Author |
Topic |
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/07/16 : 08:02:02
|
ok jag får väll testa lite olika op amps, oc ja det är kul att vara i gång med moddandet, kliar i fingrarna efter fler projekt, cd spelaren ligger väll illa till när jag e klar med förstärkaren |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/07/16 : 22:19:03
|
Sådär för sakens skull av de första ja tänkte på när ja såg stärkaren innuti var avskärmning, en typisk aspekt jag alltid trott på, dessutom Mycket enkel, och billig! Jag tänker altså på en bit kopparplåt placerad mellan de båda kanalerna, och runt trafon eventuellt med en jord-sladd till chassi-jorden, likaså med Riaa:t! Tycker det är trevligt att se när tillverkaren redan avklarat dessa aspekter, dock sällan ser jag båda 2, utan kanske bara riaa:t (i min fd. Proton) Eller plåtar mellan stegen i mitt gamla kraftpaket (yamaha). Kika på mitt bygge (i signaturen) så ser du hur jag avskärmat trafona tillexempel. Kopparplåt finns på clasohlson! |
DiY and OpenSource is my melody |
|
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/07/23 : 14:37:18
|
bubbel, hur justerar man bias? har hittat två små trimpottar märkta med bias, men hr justera? eller rättare sagt vad händer när man justerar? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2007/07/23 : 16:05:35
|
Framför trissorna (på kylflänsen) är där två pinnar som sticker upp där sätter man fast klämmorna och ser hur det mäter.
För att göra allt lite lättare läs denna artiklen http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html det är från den jag har lärt mig denna ädla konst.
När man justerar trimpot så kan du få den att bli klass A förstärkare men inte i din Rotels fall det är för dålig kylning helt enkelt. I min kompis justerade jag det till +-0 mV för säkerhets skull men vill man kan man öka lite.
Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
anteee
Member
81 Posts |
Posted - 2007/07/24 : 20:03:39
|
om man satte dit gigantiska kylflänsar på transistorerna skulle det då rent teoretiskt gå att skruva upp bias till max så att förstärkaren går i klass A? eller måste man ändra på något mer? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2007/07/27 : 23:30:42
|
Kortet har för få genomsläpp av luft och det var de som begränsade det hela men man kan öka lite på biasen och de vad som händer om man nu vill vara lite äventyrlig av sig. Ett alternativ är att flytta allt utanför lådan så får man bättre cirkulation för luften.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Topic |
|