HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Simaudio Moon P-5
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/08/06 :  14:26:35  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag har testat ett försteg från Simaudio, ett kanadensiskt märke av världsklass. Normalt spelar jag på deras integrerade förstärkare i-3 ihop med slutsteget w-3. Jag har alltid varit lite nyfiken på vad som händer när man kör ett separat försteg och nu fick jag svar. Här hände det grejer! Ett helt annat tryck i ljudet utan att det blir hårt. Detaljnivån ökar markant, det är mindre "gröt" över det hela och text är lättare att följa. Detaljnivån ökar i hela registret, vilket borde vara ganska logiskt. Ljudbilden växer på alla ledder, höjd upplevs nu för första gången som trovärdig, ljudet breder ut sig långt ut på sidorna osv.
Slutsats: mitt slutsteg w-3 är riktigt riktigt bra och det var kul att höra detta fullt ut för första gången! Ända lilla kritik jag har är att det brusade något med P-5 inkopplad när man la örat intill högtalare, det kanske delvis beror på min el hemma (inga jordade uttag osv), men det var lite irriterande.
Hur som helst, det blir till att investera i ett försteg när tillfälle ges!
P.S. cd-spelare är Marantz CD.17 mkII KI Sig. och högisar Revel M20. D.S.

Edited by - Snutten on 2007/08/06 16:24:40

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/08/07 :  12:39:25  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Vilket stort intresse det verkar finnas....
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2007/08/07 :  17:22:17  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
P5 är ett fantastiskt fint försteg Jag förstår att du upplevde ett lyft! Jag tycker att P-5 är det trevligaste försteget från Sim, av dom olika jag lyssnat på. Det tillsammans med W3 är en riktigt bra match, och man kan leva med det länge innan det blir nån flaskhals

Lite synd att dom är ovanliga i Sverige, men det får väl vi skylla på oss själva

Kommer du behålla det?

Mvh, Danne

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/08/07 :  17:33:01  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Hej Amund.
Nja tyvärr är det svart och mitt slutsteg silver (typiskt). Hade det matchat i färg hade jag kanske slagit till. Och som du säger, begagnat ser man dem sällan. Eventuellt kommer jag skaffa ett begagnat när så dyker upp eller ett annat försteg. Hursom helst var det värdefullt att få veta vad som händer, så ett försteg blir det men jag vet inte vilket.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2007/08/07 :  18:30:34  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
En annan väg att gå kan ju vara att pröva Martins "Amber", tror hans är till salu till ett väldigt lågt pris. Den är i mitt tycke ungefär som P-5 och W-5 i en enhet. Samma klang och briljanta precision som P-5, med gott om kraft.
Om inte han vill låta dig testa (vilket jag tvivlar på) så kan du få testa min :)


/Danne

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/08/08 :  09:15:43  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Tack för föeslaget Danne , men jag kommer behålla min w-3 och testa lite olika försteg längre fram. Får återkomma när jag hittat rätt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000