Author |
Topic |
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 01:12:50
|
Om någon av er sitter på K1000, har ni testat någon annan kabel än orginal kabeln ?
|
All strävan efter liv, leder till lidande !
"Why keep asking questions when your head is full"
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2007/08/10 : 21:01:03
|
Har för mig att detta varit uppe tidigare på forumet. Då gällde det den föränglängningskabel som förlänger den kabel som kommer från hörluren. Själv kör jag med den fasta kabeln direkt in i en hörlursförstärkare, utan förlängningskabeln. Det borde vara det optimala. |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2007/08/10 : 22:20:41
|
Ok jag hittade dock inget när jag sökte
Det är helt klart en intressant väg att gå, dvs. koppla den på det viset som du har gjort. Problemet med att koppla den på det viset är ju att du blir relativt begränsad i din "mobilitet" (måste ha prylarna rätt nära dig). Tanken med min fråga är att höra om någon är lika "lyrisk" över kabel byte som de är på div. forum och hifi sidor (tänker på 6moons främs)och vad i så fall de fått ut rent ljudmässigt.
Det jag fundera mycket på är att många hänvisar att det blir en ljudförbättring bara av att byta delen efter den fasta delen (lur delen), vilket verkar rent ologiskt eftersom du bibehåller en del som inte överenstämmer med den "nya" (vi pratar ofta om synergieffekt ), men jag kan ha fel.
Srajan Ebaen, recensent på 6moons är "lyrisk" efter kabel byte, dock är det frågan om ett "harwire"(bytat kabel hel in till själva luren) byte för hans del.
Uppsss, detta blev lite mer än jag tänkt mig från början ..
lars, vad är det för hörlursförstärkare du kopplat dina K1000 till ? |
|
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2007/08/14 : 15:50:36
|
Jag har en hörlursförstärkare som är avsedd för just AKG K1000, med 4-pins XLR så jag slipper förlängningskabeln.
Den heter "AKG K1000 AMPLIFIER" och är tillverkad av den tyska firman SAC. |
Edited by - lars on 2007/08/14 18:56:27 |
|
|
sango
Member
104 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 19:26:49
|
Jag använder en silk(?) med elfa kontakter.. :) Låter gudomligt!
/A |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2007/08/18 : 13:07:11
|
Ok, en SAC hade ju helt klart varit intresant att testa..
sango, "låter gudomligt", kan du utveckla det ? Skulle även vilja veta om du bara bytat "fölängningsdelen" |
|
|
|
sango
Member
104 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 00:05:35
|
har bara silk som adapter XLR->6,3 ,,och det låter precis som jag vill att det ksa låta, K1000 är välidgt ljusa men har ett väldigt(!) behaligt ljud om man gillar bra digitala inspelningar, analytiska är ett annat ord. Jag gillar det! |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 16:55:37
|
Ok, det låter klart intressant.. Jag tror att jag ska ta och "mecka" ihop ett par olika kablar och testa för att se om det ger något.. |
|
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 20:18:57
|
Några tycket att K1000 är ljusa. Har hört det förut.
I mitt system är dom inte ljusa utan neutrala, detaljerade, luftiga och lättlyssnade. Kan sitta hur länge som helst utan att bli trött.
Jag vet inte om det är förlängningskabeln som gör dom ljusa. |
|
|
sango
Member
104 Posts |
Posted - 2007/08/21 : 21:29:17
|
allt är relativt.. jämför man med grado så är dom väldigt lättlyssnade, jämför man med stax O2/sr-404 så är dom inte lika lättlyssnade.. aah elektrostater... :) |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2007/08/21 : 22:32:46
|
lars, kan inget annt än hålla med dig, dvs. det var min första uppfattning av dem.. När jag talades vid med en bekant så gjorde jag en liknelse med ESL talare.. Det jag dock skulle vilja testa är just att byta kabel, samt att koppla dem till någon "god" förstärkare för att se vad dessa kan prestera ..
sango, jag är helt med dig på att "allt är relativt" det är därför som frågan ställts gällande kabelbyte från första början. Det skulle ju som sagt vara skoj att höra hur olika personer uppfattar div. ändringar.
Det jag helt klart har sagt (samtal med bekanta) redan efter första början är att dessa "huvud högtalare" har kapacitet att prestera "väl ljud" i stor bemärkelse, bara de kopplas med kompetent kringutrustning. ..
sango och lars, har ni provat att koppla dem till olika förstärkar kontruktioner ? och i så fall, hur uppfattarna ni slutresultatet ? |
|
|
|
lars
Member
461 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 20:53:07
|
Jag har för länge sen haft min i: 1 Melos (SHA GOULD eller nåt) väldigt fint hörlurssteg. 2 XCAN den runda
Det lät bra även då, men jag fick ha volymen nästan på max beroende på att K1000 är trögdrivna.
Övergången till SAC gav mer power och öpnnade upp ljudet mer (mer dynamik).
|
|
|
sango
Member
104 Posts |
Posted - 2007/08/24 : 12:58:55
|
Jag kör för tillfället min ur en vanlig xcan3, och det förvånar mig hur bra det låter. Brukar använda dom tillsammans med nOrh se9, låter betydligt varmare och en aning "sluddrigt" i jämförelse.. smaken som bestämmer där, olika lyssning. Gillar dom speciellt till rock och house från xcan3. |
|
|
Johan Carlsbo
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2007/11/04 : 09:39:17
|
precis köpt ett par beggade k1000 och jag är verkligen jätte-impad över hur bra dom låter och hur mycket högtalar känsla det är med dom ändå. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2007/11/04 : 21:42:54
|
Jag har aldrig lyckats lyssna på ett par
Däremot har jag nyligen sett ett foto med nämnda lurar på voles huvuud Jag blev bara änn mer sugen på lurarna
M
Vadå OT |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|