Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 21:09:44
|
Nu har jag bidragit med mitt hornbygge, hur går det för dig? eller har HWK tagit all extratid...? |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 16:08:22
|
Igår, då min flickvän kom hit fick jag höra något jag aldrig kunnat drömma om!
Hennes första kommentarer ofter att ha sett och hört hornen var ordagrannt
"Synd att du byggt en så bred TV-bänk, annars hade vi kunnat haft dem i vardagsrummet för de låter ju riktigt bra och har fin form"
Vilken flickvän säger så om två horn på 1/2 kubikmeter styck som är 230 cm höga??
Jag måste ha bästa flickvännen som finns
Och Zalve...8" räcker långt kan jag säga |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 17:53:58
|
Hej Petter! Kul med folk som tar pa sig galna byggen Instammer med dina intryck av basen fran horn. Det ar latt att folja baskaggar aven om basgitarrer mullrar som mest, aven pa lag volym. Det sista ar viktigt for mig som bor i lagenhet med tva sma barn. Skulle vara kul att lyssna pa ett par storre horn ngn gang. Mina sma 5 tummare duger gott for tillfallet.
Nasta bygge pa G? |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 23:03:21
|
wow, grattis, till tjejen alltså. släpp aldrig henne;) |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 23:15:23
|
Jäkligt vackra blev dem! passar in där i huset också. Ser ut som konstverk. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 23:41:02
|
För f*n karl, smid medan järnet är varmt! Släng ut tv-bänken och gift dig med fruntimret! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 00:26:08
|
Hehehhe |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 11:06:24
|
Jag måste ha bästa flickvännen som finns
Och Zalve...8" räcker långt kan jag säga
Hmm, taget ur sammanhanget.... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 12:37:59
|
Tack för alla fina och roliga kommentarer!
Peter, 5" räcker en bra bit det med, man får ju fortfarande den karaktären på ljudet man söker, bara munnen är tillräckligt stor.
Tove skrattade hjärtligt då jag berättade vad du skrivit Fuling
Igår kväll, vid 20 i 8 fick Toves mamma (svärmor...) höra dem för första gången. Hon har problem med öronen, kan lätt bli yr och störd på att det låter för högt. Brukade ge henne hörselkåpor då hon var ute i trädgården då vi höll på och trixa med Beatrice. Jag har dessutom aldrig hört henne sätta på en skiva i detta hus under de 5 år jag och Tove varit tillsammans. Spelade några trevliga mamma-låtar, bland annat temat till Fantomen på Operan...(oj jäklar vad maffit det låter). Hon tyckte det lät så "rent och fint", som hon uttryckte sig och att hon gärna satt här efter Svensson Svensson som snart började. Hon hade dessutom inge problem med ljudvolymen vilket överraskade mig väldigt mycket, då det inte var en bit över "lagom volym", men inte jättehögt.
Som sagt. Efter Svensson Svensson åkte kaffet fram tillsammans med hembakta bullar, jättesmaskiga! Efter fikat skuttade hon upp ut fåtöljen med ett språng och fnitter "Hi Hi...su ska jag spela skiva"
Hon, Tove och jag satt sedan hela kvällen i skolsalen och spelade absolute relaxed och ERA och hade det mysigt.
Bättre betyg än så kan man knappast få från en i hifivärlden oinvigd person |
Edited by - PetterPersson on 2007/09/16 12:41:35 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 13:50:50
|
Petter: I jämförelse med såna upplevelser känns riktningen på kablar och liknande ganska ointressant |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 20:39:08
|
sorry har inte svarat på din fråga, jo hwk tar upp lite tid nu + tannoy monitorerna + times midhorn så sysslolös är jag ej horn mys ser kul ut, ska nog testa mina hos time snart med aktivafiltrena ska bli intressant o höra |
18 ska de va.
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 08:37:25
|
Ni måste ha surroundljud också, jag antar att det där trumsetet i bakgrunden inte kan låta bli att spela med i hornets basgångar ...
Men har jag förstått allt rätt så är det fostex 8" i bakladdat horn, där hornet mest förmedlar lägre frekvenser och sen tar direktljudet från högtalaren vid?
Jag har två st fostex FE204 (tror jag dom heter), från en äldre kvartsvågspipekonstruktion som jag gjorde som ett av mina tidigaste högtalarkonstruktioner. Så det här är intressant för mig, då jag funderat över vad jag ska göra med de inspelade elementen. |
Edited by - Mickel-mackel on 2007/09/17 08:41:30 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 09:56:40
|
Fuling Jag tror inte på sådant dessutom, låter det inte bra bara för att en kabel sitter åt "fel håll" måste man ha problem någon annanstans i anläggningen.
Med tanke på trumsettet, vi hade planer på att göra en extra baffel till Beareice och montera baskaggen på den Hornladdad baskagge...he he...det skulle vara något att skrämma brevbäraren med
Mickel-Mackel, se även Teknik-DIY-avdelningen
Asto har varit så snäll och mätt upp Fostex FP203, han har lika. Med uppmätt data ser simuleringarna ut på detta vis:
-Den grå kurvan är då trattarna står tätt ihop. -Simulerat med hörnplacering -Enbart hornets bidrag syns på simuleringarna
SPL:
Frekvensgången blev svajjigare pga lägre Bl (hade alltså fel uppskattningar om detta tidigare i tråden), samt att utsträckningen uppåt i frekvens utökas pga lägre massa (här gissade jag rätt) Jämfört med Fostex FE206. Det förklarar även varför relativt mycket högbas kommer ut ur hornen, får prova med lite mer dämpning.
Phase:
Ser väldigt fin ut!
Konutslag
Vän av ordning lägger märke till att med två element och dubbelt så stor tratt slår elementet mer med ca 40-50 Hz, men även verkningsgraden ökar i de registren. Så det är inte så konstigt.
Slutsatsen blir att med dessa element blir frekvensgången i basen inte riktigt lika snygg samt att ett par Hz tappas i djupbasen. Kanske måste prova å byta ut elementen i framtiden...eller kanske låna av någon och prova på DIY-mässan
Hursomhelst låter det fortfarande bra
|
Edited by - PetterPersson on 2007/09/17 09:57:39 |
|
|
basse
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2007/09/29 : 10:43:21
|
Måste säga att jag är imponerad av dina byggen! Kanske kan nämna att jag en gång fått tag på ett datablad till dessa element (har ett par själv). Jag letade febrilt på nätet efter datablad men tyckte mig inte hitta något vettigt så jag gav upp. Sen för ett par sommrar sen jobbade jag i köket och serverade mat åt folket som byggde upp sweden rock festival, där ute i hallen stod ett par stora horn med ett par FP203 i. Döm om jag blev förvånad när jag hittade databladet till elementen bakom bardisken ;) snabbt upp med penna och papper och plottra ner! Jag kan lägga ut värdena här: Imedance 8Ohm min resonance freq. 40Hz reproduction freq. f0 - 20kHz 100W music m0 12g Q0 0,33 effective vibration radius (a) 8,1cm magnet weight 1090g total weight 3,75kg |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2007/09/29 : 11:19:04
|
Imponerande! Kul med en kompis i hornträsket, även om det just nu borde vara du som är Överstepräst i Hornets Heliga.
Gratulerar till ett par riktigt häftiga högtalare! Mvh Johannes. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/29 : 17:17:35
|
Tack Basse å Johannes!
Säljaren av elementen sa att det vägde 3,8 kg styck, så 3,75 stämmer ju bra
Jo, visst sitter jag rätt djupt nere i hornträsket...men det gör inget för jag trivs så bra
Jag har varit runt i en del butiker och lyssnat på B&W, Dali, Canton, Monitor Audio, B&O och Focal med priser från 11 till B&W 802 D och B&O Lab 5 för en fra bit över 100 och jag måste säga att jag hellre har dessa två lådor än någon av ovanstående. De passar inte mig helt enkelt. Smaken är delad...och tur är väl det, annars skulle inte detta forum finnas. |
Edited by - PetterPersson on 2007/09/29 17:18:59 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 00:38:33
|
Tack alla som följt med mina byggen nu under sommaren!
Nu tar jag 3,5 månaders semester och far jorden runt, vandrar på inkaleden, surfar i Australien, åker till Borneo mm.
Detta projekt kommer dock fortsätta nästa sommar med fortsatt uppstagning och ytbehandling så att de blir riktigt snygga!
Hej då och God Jul och Gott nytt år på er forumvänner! |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 09:07:04
|
Wow! Ha det så bra, tack för ett trevligt bygge! |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2677 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 18:03:06
|
Tjenare!
Grattis till bygget och att din dam GILLAR hornen! Min dam gillar inte mina horn men hon vill inte att jag följer med hornen om hon slänger ut dom!
Att svärmor inte lyssnar på musik frivilligt är inte så konstigt om hon har nedsatt hörsel. För att höra måste man höjja volymen och då ökar disten. Örats utformning kan åxå ställa till med problem vid olika frekvenser och dina horn passar tydligen hennes hörsel som "hand i handske". Det är bara att dubbelgratulera.
Jag är själv "öronbarn" så jag vet hur det är med nedsatt hörsel
Mvh.... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 09:08:22
|
Tja Blomman
Jo, det var riktigt skoj att det gick hem hos kvinnofolket! Kanske var det för den lustiga formen som gör att de mer ser ut som en möbel än en låda?! Hur som helst är de trevliga att lyssna på och i sommar ska de få finish. Sen, var de ska stå är en annan fråga
Någon som har förslag på ytbehandling? Inget läder eller gummi bara... |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 22:09:50
|
Hmm, det heter faktiskt "hornhimlen" i träsket är man med annat, det där som inte får sägas högt... Bra jobbat, dags för studiebesök kanske ? det är ju bara nån mil! |
Lämnat forumet |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 08:22:47
|
nee Time, de är hornträsket....
EDIT: Väldigt snyggt bygge!! |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
Edited by - acebowler on 2008/01/25 08:23:28 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 09:47:58
|
Tack Acebowler, sådant uppmuntrar
Jo, självklart heter det Hornhimlen
Visst vore hembesök trevligt Kanske lättare att köra dem till dig eftersom cd-spelare och förstärkeri flyttats från dessa högtalare. Det betyder också att den EQ som fanns inbyggd i stärkaren måste ersättas med en passande länk...Så vill du låna dem tills i sommar går det bra...
Funderar på björkplywood på framsidan, sidorna blir då troligtvis målade i en färg som passar in i resten av rummet de ska stå i.
Vad tror ni om det? Andra förslag?
|
Edited by - PetterPersson on 2008/01/28 09:49:50 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/07/13 : 19:44:56
|
Här var det ett tag sen det hände grejjer. Jag hade ju lovat fortsättning på denna tråd och här kommer den. Nytt är att de har fått ett nytt hem, de ska stå hos svärföräldrarna tills jag och flickvännen flyttar till så pass stort att vi har plats för dem Så det känns extra motiverat at få dem fina. Efter detta kommer det dröja ett par veckor innan jag fortsätter igen då semester i utlandet och på västkusten hägrar.
Högtalarna ska stagas extra med ribbstag längs hela ytter och innerböjen, på med ett lager till masonite som målas samt på framsodan ska ett lager 6 mm björkplywood på. Även insidan har stagats extra mycket i böjen.
Över 100 st av dessa sågades till av en bred planka
Limmades med polyuretanlim för at det ska fylla ordentligt
De gamla kopplingarna togs bort och ersattes av plywood
Nu är det två lager där stagningen tidigare var som tunnast
Planerar att klä insidan på väggarna med något senare.
Efter tre dagars arbete ser det ut så här...
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/07/13 : 20:32:54
|
Nu blir dom ju riktigt fina Inget mera åka kälke ner för trappor
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|