HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Opera med bra flyt (inga arga gubbar)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/07/30 :  23:26:01  Show Profile Send Munge a Private Message
God kväll! Har kört en del opera på sistone och noterade att La Traviata spelades med stor behållning flera gånger. Det beror väl på att jag tycker att den är rackarns bra, men efter ett tag insåg jag att en annan sak också var bra. Det var så bra flyt i den. Musik och sång flöt helt enkelt på utan störande avbrott. I många operor blandas godbitarna med plötsliga avbrott/pratscener när det t ex kommer in en arg gubbe och skriker och slår med en käpp. Finns det fler bra operor där man slipper en massa prat och käppslag?

/Munge

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/07/31 :  18:53:18  Show Profile Send Peter S a Private Message
Är det ingen som vill tipsa?
Själva har jag precis börjat på opera, så jag vet inte rigtig.

Men prova dom andra Verdi-operor.

Sen tycker jag Pucchini är fantastisk, lyssnade igenom hela La Boheme i ett, för någre veckor sedan. Inga arga gubbar där iaf.

För mig är viktigt att följe med i texten, har jag upptäckt.
Så jag förstår vad det ät musiken beskriver.
Det räcker inte rigtigt till att bara lyssna på toner.

Nån gång ska jag börja på Wagner, men får nog ta lite sats först.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/07/31 :  19:09:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Operorna började bli mer genomkomponerade under andra hälften av 1800-talet. Så det är väl operor från den tiden och början på 1900-talet som man ska gå på.

Puccinis operor är helt genomkomponerade. Och bra! Där har du ett härligt flyt i musiken. Det handlingen som styr musiken och det är väldigt sällan avbrott för några arior.
Boheme, Tosca, Madame Butterfly och Turandot är hans mest kända.
Men själv har jag Triptyken som favorit, det är det bästa han har gjort. Tre stycken operor på runt en timme var, som brukar spelas i följd, men som är sinsemellan väldigt olika. En tragisk, en komisk och en dramatisk som på ett bra sätt sammanfattar allt han gjort tidigare.

Kolla även in en svensk opera, Den Bergtagna av Ivar Hallström. Den har getts ut på Sterling och är inte alls dum. Hallström var vår bäste operatonsättare på 1800-talet och hade lätt för att skriva bra melodier. Gillar du Traviata, så kommer du garanterat att gilla den.

Min favoritopera är annars Mussorgskys "Khovanshchina".

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/07/31 :  19:53:18  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Det är som Björn-Ola säger från 1800-talets mitt och framåt är det mindre "gubbar" ...

Med risk för att vara lite motvals, så strunta i om det kommer gubbar eller gummor lite här och var och lyssna på Mozarts operor, det är fantastisk musik. Min favorit är Figaros bröllop, men andra kända är ju Trollflöjten, Don Giovanni, och Così Fan Tutte ("Så gör de alla"). Det är lite gubbar och gummor i recitativ men du kan hoppa över det och lyssna på musiken, den är enastående ... En kul grej är annars att hänga med i berättelsen och texten (librettot), då förstår man varför det låter som det gör (men det tar ett par timmar att ta sig igenom en hel opera ...).

Johan
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/07/31 :  20:36:53  Show Profile Send Munge a Private Message
Tack för tipsen och klargörandet med tidsperioden!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/01 :  01:09:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Känner ofta lite som Munge och är inte alltid helt bekväm men hur operor är sammansatta, vissa partier sitter jag och njuter, andra tycker jag genuint illa om - detta gör att jag ibland drar mig för att lyssna eller köpa opera...

Vad gäller klassisk musik med vokala förtecken så måste jag ändå säga att Faurés Requiem är min absoluta favorit, fantastiskt vackert. Skulle vilja gradera upp min version till en cd-utgåva med bra hifi-kvaliteter - någon som har tips? (om jag inte går alltför off-topic här Munge?)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/02 :  11:42:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Wagner började tidigt med genomkomponerade operor.
De jag gillar som är lite mer lättillgängliga är Lohengrin från 1840-talet och Mästersångarna från en senare period då Wagner var lite svårare. Men här skrev han en opera som är lättare att ta till sig.
De är dock rätt långa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/10 :  16:16:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lite tips:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?automodule=blog&blogid=2&

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/10/30 :  18:02:42  Show Profile Send Leffler a Private Message
Råkade hitta den här tråden vid en sökning. Ett tips på en helt makalös inspelning av Faurés Requiem är BIS-SACD-1206, det är orgelversionen så den som har riktig bas i anläggningen kommer att mysa, dessutom är det en väldigt dynamisk tolkning. Rekommenderas!

Jag tycker att det finns en poäng med recitativ och inte minst med arior. Ariorna är ju solisternas bravurnummer, och med rätt solist så blir det makalöst bra. Med fel solist blir det förstås knappt njutbart alls... När det gäller lite äldre opera så kan det vara riktigt roligt med recitativ (när en cembalo lägger ackord och sångarna lite pratsjunger, så det är väl då gubbarna kommer in med sina käppar.), men äldre musik måste vara väldigt vältolkad för att bli njutbar, barocken till exempel är väldigt förutsägbar musikaliskt, men om det är vältolkat så finns det en dansant frasering som gör det ljuvligt.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/10/30 :  18:38:48  Show Profile Send svejk a Private Message
Figaros Bröllop. Solti på Decca med Kiri Te Kanava, Samuel Ramey, Fredrika Von Stade mfl kan jag rekomendera. Har dock inte jämfört med så många. Min favorit opera platta.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:22:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message

quote:
Ett tips på en helt makalös inspelning av Faurés Requiem är BIS-SACD-1206,


Tack Leffler, tipset uppskattas!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2007/11/01 :  22:01:04  Show Profile Send tompa a Private Message
Avbrott i operor, av arga gubbar med käppar...? Jag kan inte komma på en enda, men minnet kan svika mig. Däremot är jag helt allergisk mot operetter, där förekommer en massa knasiga avbrott och där handlar det mer om kostymer, uniformer, stövlar och annat skit.

Operor jag rekommenderar:
Verdis och Puccinis (i princip alla)
Mascagni's "På Sicilien"
Wagner (ett flertal)
Mozart (som nämnts i tidigare svar)
Bizet - Carmen

och ett antal (otal) både tidigare och senare operaverk, som det är kul att själv upptäcka...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/06 :  10:21:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag hörde Evgenij Onegin på Marinskijteatern i Leningrad för 10 år sedan, och tycker nog att Tjajkovskis operor generellt är mycket lättlyssnade och vackra.
Madam Butterfly är en annan trevlig opera.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000