HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 TV, ljudkvalitè??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/31 :  11:10:29  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Jag undrar hur bra/dåligt ljudet är i t.ex. Z-TV`s sändningar?
Nu när jag kör TV-signalen till mina Beolab 5 så tycker jag att det låter lite MP3 artat. Jag har parabol, inte boxer.

rolnor

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/07/31 :  12:42:59  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Ljudkvaliten varierar kraftigt mellan olika program på de flesta kanaler.

Jag kör canaldigital's combobox digitalt till mitt bioförsteg och det blir väl rätt ok men det krävs en hyfsad digitalkabel (läs: inte vanlig audio kabel) annars låter det illa. Det kanske tom skulle låta riktigt riktigt bra med en jittermumsare.

Hur har du kopplat TV-signalen till labbarna ? Jag antar att de inte tar signalen från parabolen rakt in :)
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/31 :  16:29:55  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Peg;

Jag kör via en Nokia Mediamaster och en scart-kabel till Beovision 9 som i sin tur är kopplad med powerlink till mina Beolab 5 och
Beolab 3. Skulle vara intressant att veta vad dom olika stationerna har för upplösning, Z-TV verkar vara rätt usel.. i alla fall om man jämför med Blu-ray eller DVD med Dolby Digital surround.

rolnor
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/31 :  20:47:39  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
TV ljudet är allt som oftast riktigt, riktigt dåligt. Enda som är vettigt är när det sänds ut Dolby Digital, då går det att lyssna på. Annars är det tunnt, skrikigt och platt så det förslår.

Kör själv optiskt från min Samsungbox till min Yamaha... Har Comhem och de ska ha rätt vettig bandbredd i sitt system, men ljudet har ingen tänkt på. Låter, precis som rolnor säger, komprimerat nåt så förskräckligt..

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/03 :  16:03:07  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
rolnor:
Du kanske kan testa att köra digitalt från nokian till vilken burk det nu är som det ska in i.

OcA:
Tunnt och skrikigt är ungefär vad jag brukar uppleva att det låter som när det är massa jitter, låter inte alls kul.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/03 :  19:08:42  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Det stora problemet är nog knappast de rent tekniska bitarna, Z-TV och liknande kanaler brukar ju ofta använda samma "trick" som kommersiella radio kanaler samt en hel del nya skivor; dvs. användande av kompressor för att få "bättre" (läs:högre) ljud.
Det finns inget man kan göra åt det som slutanvändare.

Däremot så blir ljudet oftast betydligt bättre på de vettigare kanalerna om man har digital TV (vilket väl de flesta har numera) och
kopplar digitalt till sin reciever, det kan göra STOR skillnad.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/04 :  13:54:15  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Peg;

Problemet är att jag vill ha 5.1-ljud så jag kör signalen från nokian till min Beovision 9 och den har ingen digital ingång som passar (Om jag förstått gubbarna från B&O rätt)Skulle kanske funka att spela 2-kanal genom att skifta kablar från Beovision 9 direkt till mina Beolab 5, men det blir lite bökigt, kanske kunde bygga nån enkel switch så det gick smidigt?? Tyckte att parabol-ljudet var helt OK när jag hade min Primare/Sonus Faber-hembio, men mina nya högtalare är skoningslöst avslöjande, suck..

rolnor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000