, köpte inget ljudkort.

Så, finns det något sätt att få ut skapligt ljud så att det går fint att lyssna på musik, men samtidigt fungerar för spel?

Ljudkort som fungerar bra för musik och spel får ni gärna tipsa om.

Jag undviker gärna att ta ut signalen digitalt till en dac, sen en hörlursförstärkare och sen till hörlur.

Vore mer praktiskt med ett ljudkort som har skapligt brusfritt ljud.

Så, tips mottages tacksamt. Budget är väl max ett par k.


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/03 :  07:39:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Finns under den här avdelningen:
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39

T.ex denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63005

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/03 :  09:49:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ska tråden flyttas till rätt avdelning kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/09/03 :  09:59:30  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
Jag hade provat med ett begagnat M-Audio Delta 2496 kort. Borde gå att hitta för runt en femhundring eller så. Dock bara två kanaler.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:51:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Vill ju bara ha två kanaler, därför jag trodde den hörde hemma i hifiavdelningen, det är ju varken wifi eller fler än två kanaler. :)

Tack för tråden Bernt, men jag får inte svar på bra ljudkort som fortfarande fungerar i spel? Datorn kommer inte att bli min hörlursrigg eller så, utan bara musik på datorn, men eftersom man är som vi alla är, vill jag ha bra tvåkanalsljud som fungerar för musik, filmer och spel på datorn. Har fått för mig att somliga "audiofil" ljudkort inte fungerar så bra i spel, men det där kan jag ingeting om. Så, jag tänkte att någon här kanske har kunskapen.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:52:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
H..Fungerar det ljudkort med spel? Spelen använder ju en standards, men har noll koll på hur det fungerar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:00:56  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
Claes: Jag spelar väldigt lite spel så jag vet faktiskt inte. Det funkar till "Open Transport Tycoon Deluxe" och "FreeCiv", men det är inte så coola 3d spel som man spelar idag.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:32:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ok, tack för den infon i alla fall, får väl läsa in mig på vad som behövs för att det ska fungera till spel, eller falla till föga och köpa creative. Men, vägra creative, de har börjat ta betalt för drivrutiner, de går bort. Vill ha alternativ som låter bra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:41:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tänkte köra M-Audio till bio.

Spelar spel gör jag inte.

Tvåkanal går via USB till separat dac.

suktar efter Lynx...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:45:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Tja, jag spelar något spel här och där, är ingen tokgamer men ibland så lirar jag lite.
Så, vill att det ska låta bra på alla saker i datorn.

Varför så svårt?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/03 :  12:01:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tror inte det är svårt alls.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/03 :  12:03:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Inte? Hmm, för mig är det en djungel jag inte vill ge mig in i. EAX hit och annan sk_t dit.
Vill bara ha något som låter bra i tvåkanal och fungerar med spel, ljudet gör att det blir lite mer intressant.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8494 Posts

Posted - 2007/09/03 :  13:04:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Vill bara ha något som låter bra i tvåkanal och fungerar med spel, ljudet gör att det blir lite mer intressant.

Dom flesta kort "fungerar"(låter) väl med spel,det är väl en anna sak om du får alla ljudeffekter som det var tänkt,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/04 :  02:02:32  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jo, men jag vill ju ha med ljudeffekterna med, i alla fall majoriteten av dem.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:13:57  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Själv kör jag Creative Audigy med KX Audio Drivers. KX är bra mycket bättre än Creatives egna rutiner och dessutom har KX bättre mjukvara och det låter faktiskt bättre med KX drivers än med Creatives. Kör sedan ljudet digitalt via Supra kabel till min Yamaha där interna DAC'en tar hand om ljudet. Låter jäkligt bra, mycket bättre än min gamla Denon DCD 1550AR, men har inte kört nåt A/B test mot nån dyrare/nyare CD. Hursom är jag väldigt nöjd med prestandan. Neutralt och detaljerat ljud med fin dynamik. Kanske det sista i värme saknas om man nu gillar lite mer romantiskt ljud. Har inte testat att köra flerkanal via datorn än då min burk är så pass risig att den inte orkar med att skala upp eller spela DVD film via DVI, så det är super video som gäller = skräp...

Nytt HTPC bygge är på G och jag har inga planer på att byta ut ljudkortet. Har även spelat in en hel del musik via ljudkortet i hemmastudio och det funkar förnämligt.

Så, ska du köra Creative ska du inte köra deras drivers utan KX Audios, då funkar det klockrent!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:21:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
KX fungerar väl inte med X-Fi? De har annat chipset mig veterligen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:41:33  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ztenlund -> Har inte riktigt koll på det iom att jag kör ett äldre kort... Har heller inte provat X-Fi eller någon av de nyare korten då jag tycker att mitt håller hög klass som det är. Köpte mitt kort med break out box, dvs hörlursförstärkare, optiska in och ut, coax in och ut, line in och midi ut och in iom att jag använder kortet för musikinspelning också.

All info borde finnas på KX Projects hemsida, som jag för tillfället inte har i huvudet...

En kompis till mig kör M-Audio 24/96 och vid direkt jämförelse med line-ad gitarr rakt in i ljudkortet via en POD Pro låter det kusligt likt. Därmed inte sagt att M-Audio kanske funkar bättre med vanlig musiklyssning än vad Creative gör, det har vi nämligen inte utvärderat, men som inspelningsverktyg är de rätt lika i ljudet. Iom att jag kör signalen digitalt bör det heller inte skilja alltför mycket mellan olika kort, även om det säkert finns nyansskillnader. Sedan kör väl alltid Creative sina kort låsta på 48khz, eller har jag fel?

Möjligt att KX har plockat fram nya rutiner till de nya korten... Bara att kolla upp vid tillfälle!

Edit: Finns tyvärr inte drivers för X-Fi... Till Audigy och Audigy II finns det dock. Vet ej exakta skillnaderna mellan dessa olika kort mer än att de ska vara riktigt bra. Finns ju bra exempel på "fint folk" som använt X-Fi i HTPC med rätt dyra prylar runt om... Ett reportage i ett nummer av Hifi och Musik visar bland annat en HTPC med X-Fi och den spelar jämt med en rätt dyr Wadia...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/04 12:16:33
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/04 :  12:32:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Men då är det väl den dyra xfin? Typ uppåt 4k. Sen jag vill ha massa features, det räcker med en hörlursutgång, struntat i line in, rec in. Line out och möjligen midi kan vara bra, jag har en enhet som uppdateras via midi kom jag på.

Så, enkelt välljudande ljudkort som stödjer lite finnesser i spel, 2 kanal räcker men man kommer väl inte undan surround sound. Ah, får kolla lite mer då.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/09/04 :  14:35:59  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Här finns det begagnade kort. Såg tidigare ett Lynx för 5900

http://www.vendolin.se/


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/04 :  16:13:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hmm, 5900 är lite mycket, som sagt, kommer inte att ta ut någon signal till hifin från kortet. Så, bara ett kort med anständigt ljud borde ju gå.

M-audio har ju ljudkort som har lite spelstöd, får kanske bli ett sånt då. Våga vägra creative. :)


Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/05 :  14:13:12  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
http://www.webhallen.com/prod.php?id=61147

Skulle jag tipsa om. KX drivers eller inte så slår den iaf dom äldre korten. Börja med det och sen byt upp dig om du känner att du vill spendera mera pengar.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2007/09/05 :  22:02:38  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Auzentech X-Fi Prelude 7.1 är värt en koll.

Jag har inte testat det men det låter väldigt intressant samt löfte om att stödja nya format genom nedladdningsbar mjukvaruuppdatering.

Recension:
http://www.hardwarecanucks.com/hardwarecanuck-reviews/2485-auzentech-x-fi-prelude-7-1-review.html

/C
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:45:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Lovan, den där har ingen hårdvara på kortet utan lastar ner din cpu tror jag, så det är inte en helt bra lösning ändå.

cofra, tack för tipset.

Gah, en lösning måste till, lyssnar på Anne McCue med sennheiser 555 på datorn och jeflar vad keck det låter. Hmm, det borde ju gå att få ut rimligt ljud tycker man.

Så, ett enkelt men högkvalitativt ljudkort som fungerar för musiklyssning och gamande.

Två kanaler räcker bra för mig. Hittills verkar det som ett rent spelkort är vad man blir tvungen att köpa, är det så?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/10 :  22:43:09  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
quote:
Världens snabbaste ljudprocessor för snabbare spel, motsvarande en Pentium 4 3.6GHzj och i24 gånger imerl kraftfull än Sound Blasterl Audigy


Auzentech skulle jag nog kollat närmare på.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/09/11 :  09:26:43  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
Använder Auzentech-kortet samma processor som Creatives X-Fi?

Notera också att Auzentech använder #8220;Miracle DAC#8221;, det måste ju bara vara bra!

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/11 :  20:39:08  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Japp, de använder x-fi inuti, med AKM dacar.

Hmm, läser att det är Creative drivrutiner, det är det enda som inte får mig att trycka på köpknappen precis nu.

Har hört att Creative har börjat ta betalt för drivisarna, hur är det då med auzentech som använder creative drivisar, får man pröjsa för dem?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000